- 2 - no. omschrijving. ingediend door reclamant no: hoorzitting briefno 4. Indien de noordtangent wel verwe zenlijkt moet worden, dient de geplande uitbreiding van Lekkum snel te worden gerealiseerd op dat de nadelige gevolgen (zenden van kinderen uit Snakkerburen naar de scholen in Leeuwarden) door de aanleg dienen te wor den geneutraliseerd. 51. antwoord c.q. reactie. Wij streven er naar, de Raad zo spoedig mogelijk een beslissing te doen nemen, omtrent de toekomstige ontwikkeling van Lekkum. Overigens zal voldoende aan dacht worden besteed aan een goede ver binding tussen Snakkerburen en Lekkum. 5Westtangent Is van mening, dat de verkeersaf wikkeling vanuit het westen via de buitentangent Marssnm- Boksum en verder via de Zuidtangent, alsmede via de zgn. "Friesland hal "-verbinding in de afwegingen een zwaarder accent dient te verkrijgen. 23. Yoor het antwoord verwijzen wij naar de inhoud van de Reactienota. 6Zuidtangent Stelt als alternatief voor de Noordtangent voor het interloka le verkeer om de zuid te leiden en hiervoor de zuidtangent te verlengen en aan te sluiten op de oosttangent. 3- 6. De noordtangent heeft niet alleen een functie voor het interlokale verkeer maar is ook van belang voor het stedelijk ver keer met name uit de noordelijke stads wijken. Laatstgenoemde functie kan uiter aard niet overgenomen worden door de zuidtangent. no 7a. 7b. omschrijving. ingediend door reclamant no: hoorzitting briefno antwoord c.q. reactie. Het is van belang dat de zuidelijke rondweg, alsmede de brug over- het van Harinxmakanaalontlast wordt van het zware vrachtverkeer van en naar de industrieterreinen Oost- en West. Om dit te bereiken is het van groot belang, dat de volledige zuid tangent (inclusief het deel tussen Overijsselsestraatweg en Drachtster- weg) wordt aangelegd. Met de aanleg van de volledige zuid tangent ontstaat naast de route langs rijksweg A 7 een alternatieve (toeris tische) route voor het verkeer via Groningen vanuit Duitsland naar het westen des lands. Dit opent voor Leeuwarden belangrijke perspectieven. Een en ander wordt aan de hand van kaartmateriaal aangetoond. 56. 7a. Het zware vrachtverkeer vanuit het zuiden met bestemming oostelijk industrieterrein (de Hemrik) kiest de route vanaf rijksweg 12 via Werpsterhoek-Hemriksein. Het zware vrachtverkeer met bestemming westelijk in dustrieterrein gaat via rijksweg 32-weste- lijk deel van de zuidtangent-verbinding van deze tangent met dit industrieterrein. Aan leg van het oostelijk deel van de zuidtangent is derhalve niet nodig om de door reclamant genoemde reden. 5é. Tb. Wij delen de mening dat de voorgestelde route een goed alternatief is. 7c. Het verkeer van en naar de stad kan worden verminderd door: a. het spoordok te dempen en Van Gend en Loos van het 1T.S. station naar het Spoordokterrein te verplaatsen; het Bodehuis, t/o de Frieslandhal, te verplaatsen naar het spoordok of naar het industrieterrein; het Auto-busstation te verplaatsen naar het terrein van Van Gend en Loos b. c 56. 7c. Voor de vormgeving van de omgeving van het station zijn in het uitwerkingsplan voor stellen gedaan. Voor de inrichting van het gebied omgeving Lange Marktstraat is een program van eisen opgesteld. Nadat de Raad hierover een beslis sing heeft genomen, zal bij de uitwerking worden nagegaan in hoeverre van de gedane sug gesties gebruik kan worden gemaakt.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1978 | | pagina 449