- 2 -
no.
omschrijving.
ingediend door
reclamant no:
hoorzitting briefno
4. Indien de noordtangent wel verwe
zenlijkt moet worden, dient de
geplande uitbreiding van Lekkum
snel te worden gerealiseerd op
dat de nadelige gevolgen (zenden
van kinderen uit Snakkerburen
naar de scholen in Leeuwarden)
door de aanleg dienen te wor
den geneutraliseerd.
51.
antwoord c.q. reactie.
Wij streven er naar, de Raad zo spoedig
mogelijk een beslissing te doen nemen,
omtrent de toekomstige ontwikkeling
van Lekkum. Overigens zal voldoende aan
dacht worden besteed aan een goede ver
binding tussen Snakkerburen en Lekkum.
5Westtangent
Is van mening, dat de verkeersaf
wikkeling vanuit het westen via
de buitentangent Marssnm- Boksum
en verder via de Zuidtangent,
alsmede via de zgn. "Friesland
hal "-verbinding in de afwegingen
een zwaarder accent dient te
verkrijgen.
23.
Yoor het antwoord verwijzen wij naar de
inhoud van de Reactienota.
6Zuidtangent
Stelt als alternatief voor de
Noordtangent voor het interloka
le verkeer om de zuid te leiden
en hiervoor de zuidtangent te
verlengen en aan te sluiten op
de oosttangent.
3-
6. De noordtangent heeft niet alleen een
functie voor het interlokale verkeer maar
is ook van belang voor het stedelijk ver
keer met name uit de noordelijke stads
wijken. Laatstgenoemde functie kan uiter
aard niet overgenomen worden door de
zuidtangent.
no
7a.
7b.
omschrijving.
ingediend door
reclamant no:
hoorzitting briefno
antwoord c.q. reactie.
Het is van belang dat de zuidelijke
rondweg, alsmede de brug over- het
van Harinxmakanaalontlast wordt
van het zware vrachtverkeer van en
naar de industrieterreinen Oost- en
West. Om dit te bereiken is het van
groot belang, dat de volledige zuid
tangent (inclusief het deel tussen
Overijsselsestraatweg en Drachtster-
weg) wordt aangelegd.
Met de aanleg van de volledige zuid
tangent ontstaat naast de route langs
rijksweg A 7 een alternatieve (toeris
tische) route voor het verkeer via
Groningen vanuit Duitsland naar het
westen des lands.
Dit opent voor Leeuwarden belangrijke
perspectieven.
Een en ander wordt aan de hand van
kaartmateriaal aangetoond.
56. 7a. Het zware vrachtverkeer vanuit het zuiden
met bestemming oostelijk industrieterrein
(de Hemrik) kiest de route vanaf rijksweg
12 via Werpsterhoek-Hemriksein. Het zware
vrachtverkeer met bestemming westelijk in
dustrieterrein gaat via rijksweg 32-weste-
lijk deel van de zuidtangent-verbinding van
deze tangent met dit industrieterrein. Aan
leg van het oostelijk deel van de zuidtangent
is derhalve niet nodig om de door reclamant
genoemde reden.
5é. Tb. Wij delen de mening dat de voorgestelde
route een goed alternatief is.
7c. Het verkeer van en naar de stad kan
worden verminderd door:
a. het spoordok te dempen en Van Gend
en Loos van het 1T.S. station naar
het Spoordokterrein te verplaatsen;
het Bodehuis, t/o de Frieslandhal,
te verplaatsen naar het spoordok
of naar het industrieterrein;
het Auto-busstation te verplaatsen
naar het terrein van Van Gend en
Loos
b.
c
56. 7c. Voor de vormgeving van de omgeving van het
station zijn in het uitwerkingsplan voor
stellen gedaan.
Voor de inrichting van het gebied omgeving
Lange Marktstraat is een program van eisen
opgesteld. Nadat de Raad hierover een beslis
sing heeft genomen, zal bij de uitwerking
worden nagegaan in hoeverre van de gedane sug
gesties gebruik kan worden gemaakt.