no omschrijving. Ingediend door reclamant(e) no.: via hoor- per zitting. brief. no -antwoord c.q. reactie. Bevordering langzaam verkeer. 17. Verzoekt beveiligingsmaat- 12, regelen te nemen voor het oversteken van de Gouden regenstraat 18. Verzoekt bij de toekomstige 7« reconstructie van de ver binding Goudenregenstraat- Hoeksterend handhaving van het fietspad aan weerzijden van de Groningerstraatweg. 19» Verzoekt spoedig (her)rea- 7« lisering van de fietsroute vanuit Schieringen via Liinaeusstraat en Cambuur- sterpad. 20. Legt de volgende suggesties 15. c.q. wensen op tafel met betrekking tot het fiets- verkeer a. Als uit tellingen is ge bleken dat het verkeer naar de stad voor het grootste deel uit fiet sers bestaat, is het voor ons onbegrijpelijk dat in het plan het auto verkeer de prioriteit krijgt en dat het fiets- verkeer daarop wordt af gestemd; 17- 18. 19. 15 20a. De beide einden van de Goudenregen straat worden voorzien van verkeers lichteninstallaties. Bij het ontwerpen van de verkeersop- lossingen zal deze wens worden nage streefd. De Raad heeft besloten, deze fiets route via de Marathonstraat-Cambuur- sterpad aan te leggen. Zoals in de Reactienota is uiteen gezet, leiden voorzieningen ten be hoeve van het autoverkeer in een groot aantal gevallen tot betere mogelijkheden voor het overige verkeer. no omschrijving. - 9 Ingediend door reclamant(e) no.: via hoor- per zitting. brief. no antwoord c.q. reactie. 8- Wij maken U erop attent dat fietser en brom fietser twee volkomen ongelijkwaardige partners zijn; In principe moet de fietser op looproutes en openbaarvervoer- routes worden toegela ten; De binnenstad moet goed bereikbaar blijven. De E.N.W.B. is van mening dat het voetgangersge bied ook open moet staan voor fietsers, op enkele noodzakelijke uitzonde ringen na zoals Doelesteeg, de Oosterstraat enz.; De aanvoerroutes voor het fietsverkeer naar de binnen stad zijn onvoldoende, met name wat betreft de toe gangspoorten tot de binnen stad. Er moeten duidelijk gescheiden rijbanen komen; Een lus Oostergoweg-basis- weg? Dan ook gelijktijdig een fietsersvoergangers- tunnel ter hoogte van de Hollanderdijk; Fysieke barrières moeten weggenomen worden. Dit kan door middel van tunnels en bruggen geschieden. 8- Wij zijn het hiermee eens. Het samengaan van fiets- en voetgangers verkeer hangt van de situatie ter plaatse af. In het algemeen kan worden gesteld dat de fietser de voetganger niet behoort te hinderen; Zie het antwoord bij c. De onderhavige problematiek zal vooral moeten worden aangepakt op die plaatsen waar zij zich het hevigst zal voordoen. Wij denken daarbij met name aan de te verwachten ver keerstoename aan de oostzijde van de binnen stad (Hoeksterend, Vlietsterbrug, 1e Kanaals- brug) Een dergelijke verbinding komt voor in het verkeersstructuurplan. Sommige fysieke barrières zullen inderdaad op deze wijze opgelost moeten worden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1978 | | pagina 452