- 2 - 7. De effecten van het wel of niet aanleggen zijn behandeld in het verkeersstructuurplan. Het gedeel telijk aanleggen van de Noordtan gent i.e. het westelijke deel is behandeld in de Reactienota. 8. Ca. 65% van het verkeer heeft zijn herkomst en/of bestemming in Leeuwarden. De resterende 35% van het verkeer is doorgaand. Vraag, opmerking e.d. Antwoord c.q. reactie. 7. Alvorens te besluiten tot de aanleg van de noordtangent dienen eerst de effecten van een andere verkeersoplossing te worden nagegaan. 8. In hoeverre zal de noordtangent gebruikt worden voor: a. extern verkeer; b. doorgaand verkeer. 9. Wij wensen de noordtangent qua fasering te plaatsen na de westtangent. 9. De oorspronkelijke is in het verkeerss vervangen door de v 10. De thans voorgestelde oplossing Noorderweg-Hoeksterend-Gouden- regenstraat lijkt ons niet acceptabel i.v.m. de groot schaligheid en het leefbaar houden van de stad. Wat zijn de consequenties van het niet-uitvoeren van deze oplossing en wat zijn de even tuele alternatieven? dhr. Miedema 11. Ingeval het tracé van de noord tangent tussen Lekkum en Snakkerburen komt te liggen dient er een ongelijkvloerse kruising te komen. 12. Hoever denkt IJ exact te moeten gaan met de verbreding van de noordelijke rondweg ingeval de noordtangent niet wordt aan gelegd? westtangent truc tuurp1 an •erbinding Harlingerstraatweg-Frieslandhal. Het eerder aanleggen van dit weggedeelte zou o.i. tot niet aanvaardbare gevolgen in de verkeersbelasting op de ringweg leiden met name op de Heliconweg. 10. Het niet uitvoeren van deze recon structie zou ernstige congestie tei plaatse tot gevolg hebben met alle nadelige gevolgen zowel voor de omgeving als voor de bereikbaar heid van de binnenstad. 11Daarin zal zeker moeten worden voorzien voor fietsers en voet gangers 12. Het niet aanleggen van de noord tangent zou inhouden, dat ver dubbeling van de ringweg nood zakelijk is tussen Europaplein en Vrijheidsplein, alsmede ver vanging van de Eebrug en de reconstructie van de tussenliggende kruispunten. - 3 - Vraag, opmerking e.d. 13. Het toepassen van het principe van de zg. bajonetaansluiting op de rondweg heeft als nadeel dat steeds met een extra stel verkeerslichten moet worden gewerkt; dit belemmert de doorstroming en vermindert derhalve de capaci teit van de rondweg. 14. Is in de totale opzet van dit plan begrepen het instellen van een zg. groene golf op de rondweg? Dit is z.i. van groot belang omdat daarmee de doorstroomsnelheid wordt bevorderd en tevens het stoppen, stationair draaien en optrekken (en daarmee allerlei overlast) wordt verminderd. 15. Is niet zo enthousiast over toe passing v.h. bajonetprincipe (onder meer m.b.t. de oplossing bij de 2e Kanaalbrug) Wil daarom graag weten of Leeuwarden proefkonijn is voor dit principe. Is er in Nederland op andere plaatsen ervaring met dit principe opgedaan? 16. In Uw opzet m.b.t. de zuidelijke ontsluiting van Camminghaburen gaat U uit van de aanwezigheid van de noordtangent alsmede een gereconstrueerd Vrijheidsplein. De realiteit zal zijn dat na het volbouwen van Cammingha buren de noordtangent er nog niet is. Zijn de problemen bij het Vrij heidsplein dan op te lossen? Antwoord c.q. reactie. 13. Dit extra stel verkeerslichten hoeft de doorstroming op de rond weg niet te verminderen indien van onderlinge afstemming sprake is. 14. De verkeerslichten zullen zodanig worden afgesteld dat bepaalde verkeersstromen door onderlinge afstemming prioriteit verkrijgen. 15. Het is in de verkeerskunde een algemeen aanvaard principe om door middel van een verkeerslich tenregeling of door de vormgeving van een kruising of aansluiting de routekeuze van weggebruikers te beïnvloeden. De effekten daarvan blijken pas op langere termijn. De bajonet is geen absolute oplos sing; evaluatie en bijstelling zijn noodzakelijk om het gewenste effect te verkrijgen. 16. Het gereconstrueerde Vrijheids plein kan voldoende capaciteit bieden om tot een goede verkeers afwikkeling te komen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1978 | | pagina 456