- 2 -
7. De effecten van het wel of niet
aanleggen zijn behandeld in het
verkeersstructuurplan. Het gedeel
telijk aanleggen van de Noordtan
gent i.e. het westelijke deel is
behandeld in de Reactienota.
8. Ca. 65% van het verkeer heeft zijn
herkomst en/of bestemming in
Leeuwarden. De resterende 35% van
het verkeer is doorgaand.
Vraag, opmerking e.d.
Antwoord c.q. reactie.
7. Alvorens te besluiten tot de
aanleg van de noordtangent
dienen eerst de effecten van
een andere verkeersoplossing
te worden nagegaan.
8. In hoeverre zal de noordtangent
gebruikt worden voor:
a. extern verkeer;
b. doorgaand verkeer.
9. Wij wensen de noordtangent qua
fasering te plaatsen na de
westtangent.
9. De oorspronkelijke
is in het verkeerss
vervangen door de v
10. De thans voorgestelde oplossing
Noorderweg-Hoeksterend-Gouden-
regenstraat lijkt ons niet
acceptabel i.v.m. de groot
schaligheid en het leefbaar
houden van de stad.
Wat zijn de consequenties van
het niet-uitvoeren van deze
oplossing en wat zijn de even
tuele alternatieven?
dhr. Miedema
11. Ingeval het tracé van de noord
tangent tussen Lekkum en
Snakkerburen komt te liggen
dient er een ongelijkvloerse
kruising te komen.
12. Hoever denkt IJ exact te moeten
gaan met de verbreding van de
noordelijke rondweg ingeval de
noordtangent niet wordt aan
gelegd?
westtangent
truc tuurp1 an
•erbinding
Harlingerstraatweg-Frieslandhal.
Het eerder aanleggen van dit
weggedeelte zou o.i. tot niet
aanvaardbare gevolgen in de
verkeersbelasting op de ringweg
leiden met name op de Heliconweg.
10. Het niet uitvoeren van deze recon
structie zou ernstige congestie tei
plaatse tot gevolg hebben met alle
nadelige gevolgen zowel voor de
omgeving als voor de bereikbaar
heid van de binnenstad.
11Daarin zal zeker moeten worden
voorzien voor fietsers en voet
gangers
12. Het niet aanleggen van de noord
tangent zou inhouden, dat ver
dubbeling van de ringweg nood
zakelijk is tussen Europaplein
en Vrijheidsplein, alsmede ver
vanging van de Eebrug en de
reconstructie van de tussenliggende
kruispunten.
- 3 -
Vraag, opmerking e.d.
13. Het toepassen van het principe
van de zg. bajonetaansluiting
op de rondweg heeft als nadeel
dat steeds met een extra
stel verkeerslichten moet
worden gewerkt;
dit belemmert de doorstroming en
vermindert derhalve de capaci
teit van de rondweg.
14. Is in de totale opzet van dit plan
begrepen het instellen van een zg.
groene golf op de rondweg?
Dit is z.i. van groot belang omdat
daarmee de doorstroomsnelheid
wordt bevorderd en tevens het
stoppen, stationair draaien en
optrekken (en daarmee allerlei
overlast) wordt verminderd.
15. Is niet zo enthousiast over toe
passing v.h. bajonetprincipe
(onder meer m.b.t. de oplossing
bij de 2e Kanaalbrug)
Wil daarom graag weten of
Leeuwarden proefkonijn is voor
dit principe.
Is er in Nederland op andere
plaatsen ervaring met dit
principe opgedaan?
16. In Uw opzet m.b.t. de zuidelijke
ontsluiting van Camminghaburen
gaat U uit van de aanwezigheid
van de noordtangent alsmede een
gereconstrueerd Vrijheidsplein.
De realiteit zal zijn dat na
het volbouwen van Cammingha
buren de noordtangent er nog
niet is.
Zijn de problemen bij het Vrij
heidsplein dan op te lossen?
Antwoord c.q. reactie.
13. Dit extra stel verkeerslichten
hoeft de doorstroming op de rond
weg niet te verminderen indien van
onderlinge afstemming sprake is.
14. De verkeerslichten zullen zodanig
worden afgesteld dat bepaalde
verkeersstromen door onderlinge
afstemming prioriteit verkrijgen.
15. Het is in de verkeerskunde een
algemeen aanvaard principe om
door middel van een verkeerslich
tenregeling of door de vormgeving
van een kruising of aansluiting de
routekeuze van weggebruikers te
beïnvloeden. De effekten daarvan
blijken pas op langere termijn.
De bajonet is geen absolute oplos
sing; evaluatie en bijstelling
zijn noodzakelijk om het gewenste
effect te verkrijgen.
16. Het gereconstrueerde Vrijheids
plein kan voldoende capaciteit
bieden om tot een goede verkeers
afwikkeling te komen.