6 - Vraag, opmerking e.d. 26. 27. Zijn de drempels voor het wegdeel tussen de Willem Lodewijkstraat en de Van Swieten- straat zwaar genoeg om de zg. stroomfunctie tegen te gaan? Wij hebben geconstateerd dat de Oostergoweg als tweestrooks- weg in het plan is verwerkt. Wij pleiten daarom voor een uitspraak op korte termijn voor een tweestrooksweg met het oog op - de voorbereiding van het plan voor het viaduct Spoorlijn-Oostergo- w eg; - een gunstiger ontwikkelings mogelijkheid voor het gebied Huizum-Bornia. 28. Op welke plaats in dit plan blijkt dat IJ nog steeds het principe van de lange winkelbanaan handhaafd? Als dit niet (meer) het geval is zou het dan niet zinvol zijn dat de raad zich hierover, na discussie, eens uitspreekt. Antwoord c.q. reactie. Wij zijn voornemens, in het kader van de meerjarenraming, voor de uitvoering van het plan jaarlijks een bedrag te reser veren ter dekking van het voor rekening van de gemeente blijvende deel der kosten. Hierbij zal een afweging van prioriteiten met andere sec toren moeten plaats vinden. 26. Men moet het effect van deze drempels zien in samenhang met andere maatregelen (zoals de bajonetaansluitingen op de ringweg) die ertoe leiden dat in de route die gevolgd wordt een aantal malen wordt afge weken van de (gevoelsmatige) rechte lijn, waardoor het routebeeld afwijkt van het ideaalbeeld en aldus leidt tot de gewenste beïnvloeding van de routekeuze. 27- Voor het antwoord op deze vraag verwijzen wij naar de inhoud van de raadsbrief. 28. In het kader van dit plan is geen uitspraak gedaan over de lengte c.q. de vorm van de zg. winkelbanaan. Wij zien geen aanleiding om het standpunt ten aanzien van de winkelbanaan zoals dat in het structuurplan voor de binnenstad is vastgelegd te herzien. - 7 - Traag, opmerking e.d. 29. In het plan is de doortrekking van de Jansoniusstraat over de Potmarge opgenomen. Dit punt is volgens U nog niet hard. Deze verbinding kan daarom beter worden weggelaten. 30. Wij zouden graag alle argumenten vernemen welke hebben geleid tot de keuze van de Kanaalweg. Mevr, v.Dijk-van Terwisga. 31. Door omstandigheden is het verkeersstructuurplan Schil-Oost niet afgerond. Er bestaat een grote samenhang tussen dit plan de ontsluiting van Camminghaburen en het verkeers structuurplan voor de gehele Gemeente Hoe denkt U het overleg hier tussen te koppelen? 32. a. Is er enig zicht op voldoende fin. middelen voor deze kostbare werken? De fasering hangt hiermede vanaf b. Hoe ziet U deze fasering daar de tangenten moeten worden aangelegd alvorens in de oudere stadsgedeelten be lemmeringen kunnen worden aangebracht. 33. Waarom wordt de zuidtangent niet doorgetrokken? Antwoord c.q. reactie. 29. In het kader van het struc tuurplan Schil-Oost zal deze verbinding nader worden bestudeerd. Een verbinding t.b.v. het langzaam verkeer ligt het meest voor de hand. 30. Voor het antwoord op deze vraag verwijzen wij naar de studie over de verbindingsweg Camminghaburen-Stadscentrum 31. De beslissingen omtrent het verkeersstructuur- en uit werkingsplan - waaronder die m.b.t. de ontsluiting van Camminghaburen is begrepen - zullen de basis vormen voor de verkeersstructuur in Schil-Oost. Over de interne ontsluiting van de deelge bieden in Schil-Oost zal - in het kader van het structuur plan Schil-Oost - nader over leg met de bevolking moeten plaatsvinden. 32. a. Voor de beantwoording van deze vraag verwijzen wij naar de antwoorden op de vragen 22 en 25. b. Belemmeringen kunnen pas worden aangebracht indien aanvaardbare alternatieven voorhanden of gerealiseerd zijn. Een en ander zal van geval tot geval beoordeeld moeten worden. 33. Voorgesteld wordt om de mogelijkheid tot aanleg open te laten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1978 | | pagina 458