- 8 - Vraag, opmerking e.d. 34» Wenst graag iets meer te vernemen over de ruimtelijke aspecten van de beveiliging van die delen van de fietsroutes waar conflicten met sterkere en snellere verkeers deelnemers mogelijk.zijn. 35* Pleit voor een realisering op korte termijn van de fietsers- en voetgangersverbinding over het stationsemplacement. 36. Verzoekt om handhaving van de Schrans-verbinding t.b.v. het plaatselijk verkeer. 37. Is de extra brug over het Nieuwe Kanaal in de spitsuren geen aanleiding tot grotere opstoppingen en tast deze de Oranjewijk niet te veel aan? 38. Is daarom verzwaring evt. ver breding van de 2e Kanaalsbrug niet te verkiezen? 39. Hoe denkt men de geluidshinder bij wegen met 2 maal 2 rijstroken (zoals bij de Groningerstraatweg en de Willem Lodewijkstraat) te verhinderen? Mevr. Brandenburg-Sjoerdsma. 40. Wat zijn de criteria geweest om m.b.t. de ontsluiting van de binnenstad af te wijken van het structuurplan voor de binnen stad? (geen doorgaande verbin dingen door de binnenstad). Antwoord c.q. reactie. 34» Op plaatsen waar dergelijke conflicten te verwachten zijn zal in de uitwerking van het plan daaraan aandacht worden besteed. De fysieke ongelijkheid vraagt om een nadere uitwerking van de vormgeving van de verke ersvoorzi eningen Het is niet ondenkbaar dat hiertoe tot een herindeling van de bestaande verkeersruimte dient te worden overgegaan. 35. Deze verbinding komt voor in het verkeersstructuurplan. Het tijd stip van realisering is onder meer afhankelijk van de beschik baarheid van financiële middelen en de medewerking van de Nederlandse Spoorwegen. 36. De Schrans blijft bereikbaar vanuit noordelijke en zuidelijke richting 37. Verwezen wordt naar de desbetref fende paragraaf in de Reactie nota. 38. Verwezen wordt naar de inhoud van de Reactienota en de studie over de verbindingsweg Cammingha- buren-Stadscentrum. 39- In stedelijke gebieden zijn geluidsbeperkende maatregelen langs wegen nauwelijks mogelijk. 40. Een randvoorwaarde bij het uitwer kingsplan is het verkeersstruc tuurplan en de fasering die in dat kader is opgesteld ten aanzien van de uit te voeren werken. Een ander belangrijk argument, om van het lussensysteem af te wijken is geweest, dat zoveel mogelijk van de bestaande parkeer gelegenheid diende te worden gehandhaafd. - 9 - Vraag, opmerking e.d. 41. Wij vinden de Sacramentstraat te kleinschalig om te dienen als interne ontsluitings route Als U daarmee bedoelt dat dit alleen op zaterdag zal gebeuren t.b.v. de markt willen wij dit graag weten. 42. Wij zullen de belangen van de fietser heel zwaar laten wegen en verwachten op het Zuider plein, het Stationkwartier, de Harlingersingel en het Hoek- sterend voor de fietser moeilijkheden. 43. Wat is de reden dat de fiets route langs de Potmarge niet op de kaart is getekend? 44. Wij geven U in overweging een fietsroute te plannen vanuit Achter de Hoven/Vegelin naar de binnenstad via een fietsbrug over de zuidergracht, 45. Wij stellen voor de Weerd (als onderdeel van het voetgangers gebied Nieuwestad) ook open te stellen voor fietsers. 46. Wordt de bromfietser op de Nieuwestad Z.Z. straks niet meer toegelaten en zo ja waarom niet? Antwoord c.q. reactie. 41In de planopzet hebben de zgn. interne ontsluitingen een be perkte verkeersfunctie dat wil zeggen voornamelijk gericht op het bereikbaar maken/houden van woningen. Enige toename van verkeer (door bewoners) kan worden verwacht op momenten dat er markt wordt gehouden. 42. In de opzet van het plan is er naar gestreefd de toename van het autoverkeer in het centrum gebied zoveel mogelijk te be perken. Daarmee wordt een verslechtering van de huidige situatie voor het langzame verkeer voorkomen. Op een aantal van de genoemde punten is sprake van een verbetering. 43. De door TJ bedoelde route kan een nuttige aanvulling beteke nen op de in het plan aange geven voorkeurroutes. 44. De fietsroutes vanuit deze wijk naar de binnenstad lopen via de Maria Louisestraat-Ooster- grachtswal-Oosterbrug en via een aan te leggen fietspad ten zuiden van de spoorlijn naar het Zuiderplein. 45. De Raad heeft een dergelijk voorstel op 20 februari 1978 verworpen. 46. De bromfietser wordt niet meer toegelaten op het deel Nieuwestad Z.Z. vanaf Nieuwe- steeg tot Wirdumerdijk. De reden hiervan is dat combi natie van voetganger en brom fietser in dit gebied onge wenst is en voldoende alterna tieve routes aanwezig zijn.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1978 | | pagina 459