- 8 -
Vraag, opmerking e.d.
34» Wenst graag iets meer te vernemen
over de ruimtelijke aspecten van
de beveiliging van die delen
van de fietsroutes waar conflicten
met sterkere en snellere verkeers
deelnemers mogelijk.zijn.
35* Pleit voor een realisering op
korte termijn van de fietsers-
en voetgangersverbinding over
het stationsemplacement.
36. Verzoekt om handhaving van de
Schrans-verbinding t.b.v. het
plaatselijk verkeer.
37. Is de extra brug over het Nieuwe
Kanaal in de spitsuren geen
aanleiding tot grotere opstoppingen
en tast deze de Oranjewijk niet
te veel aan?
38. Is daarom verzwaring evt. ver
breding van de 2e Kanaalsbrug
niet te verkiezen?
39. Hoe denkt men de geluidshinder
bij wegen met 2 maal 2 rijstroken
(zoals bij de Groningerstraatweg
en de Willem Lodewijkstraat) te
verhinderen?
Mevr. Brandenburg-Sjoerdsma.
40. Wat zijn de criteria geweest om
m.b.t. de ontsluiting van de
binnenstad af te wijken van het
structuurplan voor de binnen
stad? (geen doorgaande verbin
dingen door de binnenstad).
Antwoord c.q. reactie.
34» Op plaatsen waar dergelijke
conflicten te verwachten zijn
zal in de uitwerking van het
plan daaraan aandacht worden
besteed. De fysieke ongelijkheid
vraagt om een nadere uitwerking
van de vormgeving van de
verke ersvoorzi eningen
Het is niet ondenkbaar dat
hiertoe tot een herindeling van
de bestaande verkeersruimte dient
te worden overgegaan.
35. Deze verbinding komt voor in het
verkeersstructuurplan. Het tijd
stip van realisering is onder
meer afhankelijk van de beschik
baarheid van financiële middelen
en de medewerking van de
Nederlandse Spoorwegen.
36. De Schrans blijft bereikbaar
vanuit noordelijke en zuidelijke
richting
37. Verwezen wordt naar de desbetref
fende paragraaf in de Reactie
nota.
38. Verwezen wordt naar de inhoud
van de Reactienota en de studie
over de verbindingsweg Cammingha-
buren-Stadscentrum.
39- In stedelijke gebieden zijn
geluidsbeperkende maatregelen
langs wegen nauwelijks mogelijk.
40. Een randvoorwaarde bij het uitwer
kingsplan is het verkeersstruc
tuurplan en de fasering die in
dat kader is opgesteld ten aanzien
van de uit te voeren werken. Een
ander belangrijk argument,
om van het lussensysteem af te
wijken is geweest, dat zoveel
mogelijk van de bestaande parkeer
gelegenheid diende te worden
gehandhaafd.
- 9 -
Vraag, opmerking e.d.
41. Wij vinden de Sacramentstraat
te kleinschalig om te dienen
als interne ontsluitings
route
Als U daarmee bedoelt dat dit
alleen op zaterdag zal gebeuren
t.b.v. de markt willen wij dit
graag weten.
42. Wij zullen de belangen van de
fietser heel zwaar laten wegen
en verwachten op het Zuider
plein, het Stationkwartier,
de Harlingersingel en het Hoek-
sterend voor de fietser
moeilijkheden.
43. Wat is de reden dat de fiets
route langs de Potmarge niet
op de kaart is getekend?
44. Wij geven U in overweging een
fietsroute te plannen vanuit
Achter de Hoven/Vegelin
naar de binnenstad via een
fietsbrug over de zuidergracht,
45. Wij stellen voor de Weerd (als
onderdeel van het voetgangers
gebied Nieuwestad) ook open te
stellen voor fietsers.
46. Wordt de bromfietser op de
Nieuwestad Z.Z. straks niet meer
toegelaten en zo ja waarom niet?
Antwoord c.q. reactie.
41In de planopzet hebben de zgn.
interne ontsluitingen een be
perkte verkeersfunctie dat wil
zeggen voornamelijk gericht
op het bereikbaar maken/houden
van woningen.
Enige toename van verkeer
(door bewoners) kan worden
verwacht op momenten dat er
markt wordt gehouden.
42. In de opzet van het plan is er
naar gestreefd de toename van
het autoverkeer in het centrum
gebied zoveel mogelijk te be
perken. Daarmee wordt een
verslechtering van de huidige
situatie voor het langzame
verkeer voorkomen. Op een
aantal van de genoemde punten
is sprake van een verbetering.
43. De door TJ bedoelde route kan
een nuttige aanvulling beteke
nen op de in het plan aange
geven voorkeurroutes.
44. De fietsroutes vanuit deze wijk
naar de binnenstad lopen via de
Maria Louisestraat-Ooster-
grachtswal-Oosterbrug en via
een aan te leggen fietspad
ten zuiden van de spoorlijn
naar het Zuiderplein.
45. De Raad heeft een dergelijk
voorstel op 20 februari 1978
verworpen.
46. De bromfietser wordt niet meer
toegelaten op het deel
Nieuwestad Z.Z. vanaf Nieuwe-
steeg tot Wirdumerdijk.
De reden hiervan is dat combi
natie van voetganger en brom
fietser in dit gebied onge
wenst is en voldoende alterna
tieve routes aanwezig zijn.