Vraag, opmerking e.d. Antwoord c.q. reactie. 47. Waarom wordt het fietsen op de Nieuwestad Z.Z. alleen toegelaten in oost-westrichting en niet in heide richtingen? Wij vinden dit een te grote beperking. 48. De oversteektijd voor voetgangers bij met verkeerslichten beveiligde oversteekplaatsen is bijna altijd te krap. Kan hierin verbetering worden gebracht. 49» Kunnen de stadsautobusroutes niet verlegd worden van de Tweebaksmarkt naar de Ooster kade De bereikbaarheid van de binnen stad vermindert er nauwelijks door en de Tweebaksmarkt wordt er een stuk leefbaarder door. 47. Het plan voorziet wel in twee richtingsverkeer voor fietsers op de Nieuwestad Z.Z. 48. Bij de nieuwere verkeerslichten installaties krijgen de voet gangers voldoende tijd om over te steken. Tijdens de groen- periode kan men beginnen met oversteken, waarna een periode rood beschikbaar is om de over kant van de straat te bereiken zonder dat overig (conflicterend) verkeer mag beginnen te rijden. In het centrumgebied dient de voetganger in 't algemeen in de verkeersregeling de eerste prioriteit te verkrijgen. 49» VIj achten een verder naar buiten brengen van de bussen naar de rand van de binnenstad uit een oogpunt van bedienings- comfort van het openbaar vervoer niet acceptabel. dhr. Groenewoud 50. Waarom is de Linnaeusstraat (in fig. 4*11aangegeven voor openbaar vervoer en (brom-) fietsverkeer terwijl wij meenden dat deze straat bestemd was voor erf- en poortfunctie. 50. Conform het op 4 april j.l. genomen raadsbesluit met betrek king tot het gebied Linneaus- straat is het de bedoeling dat het door U genoemde verkeer ge leid wordt via de z.g. Slinger (derhalve via de Marathonstraat). In deze zin moet de confron- tatiekaart (fig. 4."M) dan ook worden gelezen. Deze kaart zal dan ook na de vaststelling in de Raad in deze zin worden aangepast. - 11 - ïraag, opmerking e.d. 51. Is er nog reden om de extra brug over het Nieuwe Kanaal te handhaven als: a. het verkeer vanuit de binnen stad via de Oosterbrug langs de Oostergrachtswal in zuidelijke richting naar de W. Lodewijkstraat wordt geleid (dus niet via de Wijbrand de Geeststraat); b. de ontsluiting van de be drijven aan het Vliet voldoende kan worden geregeld via de Bleeklaan en/of rondweg-Oost; c. de bewoners van de Oranjewijk blijk geven geen behoefte te hebben aan een extra ontslui ting van hun wijk; d. t.b.v. de ontsluiting van Camminghaburen direct naast de 2e Kanaalsbrug eventueel nog een tweede brug wordt gelegd? 52. Is bij de keuze van een aantal met name genoemde toegangswegen naar de binnenstad (Goudenregen straat, Wijbrand de Geeststraat) en ontsluitingsroutes in de binnenstad (Sacramentstraat, Bredeplaats, Schavernek) voldoende rekening gehouden met het milieuaspect? 55. Is in het verkeersstructuurplan rekening gehouden met de ont sluiting van de stadsuitbreiding na Camminghaburen? Mevr. Vissser-van den Bos. 54» Pleit er voor om bij verkeers lichten de fietser voorrang te verlenen. Antwoord c.q. reactie. 51Voor het antwoord op deze vraag verwijzen wij naar de studie over de verbindingsweg Cammingha- buren-Stadscentrum en naar de inhoud van de Reactienota. 52. Hiermede is bij de keuze welke routes het meest in aanmerking komen voor een specifieke verkeersfunctie zoveel mogelijk rekening gehouden. 53. In de oorspronkelijke opzet is daarmee geen rekening gehouden. Op dit punt wordt nader ingegaan in de Reactienota. 54- Dit is een zaak die afhankelijk van de situatie op zijn haal baarheid moet worden bekeken.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1978 | | pagina 460