li. Is geen voorstander van de Ooster-
goweg en de geplande ongelijk
vloerse kruising met de spoorlijn.
Ze is onnodig, kostbaar en eist
veel ruimtebeslag.
5S8#a25vR
- 12 -
Vraag, opmerking e.d.
55« Pleit er namens de fractie
voor om niet pas dan voor
zieningen voor fietsers en
bromfietsers te treffen als
deze in voortdurend conflict
geraken met andere weggebruikers
maar eerder.
56. Ontwerp zo mogelijk fietsroutes
die niet gelijk lopen met
autoroutes
57. Heeft er bezwaar tegen dat
volgens het verkeersstructuur-
plan (par. 2.1.5.) pas dan voor
zieningen voor fietsers zullen
worden getroffen als dit tegen
geringe kosten kan. Daadwerkelijke
bevordering van het langzame
verkeer mag wel iets kosten.
Antwoord c.q. reactie.
55» Dij beperkte financiële
middelen zal in eerste in
stantie een oplossing gevonden
moeten worden voor reeds be
staande conflictsituaties en
in het bizonder voor die welke
naar verwachting de komende
jaren nog zullen verergeren.
56. De in het verkeersstructuur-
plan opgenomen fietsroutes
vallen in het algemeen niet
samen met de hoofdroutes voor
het autoverkeer.
57. In de betreffende paragraaf
wordt bedoeld dat een af
weging zal plaatsvinden tussen
de wenselijkheid van het
treffen van een bepaalde voor
ziening (incl. de kosten) en
het ongemak dat blijft bestaan
als die voorziening er niet
komt (bv. omlopen).
- 13 -
;aag, opmerking e.d.
[■r. P. van der Wal.
De verkeersprognoses van het
I.B.V. worden gebruikt als
uitgangspunten bij de verdere
uitwerking van het plan.
Deze prognoses (verdubbeling
toename autoverkeer en afname
v.h. langzame verkeer) zijn in
strijd met de beleidsuitgangs
punten in het plan welke o.m.
gericht zijn op bevordering van
het langzame verkeer en het
openbaar vervoer.
Hoe rijmt dit?
Aan de wensstructuur m.b.t.
het langzame verkeer wordt in
de binnenstad op redelijke wijze
voldaan.
De aanloop (fiets-)routes naar de
binnenstad zijn echter zeer beperkt.
Er wordt geen gebruik gemaakt van
mogelijkheden tot aanleg van bijv.
fiets-voetgangersbruggen in
het verlengde van het Ruiters-
kwartier, bij het Diaconessenhuis
en bij het v.m. Stadsziekenhuis.
:0. Hetzelfde geldt m.b.t. (fiets-)
routes naar de binnenstad via
toegangswegen (met verkeerslichten
installaties) waarlangs ook het
snelverkeer moet, zoals Noorder-
brug, Zuiderplein, Oosterbrug,
Yerlaatsbrug, Vrouwenpoortsbrug.
Pietstunneltjes bij de Schrans en
Achter de Hoven zijn veel goed
koper, eisen minder ruimtebeslag
en bevorderen, in tegenstelling tot
eerstgenoemde tunnel, het langzame
verkeer.
Antwoord c.q. reactie.
58. De betreffende prognoses hebben
niet zozeer als uitgangspunt
gediend maar als toetsingsinstru
ment. Het uit de binnenstad
weren van doorgaand verkeer en
het naar buiten brengen van dat
verkeer heeft vooral tot doel
om daarmee in de binnenstad
ruimte te scheppen voor het
langzame verkeer. Bevordering
van het langzame verkeer bete
kent in onze visie het scheppen
van ruimte voor deze categorie
verkeersdeelnemers zonder dat
de bereikbaarheid van het centrum
voor het overige verkeer te sterk
wordt aangetast.
59De in het uitwerkingsplan aange-
60. geven voorzieningen worden als
noodzakelijk gezien om een goede
bereikbaarheid van het centrum
op korte termijn te kunnen garan
deren.
Van de overige in de wensstructuur
opgenomen voorzieningen zijn wij
van mening dat uitvoering daarvan
in ieder geval op langere termijn
gewenst is.
Zie verder de inhoud van de Reactie
nota.
61De aanleg van de Oostergoweg staat
niet op zichzelf maar dient in het
geheel van de toekomstige verkeers-
structuur te worden bekeken.
De aanleg ervan leidt tot een ver
minderde verkeersdruk op de Schrans
hetgeen de leefbaarheid en de win
kelfunctie ter plaatse verbetert.
Voor het overige verwijzen wij naar
de studie betreffende de kruising
Oostergoweg-spoorlijn Leeuwarden/
Groningen.