- 14 - - 15 - Vraag, opmerkingen e.d. 62. In tegenstelling tot wat aan de Raad is toegezegd bevat het verkeers- structuurplan geen fietspadenplan. 63. Wil graag weten hoe het college de uitvoering van het plan 150 miljoen in 12 jaar tijds) denkt te financieren. Na evt. subsidiëring blijft een belangrijk deel ten laste van de gemeente. Moet de uitvoering gaan, ten koste van andere sectoren? 64. Waarom is de gedachte ontsluiting van de binnenstad in afwijking van het structuurplan voor de binnen stad. 65. In hoeverre zou de aanleg van het westelijke deel van de noordtangent, alsmede de aanleg van de weg ten zuiden van de Frieslandhal, het grootste knelpunt m.b.t. aanleg van de noordtangent nl. de belas ting van de Valeriusstraat worden opgelost? Antwoord c.q. reactie. 62. Het verkeersstructuurplan bevat geen gedetailleerd fietspadenplan, De in dit plan opgenomen voor keursroutes zijn in de eerste plaats bedoeld om de conflictsi tuaties met het overige verkeer aan te geven. Daarnaast kunnen ze dienen als basis voor de verdere uitwerking van een fietspadenplan, In dat geval dienen prioriteiten m.b.t. de realisering van deze fietspaden te worden gesteld. 63. Voor het antwoord op deze vraag verwijzen wij naar het antwoord op vraag 25 en naar de inhoud van de raadsbrief. 64.Een aspect van het lussensysteem was het grote verlies aan parkeergelegenheid in een situa tie waarin toch al sprake was van parkeernood. Om die reden is gekozen voor een gewijzigde ontsluitingsstructuur, met handhaving van de uitgangspunten van het structuurplan voor de binnenstad. De mogelijkheid bestaat niettemin om in een later stadium desgewenst tot een wijziging van de ontslui- tingsstructuur te komen in de vorm van een tussenstructuur. Zie ook het antwoord op vraag 40. 65.Uit een variantstudie is ge bleken dat met de aanleg van deze weggedeelten de problematiek van de Valeriusstraat in ieder geval goeddeels wordt opgelost. Vraag, opmerkingen e.d. 66. In vervolg op vraag 65 zou dan de rest van de ncOrdtangent niet nodig zijn en met het bespaarde geld zouden ongelijkvloerse kruisingen onder de Dammelaan kunnen worden aangelegd. 67. Waar blijft de toegezegde studie over de verbindingsweg Cammingha- buren-Stadse ent rum Dhr. Singelsma, 68. Vindt de bajonetaansluitingen op de rondweg geen goede oplossing. Zij belemmeren de doorstroming met alle nadelige gevolgen van dien (opstoppingen, stank, lawaai e.d.). 69. Als ge\olg van het weglaten van net oostelijke deel van de zuidtangent volgt het verkeer vanuit het westen richting Drachten, via Overijsselse- straatweg-Oostergoplein, de Ald- l&nsdyk en gaat niet via de Werpster- hoek. Dit is ongewenst. 70. De voorgestelde ontsluiting van de binnenstad is in strijd met het principe volgens het lussensysteem zoals door de raad is aanvaard. 71. Wil graag weten of het verkeer van en naar de binnenstad, dat gaat via de Oosterbrug-Alma Tademastraat- nieuwe brug over het Kanaal naar de oostelijke ringweg, niet beter vanuit de Alma Tademastraat rechtdoor kan worden geleid. De brug is dan niet nodig. 72. Is van mening dat de voormalige basisweg in de nieuwe opzet toch nog een brede verkeersader dwars door de stad blijft die scheidend werkt op het stads- gebeuren. Antwoord c.q,. reactie 66. Zie de inhoud van de Reactienota. 67. Deze studie is U inmiddels toegezonden. 68. Voor het antwoord op deze vraag wordt verwezen naar de antwoorden op de vragen 13» 14 en 15. 69. Mocht de vrees van vragensteller bewaarheid worden, dan wijzen wij erop, dat de mogelijkheid van de aanleg van dit deel van de zuidtangent wordt openge houden. 70. Voor het antwoord op deze vraag verwijzen wij naar het antwoord op de vragen 40 en 64. 71. Voor het antwoord op deze vraag verwijzen wij naar de studie over de verbindingsweg Cammingha- buren-Stadscentrum. 72. De scheidende werking is reeds aanwezig en wel door de spoorlijn. De functie van de Willem Lodewljk— straat en het verlengde daarvan in de planopzet vergroot de aanwezige barrière nauwelijks.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1978 | | pagina 462