Via een transportnet en warmtewisselaarstations wordt de warmte over
gedragen aan het distributienet, dat de warmte in de woningen brengt.
c. brandstofbesparing.
Bij stadsverwarming zal het totale verbruik 39 miljoen m3 gas bedra
gen, hetgeen 11 miljoen m3 gas minder betekent ten opzichte van traditio
nele c.v. en een gelijke productie van elektriciteit.
d. financiële aspecten.
Be investeringen voor een stadsverwarmingsbedrijf zijn zeer hoog.
Globaal kan worden gesteld, dat deze investeringen driemaal zo hoog zijn
als nodig voor het gebruikelijk gasnet en c.v. Bij het huidige prijsniveau
zou stadsverwarming niet rendabel zijn. Niettemin komt de K.E.M.A.even
als de Beleidsadviesgroep, tot de conclusie, dat stadsverwarming op langere
tormijn gezien rendabel kan zijn. Tot 1987 worden nadelige exploitatie
resultaten verwacht. Baarna zouden steeds toenemende exploitatie-overschot
ten ontstaan. Hierbij is er ondermeer van uitgegaan, dat er een voortgaande
inflatie is van 6%, terwijl een gasprijs voor kleinverbruikers is aange
houden van 28 cent per m3«
liet zal IJ bekend zijn, dat de regering streeft naar verhoging van de gas-
prijzen; de K.E.M.A. houdt hier rekening mee. Zoals eerder werd opgemerkt,
zijn de door de verbruikers te betalen bedragen gebaseerd op de kosten die
zij zouden hebben bij individuele centrale verwarming etc.; de gasprijs
maakt daarvan een essentieel onderdeel uit.
Het percentage van de inflatie wordt niet toegepast op de vastgelegde
kapitaalslasten, omdat deze tijdens de exploitatie nominaal gelijk blijven.
In tegenstelling tot de opbrengsten zijn de kosten dus niet alle aan in
flatie onderhevig. Bit is de voornaamste reden van de verwachte steeds
toenemende overschotten. Indien de inflatie zich naar een lager niveau
beweegt dan 6% (en daarvan is thans reeds enigszins sprake) zullen de over
schotten niet de verwachte hoogte bereiken of misschien zelfs verdwijnen.
Aanvullende berekeningen op dit punt worden nog gemaakt.
Indien de gasprijs op het tijdstip van aanvang van de stadsverwarming
nog niet op 28 cent per m3 is gekomen ontstaan er grotere tekorten dan in
het K.E.M.A.-rapport zijn berekend.
Ook ten aanzien van andere veronderstellingen die ten grondslag
liggen aan de berekeningen dient zekerheid te komen omtrent de dekking
van de nadelen wanneer deze veronderstellingen niet blijken uit te komen.
In het rapport van de N.V. Frigas wordt hierop ingegaan.
Be energieschaarste is een nationaal en internationaal vraagstuk. Het
is naar onze mening niet juist, dat de risico's van stadsverwarming worden
afgewenteld op de lagere overheden of op de exploitanten van stadsverwarming.
Be rijksoverheid dient, naast directe financiële steun de nodige garanties
te geven voor tegenvallers. Het is ook de rijksoverheid die invloed uitoefent
op bijvoorbeeld de gasprijs.
Nadere beoordeling.
Met het oog op de noodzakelijk geachte woningproductie zal direct na
de bouwvakantie in 1978 met de woningbouw in Camminghaburen moeten worden
aangevangen.
In verband hiermee is het noodzakelijk, dat uiterlijk 1 april 1978 bekend is
of tot stadsverwarming zal worden overgegaan.
- 5 -
Be woningontwerpers zullen dan nog gelegenheid hebben de bouwtekeningen
aan te passen.
Blijkens verkregen informatie is het mogelijk een tijdschema te
ontwerpen waarbinnen de werkzaamheden ten behoeve van de stadsverwarming
kunnen worden verricht, zodanig, dat de woningbouw geen vertraging
ondergaat. Indien de hulpketelcentrale in de wijk niet tijdig gereed komt
kan gebruik worden gemaakt van een tijdelijke voorziening, bijvoorbeeld
een mobiele installatie. Uiteraard kunnen zich onvoorziene omstandigheden
voordoen, bijvoorbeeld voor wat de tijdige levering van het benodigde
materiaal betreft, de beschikbaarheid van een mobiele ketelinstallatie
e.d. Hieromtrent moet naar onze mening meer zekerheid worden verschaft.
Risico's met betrekking tot de tijdige oplevering moeten zoveel mogelijk
worden uitgesloten.
Met betrekking tot de financiële kant van de zaak merkten wij reeds
op, dat de rijksoverheid garant moet staan voor de risico's in de eerst
komende jaren. Tot deze risico's moeten ondermeer worden gerekend de
aanloopverliezen, zowel tengevolge van de onderbezetting als tengevolge
van een ten opzichte van de verwachtingen achterblijvende gasprijs voor
kleinverbruik. In het algemeen dienen de garanties zodanig sluitend te
zijn, dat de verbruiker inderdaad niet meer behoeft te betalen voor
stadsverwarming dan wanneer hij een eigen centrale verwarming etc. zou
hebben en dat de financiële risico's van de exploitant, die voor een
deel door maatregelen van de rijksoverheid worden beïnvloed, door het
rijk worden gedragen totdat een rendabele exploitatie is verkregen.
Als exploitante van een stadsverwarmingsbedrijf is gedacht aan een
samenwerking van het Provinciaal Electriciteitsbedrijf en de N.V. Frigas.
Bit sluit aan bij de gedachte van de Beleidsadviesgroep, dat voor de
produktiezijde zoveel mogelijk een ter plaatse werkend produktiebedrijf
moet worden ingeschakeld en voor de distributie een reeds werkzaam distri
butiebedrijf. In dat geval is de gemeente niet rechtstreeks betrokken bij de
gang van zaken.
Uiteraard is de gemeente wel indirect bij de financiële kant betrokken
als grootste aandeelhoudster van de N.V. Frigas. Wij achten het uiteraard
van belang, dat tussen partijen een scherp afgepaalde regeling van de
rechten en verplichtingen tot stand komt. Be exploitatie van het gasbedrijf
mag naar onze mening niet ongunstig worden beïnvloed door de exploitatie
van een stadsverwarmingsbedrijf
Be bestuursorganen van het provinciaal bedrijf en van de N.V. Frigas
zullen over het exploiteren van een stadsverwarmingsbedrijf nog een
besluit moeten nemen en wel zo tijdig,.dat de eerder genoemde fatale
datum van 1 april 1978 wordt gehaald.
Er zijn oriënterende en voorlichtende gesprekken geweest waarbij de
K.E.M.A. en de N.V. Frigas zoveel mogelijk informatie hebben verschaft
over de mogelijkheden en het functioneren van stadsverwarming. Ondermeer
is gesprokken met de Stuurgroep Camminghaburen, de Raad voor de Volks
huisvesting, woningbouwcorporaties, beleggers, het Algemeen Vrouwencomité
"Tot Opbouw" en de Vrouwenadviescommissie voor de Woningbouw. Ook in de
Commissie voor het Gemeentelijk Electriciteitsbedrijf is deze zaak aan de
orde geweest. Be algemene indruk is, dat uit een oogpunt van energie-
schaarste stadsverwarming is aan te bevelen, maar dat dit in de huidige
omstandigheden alleen mogelijk is indien voldoende waarborgen (vooral ook
financiële) worden geschapen dat eventuele risico's door het rijk worden
gedragen.