Daarnaast voert zij enkele "bezwaren aan van landschappelijke
en stedebouwkundige aard (aantasting van het karakter als terp
dorp, het tenietgaan van de nu aanwezige contrastwerking met de
dichtbij aanwezige grootschalige stadsuitbreiding).
Wij merken hierover het volgende op.
De laatste jaren heeft regelmatig overleg plaatsgevonden tussen
het gemeentebestuur en vertegenwoordigers van Lekkum over de
uitbreiding van het dorp. Rekening houdend met de uitspraken welke
daarbij van gemeentezijde met betrekking tot deze materie zijn
gedaan, dient naar onze mening te worden vastgehouden aan een
uitbreiding met een omvang zoals nu wordt voorgesteld.
Een dergelijk beleid is de voortzetting van reeds eerder door
de raad genomen beslissingen, zoals deze zijn vastgelegd in het
structuurplan voor de gemeente (1e fase), de zgn. dorpennota en het
bestemmingsplan voor het buitengebied. Het eerste plan is in 1974
aan Gedeputeerde Staten ter kennisneming toegezonden, het laatste is
goedgekeurd bij haar besluit van 21 februari 1974.
Wij zijn voorts van mening, dat de door de provincie gehanteerde
beleidslijn met betrekking tot de uitbreiding der dorpen niet op
Lekkum kan worden toegepast. Naast het voorzien in de plaatselijke
behoefte aan woningen, is de beoogde uitbreiding - door de ligging
van het dorp vlak tegen de stad en zelfs veel dichter daarbij dan
Camminghaburen - als het ware van nature geschikt om te dienen als
aantrekkelijk alternatief voor mensen die "onder de rook van de
stad" landelijk willen wonen.
De stedelijke voorzieningen komen niet in gevaar. Nagenoeg
alle voorzieningen voor het dorp zijn en blijven in de stad.
Op de hiervoor aangegeven wijze kan de beoogde uitbreiding
het streven om de suburbanisatie tegen te gaan dienen. Daarbij zijn
geen dure infrastructurele voorzieningen nodig. Onder meer kan
gebruik worden gemaakt van de te verbeteren Lekkumerweg. Tevens
komt ze tegemoet aan de leefbaarheid van het dorp.
De geuite bezwaren van stedebouwkundige en landschappelijke
aard kunnen wij niet delen. De wijze van uitbreiding aan de westzijde
is zorgvuldig gekozen. Speciaal is ervoor gewaakt, dat, door middel
van een zo open mogelijke bebouwing in de omgeving van de kerk het
karakter van terpdorp onaangetast blijft.
De aard en de omvang van de nieuwe bebouwing maakt het duide
lijk, dat niet behoeft te worden gevreesd, dat de nu aanwezige con
trastwerking met de dichtbij aanwezige grootschalige stadsbebouwing
teniet wordt gedaan.
Advies van de Raad voor de Volkshuisvesting.
De Raad voor de Volkshuisvesting heeft over meergenoemd rapport
advies uitgebracht. Het advies ligt ter inzage.
Genoemde Raad stelt voor accoord te gaan met structuurmodel B
met dien verstande dat van de 57 in dit model gedachte woningwet
woningen een behoorlijk aantal zal worden gerealiseerd in de be
schutte sfeer en dat de bouw van de verschillende categorieën
woningen zoveel mogelijk gelijktijdig zal plaats vinden.
Wij zijn het hiermede eens en stellen IJ derhalve voor er mede
in te stemmen, dat deze mogelijkheid bij de uitwerking van het
plan nader wordt onderzocht.
- 5 -
6Financiële aspecten.
In het rapport is voor de twee modellen een exploitatieopzet
opgenomen.
Uit de ramingen blijkt, dat in beide opzetten voor de diverse
categorieën te bouwen woningen een acceptabele gemiddelde kavel-
prijs kan worden verkregen.
Gezien de wijze van renteberekening (op basis eindwaarde),
zal elk jaar een bijstelling van deze kavelprijzen moeten plaats
vinden.
7Keuze uit de modellen.
Om de navolgende redenen blijkt uit overleg in de contact
groep de voorkeur voor model B.
- een concentrische opbouw van het dorp verdient de voorkeur;
- de kerk met de naaste omgeving vormt duidelijk het middelpunt
van het dorp;
- het dorp krijgt mede door de voorgestelde geografische opbouw
de mogelijkheid tot een betere eenheid te komen;
- het gebied rondom begraafplaats en de haven (die tot de kern door
dringt) krijgt meer een door velen gewaardeerde beslotenheid.
Wij delen dit standpunt eh stellen daarom voor in principe te
kiezen voor model B. Bij deze keuze dient in acht genomen te worden
hetgeen hiervoor (onder de punten 1 en 4) met betrekking tot een
viertal aspecten door ons is opgemerkt en voorgesteld (niet uit
sluitend duurdere woningen langs de Dokkumer Ee, zuidelijke ont
sluiting op het Mearsterpaed, parkeernorm 1,5 breedte van de zgn.
openbare ruimte minimaal 7 m> geen trottoirs, geen piasbermen ten
behoeve van de watergangen).
8. Verdere procedure.
Nadat U een besluit hebt genomen, zullen de volgende stappen
moeten worden ondernomen.
- de beslissing van de raad ter kennis brengen van Gedeputeerde
Staten van Friesland;
- aan de dienst Stadsontwikkeling opdracht geven voor het ontwerpen
van een bestemmingsplan op basis van het gekozen model in die
zin dat:
a. voor de 1e fase een gedetailleerd plan wordt ontworpen;
b. voor de rest van het gebied (de fasen 2 en 5) een globaal
plan wordt ontworpen (zie de betreffende kaarten in het
rapport)
Eén en ander dient plaats te vinden in samenwerking met de
bewoners en zo mogelijk met potentiële bouwers (althans voorzover
betreft het te detailleren deel en voor de woningwetwoningen en
premiekoopwoningen)