No. 7612.
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN;
Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 25 mei
1978 (bijlage no. 208);
BESLUIT:
I. tot het aanleggen van een riolering in de Linnaeusstraat en
omgeving overeenkomstig de bij dit besluit behorende tekening
nr. 78/6091
II. voor de uitvoering van het onder I bedoelde werk een krediet
van 490.000,beschikbaar te stellen.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.
Beschikbaar stellen krediet voor voorbereiden plan tot vergroting
doorrijhoogte van tunnel in de Zwettestraat.
Bijlage no. 209. Leeuwarden, 25 mei 1978.
Aan de Gemeenteraad.
De industriegebieden "Zwette" en "Van Harinxmakanaal" zijn bereikbaar
gemaakt via de Snekertrekweg/Zwettestraat of de Marshallweg (noordelijke
route) en via de Middelzeelaan of de Nijl&nsdyk (zuidelijke route). De noor
delijke route voert via de tunnel in de Zwettestraat, welke tunnel een door
ri jhoogte heeft van 5»52 meter. De zuidelijke route gaat via een tunnel met
een doorrijhoogte van ongeveer 4.00 meter onder de spoorlijn Leeuwarden-
Zwolle door.
Aangezien op grond van het Wegenverkeersreglement de hoogte van een
vrachtauto (inclusief lading) maximaal 4.00 meter mag bedragen, ligt het
voor de hand, dat bijna al het zware vrachtverkeer naar de bedoelde indu
striegebieden zich beweegt via de zuidelijke route. Deze route, met name
langs de Nijl&nsdyk, gaat dwars door de woonwijk "'t Nijl&n". Dit vracht
verkeer veroorzaakt overlast en levert gevaarlijke situaties op. Daarbij
komt nog, dat de constructie van de NijlUnsdyk en de Middelzeelaan niet
is berekend op het vele en zware vrachtverkeer. Het gevolg is dan ook, dat
de asfaltconstructie van deze wegen geregeld op veel plaatsen wordt vernield.
Het is daarom dringend gewenst, dat het zware vrachtverkeer de mogelijkheid
wordt geboden een andere route naar en vanuit deze industriegebieden te kie
zen. Dit kan naar onze mening het beste worden bereikt door vergroting van
de doorrijhoogte van de tunnel in de Zwettestraat van 3.52 meter tot 4.20
c.q. 4.50 meter. Het verhogen van deze tunnel kan plaatsvinden door het
omhoog brengen van de spoorlijn Leeuwarden-Harlingen/Staveren. Het werk
ligt dus geheel op terrein van de N.V. Nederlandse Spoorwegen. Dit betekent,
dat het plan zal moeten worden gemaakt en het werk zal moeten worden uitge
voerd door genoemde N.Y. die bereid is daaraan medewerking te verlenen, ui
teraard onder voorwaarden dat de kosten van een en ander voor rekening van
de gemeente komen.
De kosten van het gehele werk worden door de Nederlandse Spoorwegen
(in geval van een verhoging tot 4.20 meter) globaal geraamd op 1.200.000,
(exclusief B.T.W.). De voorbereidingskosten worden begroot op 75^000,
Deze kosten (voorbereidings- en uitvoeringskosten) kunnen onzes inziens
worden gedekt door te beschikken over een gedeelte van de Reserve Openbare
Werken.
Onder mededeling, dat de Commissie Openbare Werken zich met het voren
staande kan verenigen, geven wij U in overweging een voorbereidingskrediet
beschikbaar te stellen door te besluiten overeenkomstig het hierna afgedruk
te ontwerp.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
J.S. Brandsma, Burgemeester.
W.J.G. Reumer, Secretaris.