No. 11730
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN
gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 17 augustus
1978 (bijlage no. 288);
BESLUIT:
I. van de Kerkvoogdij van de Nederduitsch Hervormde Gemeente te Lekkum-
Miedum aan te kopen de onder Lekkum gelegen percelen weiland, kadastraal
bekend gemeente Leeuwarden, sectie H, nummers 1339 en 1307, respectievelijk
groot 1.23.90 ha en 0.43.40 ha, welke percelen op de bij dit besluit be
horende tekening met een rode kleur zijn aangegeven, voor een prijs van
in totaal 110.418,en verder onder de volgende bedingen:
1. de grond wordt overgedragen met alles wat daarop of daarin aanwezig is
en met alle daarop rustende erfdienstbaarheden en lasten en daaraan ver
bonden rechten, vrij van pacht, hypotheek en beslag;
2. de levering geschiedt op de dag van het verlijden van de akte van over
dracht
3. van de levering af komen alle zakelijke lasten en belastingen, welke
van de over te dragen percelen worden geheven, voor rekening van de ge
meente Leeuwarden;
4. de verkoopster is tot geen andere vrijwaring gehouden dan tot die we
gens uitwinning;
5. partijen doen afstand van het recht tot het vragen van ontbinding, als
bedoeld in de artikelen 1302 en 1303 van het Burgerlijk Wetboek;
6. de kosten van overdracht komen voor rekening van de gemeente Leeuwarden;
II. de onder I. bedoelde percelen onder te brengen in het Grondbedrijf van de
Dienst Stadsontwikkeling.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.
Préadvies inzake het schrijven van het Wijkcentrum Nijldn.
Bijlage no. 289. Leeuwarden, 17 augustus 1978.
Aan de Gemeenteraad.
Bij brief van 23 februari 1978 heeft het Wijkcentrum Nijl&n Uw
aandacht gevraagd voor de verkeerssituatie in deze woonwijk. Deze brief
is in Uw vergadering van 3 april 1978 om préadvies in handen van ons
college gesteld. Terzake delen wij U het volgende mede.
Het hierboven genoemde schrijven is een nadere reactie op onze
brief van 27 april 1977, VOW 17592 VX/CL, waarin wij onze visie weer
gaven op de door het Wijkcentrum gedane suggesties ter verbetering van
de verkeerssituatie. Met het Wijkcentrum zijn wij van oordeel dat de
huidige situatie te wensen overlaat, omdat veel vrachtverkeer van en
naar de industrieterreinen ten westen van de spoorlijn Leeuwarden/
Zwolle gebruik maakt van de wegen in de woonwijk Nijldn. De voorgestelde
oplossing van het Wijkcentrum om de Nijldnsdijk bij het spoorwegviaduct
af te sluiten stuit naar ons oordeel op grote bezwaren. De afwikkeling
van het verkeer zal dan alleen kunnen plaatsvinden op de kruising
Stephenson-viaduct/SnekertrekwegDeze kruising is, gezien de aanwezig
heid van de Hermesbrug moeilijk op een adequate wijze te reconstrueren,
terwijl vanwege de bestaande doo:rijhoogte van de Zwettetunnel teveel
en te zwaar vrachtverkeer gebrui.k moet maken van de Fahrenheitweg en de
Marshallweg waardoor de (binnen-)stadsroutes extra worden belast. Boven
dien zal dit tot gevolg hebben dat het industrieterrein slechts van
één zijde is ontsloten, hetgeen wij onjuist achten. Voor de oplossing
op korte termijn moet er naar ons oordeel dan ook naar gestreefd worden
dat niet meer gebruik gemaakt wordt van de Nijldnsdijk, doch van de daar
toe aan te passen Middelzeelaan/Uiterdijksterweg. Op iets langere ter
mijn zal de aanleg van de zuidtangent in het geheel een rol van betekenis
moeten gaan spelen.
Blijkens de brief van 23 februari 1978 acht het Wijkcentrum een ter
mijn van 5 10 jaar te lang en voorgesteld wordt dan ook om voorlopig als
tijdelijke maatregel het vrachtverkeer door middel van aanwijzingsbor
den om te leiden vanaf de Julianalaan via de Uiterdijksterweg en Middel
zeelaan.
Uit onze reeds genoemde brief van 27 april 1977 blijkt, dat ook wij
van oordeel zijn dat een (tweede) ontsluiting van het industriegebied
via deze route dient plaats te vinden. Wij zijn echter van mening, dat
dit eerst doorgevoerd kan worden nadat deze route is aangepast en beter
beveiligd is. De aan de westzijde van de Middelzeelaan gelegen sportac
commodatie, waaronder het zwembad, trekt namelijk dagelijks grote aan
tallen kinderen uit alle delen van de stad (in de zomermaanden 1.000 tot
1.500 per dag). Deze kinderen verplaatsen zich voornamelijk op de fiets.
Gezien de breedte van de huidige Middelzeelaan, in casu zes meter, zal er
een onveilige situatie ontstaan indien al het vrachtverkeer hier ook
zondermeer langs geleid wordt. Een onveiligheid die groter is dan in de
huidige situatie, omdat de Nijlènsdijk 9 meter breed is en minder fiets-
verkeer heeft te verwerken. Kortom de voorgestelde omleidingsroute kan
eerst ingevoerd worden nadat vanaf de Julianalaan tot aan de toegang
van het zwembad een vrijliggend fietspad is aangelegd. Plannen daartoe
zullen binnen afzienbare tijd aan U worden voorgelegd, evenals voor
stellen tot wijziging van het kruispunt Uiterdijksterweg/Middelzeelaan