Teneinde daarmee meer continu bezig te kunnen zijn en meer direkte be
geleiding en ondersteuning te kunnen krijgen van twee daartoe aange
wezen ambtenaren van de afdeling S.Z.W., werd de voor dit werk aange
trokken medewerkster tijdelijk gestationeerd op deze secretarie-afde
ling.
De korte tijd die toen nog restte is er de oorzaak van dat het concept
via een versnelde procedure ter vaststelling aan U wordt aangeboden.
Het concept is in een eerder stadium reeds ter kennis gebracht van het
Samenwerkingsverband Vorming en Ontwikkeling van volwassenen. De door
het samenwerkingsverband gemaakte opmerkingen hebben niet geleid tot
wezenlijke inhoudelijke wijziging van het nu voorliggende concept; wel
hebben er op enkele plaatsen aanpassingen plaatsgevonden waar feitelijke
onjuistheden of omissies werden geconstateerd.
Het concept voor plan en programma heeft eveneens onderwerp van beraad
slaging uitgemaakt in de Raadsadviescommissie voor Welzijnsaangelegen-
heden. Afgezien van een aantal opmerkingen die tot aanvulling van het
concept plan hebben geleid, heeft de commissie met het concept ingestemd.
De uiteindelijk zeer korte tijd waarin het concept geschreven moest wor
den, heeft er toe geleid, dat er - buiten het Samenwerkingsverband -
geen overleg is gevoerd over dit concept met betrokken instellingen en
bevolking. Wij zijn dan ook voornemens om zo spoedig mogelijk na de vast
stelling van het plan en programma daarover met betrokkenen overleg te
plegen teneinde - indien nodig - nog aanpassingen mogelijk te maken.
Overigens zijn de instellingen en de bevolking wel in die zin nauw bij de
totstandkoming van dit concept betrokken geweest, dat er een zeer uit
voerige inventarisatie van aanbod en ook een behoeftenpeiling onder de
bevolking heeft plaatsgevonden. De daaruit resulterende gegevens hebben
ten grondslag gelegen aan dit concept.
In dit verband dient nog opgemerkt te worden dat het nu voorliggende
concept plan in verschillende opzichten een voorlopig karakter heeft.
Het educatieve werk zal onderdeel uitmaken van een tot stand te brengen
sociaal-cultureel plan dat voor 1980 of 1981 gereed zal moeten zijn. De
voorbereidingen daarvoor zullen zo spoedig mogelijk na de vaststelling
van de procedure voor de welzijnsplanning starten. Dat betekent dat ook
het beleid op het terrein van het vormings- en ontwikkelingswerk voor
volwassenen dan weer ter diskussie staat. De geldigheid van dit plan is
in de tijd gezien dan ook zeer voorlopig. In paragraaf 7*4* van het con
cept wordt er daarom op gewezen dat dit concept-plan gezien moet worden
als startpunt voor een groei naar een evenwichtig en aan de reële behoef
ten aangepast voorzieningenpatroon. De instellingen en groeperingen zul
len in het komende jaar in de gelegenheid moeten worden gesteld hun pro
gramma's te baseren op de in het plan neergelegde uitgangspunten (het
geschetste beleidskader). Het meedenken over en in gezamenlijkheid verder
ontwikkelen van gestelde en te stellen prioriteiten en kriteria zullen
wij dan ook stimuleren.
Voor het eerste jaar van het plan (programma 1979) is daarom ook geen in
grijpende beleidswijziging voorgesteld. Vooralsnog is uitgegaan van de
kontinuering van het bestaande aktiviteitenaanbod, dat voor een deel ook
al in uitvoering is. Er zijn enkele nieuwe aktiviteiten opgenomen die
naar ons oordeel binnen het bestek van dit plan vallen
- 3 -
Financiële konsekwenties
Voor een opsomming van de in 1979 "te kontinueren aktiviteiten waarmee
de gemeente geen rechtstreekse financiële bemoeienis heeft, verwijzen
wij U naar het in paragraaf 5*2.8. van het concept plan opgenomen
aktiviteitenoverzicht
Verder zijn er aktiviteiten waarin educatieve aspekten zodanig zijn
vervlochten met of ingebouwd in andere werkvormen en aktiviteiten van
de desbetreffende instelling, dat ze bezwaarlijk als op zich zelf staan
de specifieke educatieve aktiviteit kunnen worden uitgezuiverd. Deze
aktiviteiten zijn voor de volledigheid opgenomen in overzicht B (para
graaf 7*6.) voor zover het aktiviteiten betreft die worden georgani
seerd door instellingen die door ons -mede daarin - gesubsidieerd wor-
den.
Ter toelichting op de opgenomen subsidiebedragen voor het educatief werk
voor volwassenen in 1979 (zie overzicht A en de toelichting daarop in
par. 7.6. van het concept plan) merken wij het volgende op.
Van de meeste door de gemeente gesubsidieerde aktiviteiten zijn de bij
behorende bedragen opgenomen in de concept-gemeentebegroting 1979;
dit betreft aktiviteiten georganiseerd door:
volgno. gemeentebegroting
Fries Avondcollege 406
Vormingswerk Jong Volwassenen 554
Kreativiteitscentrum 546
Gemeentelijk Muziekinstituut 546/1
Stichting Beeldende Kunst 526
Stichting Friese Sportraad 542
Stichting Bejaardenwerk Leeuwarden 570/1
Met betrekking tot de educatieve aktiviteiten die worden georganiseerd
door de hier genoemde instellingen, die reeds uit hoofde van een andere
regeling worden gesubsidieerd, mag niet worden aangenomen, dat op grond
van de rijksbijdrageregeling Vormings- en Ontwikkelingswerk voor vol
wassenen in de voor rekening van de gemeente blijvende kosten nóg een
rijksbijdrage wordt verkregen.
Aktiviteiten die in principe in aanmerking gebracht kunnen worden voor
een rijksbijdrage op grond van de onderhavige regeling, zijn in over
zicht A (par. 7*6.) met een 0 gemerkt.
De op voorstel van het Samenwerkingsverband in het concept-programma
opgenomen aktiviteiten voor 1979 vergen op basis van de ervaringscijfers
van de aktiviteiten in 1978 een bedrag van in totaal 159.500,waar
in op basis van de rijksbijdrageregeling in principe een bijdrage van
104.800,mag worden verwacht.
Om te kunnen functioneren als bestuurlijk coördinatiepunt zal het Samen
werkingsverband zelf ook nog enige kosten moeten maken.
Wij menen hiervoor een bedrag van 5*000,beschikbaar te moeten stellen,
waarin een rijksbijdrage van 2.500,mag worden verwacht. Bovendien
lijkt het ons gewenst, teneinde op adequate wijze te kunnen inspelen op
in de loop van het jaar 1979 te ontwikkelen initiatieven terzake van
vormings- en ontwikkelingswerk voor volwassenen, een netto stelpost van
20.000,op te nemen.