Opgemerkt wordt, dat het vergunningsstelsel alleen betrekking kan
hebben op parkeerplaatsen op weggedeelten en niet op parkeerterreinen.
Bij het vergunningsstelsel moet de Raad bij verordening de gebieden
aanwijzen, waar weggedeelten voor met name genoemde categorieën aangewezen
belanghebbenden kunnen worden gereserveerd. Voor de overzichtelijkheid
en de controle verdient het aanbeveling om de gereserveerde plaatsen in
groepen bijelkaar te situeren. Het vergunningsstelsel kent in de praktijk
twee varianten:
a. er worden evenveel vergunningen uitgereikt als er aangewezen parkeer
plaatsen zijn;
b. er worden meer vergunningen uitgereikt dan het aantal aangewezen
parkeerplaatsen groot is.
De laatst genoemde mogelijkheid gaat uit van de wens, om de gereserveerde
parkeerplaatsen een maximale bezetting te geven. Van deze variant kan
gebruik worden gemaakt, indien een onderzoek in de betreffende straat heeft
uitgewezen dat een (groot) deel van betrokkenen een aantal uren per dag
geen gebruik maakt van de parkeerruimte. De ervaring met dit stelsel
elders wijst uit dat het mogelijk is om 20 tot 50% meer vergunningen uit
te geven dan het aantal parkeerplaatsen.
Een andere manier om belanghebbenden tegemoet te komen is voor hen de
mogelijkheid te openen om een parkeerabonnement te verkrijgen voor met
name aangewezen parkeerterreinen. Dit houdt in, dat deze mensen een ont
heffing krijgen van de verplichting gebruik te maken van de parkeer
automaat.
Gesteld dat dit systeem wordt toegepast op terreinen waar kort of middel
lang parkeren is toegestaan, dan vindt er eigenlijk een inbreuk plaats
op de voor die terreinen vastgestelde maximale parkeerduur; de belang
hebbenden zijn in het algemeen immers langparkeerdersVandaar ook, dat
in gemeenten waar dit systeem reeds wordt toegepast, slechts op bescheiden
schaal dergelijke abonnementen worden verleend. Voor de automobilisten
blijft het dan duidelijk wat de opzet van het gehele parkeersysteem is.
Dit systeem houdt n.l. geen reservering van parkeerplaatsen in. Is het
parkeerterrein vol dan moet ook de abonnementhouder wachten op een
openvallende parkeerplaats.
Zoals hierboven reeds is opgemerkt is er nog een mogelijkheid om
bewoners en andere belanghebbenden een parkeerplaats te verstrekken, n.l.
het verlenen van een ontheffing van geldende parkeerverboden. In
Leeuwarden wordt hiervan slechts een zeer spaarzaam gebruik gemaakt.
In bijzondere gevallen kan dit een oplossing zijn; het strookt zeker niet
met de bedoeling van de wetgever om een parkeerverbod in te stellen en
vervolgens aan een (groot) deel van de bewoners uit de naaste omgeving
een ontheffing te verlenen. De bedoeling van een parkeerverbod is immers
in hoofdzaak een goede doorstroming te bevorderen. Ook hierbij geldt,
dat de te treffen verkeersmaatregelen niet voor een ander doel mogen
worden gebruikt dan waarvoor ze bedoeld zijn.
Op basis van de genoemde mogelijkheden menen wij, dat de keuze be
perkt dient te blijven tot het vergunnings- en het abonnementenstelsel.
Het op de tekeningen geel gekleurde gebied is naar onze mening tevens het
gebied waar een vergunningsstelsel dient te worden ingevoerd.
- 5 -
Voorgesteld wordt dit gehele gebied hiervoor in principe nu reeds te
bestemmen, en ons college te machtigen de weggedeelten, waar dit stelsel
concreet wordt ingevoerd, nader aan te wijzen.
Door de geleidelijkheid van invoering kunnen de automobilisten zich
telkens aanpassen aan de nieuwe situatie. Wij zijn voornemens om bij
het aanwijzen van de weggedeelten ons te baseren op de volgorde van de
in Uw Raad behandelde stedebouwkundige uitgangspunten voor de onderschei
dene stadsvernieuwingsgebieden; Verder verdient het naar onze mening
aanbeveling, dat wij vooralsnog zelf de vergunningen verlenen.
Wel hebben wij in de verordening de mogelijkheid van een toekomstige
delegatie opgenomen. Hetzelfde geldt voor het verlenen van de abonnementen.
Met het uitgeven van parkeervergunningen aan belanghebbenden zal voor
zichtig worden gestart. Tegenover de daaruit te verkrijgen inkomsten staan
echter diverse uitgaven, zoals het aanschaffen en plaatsen en het onder
houd van de nodige verkeersborden, en de kosten van administratie en
controle. De ervaring in andere steden is, dat deze kosten kunnen worden
gedekt door de inkomsten, wanneer het tarief op 30»per maand per
vergunning wordt gesteld.
Wij zijn van mening, dat in de komende jaren plm. 90 vergunningen per jaar
zouden kunnen worden afgegeven.
Met betrekking tot het abonnementenstelsel menen wij, dat het in
voeren daarvan dient plaats te vinden op de terreinen, welke op de ter
inzage gelegde kaart D met een paarse kleur zijn aangegeven.
Wij merken hierbij op, dat aangezien de parkeerkelder onder het Wilhelmina-
plein door een stichting zal worden geëxploiteerd, de vast te stellen
verordening op deze kelder niet van toepassing kan zijn.
De kelder is dan ook alleen maar op de tekening opgenomen om daarmee
aan te geven, dat wij er rekening mee houden dat ook daar abonnements-
parkeren mogelijk zal zijn.
Voorts zijn wij van mening dat zoals reeds gezegd, het begrip
belanghebbenden niet strikt dient te worden beperkt tot bewoners, maar
zich ook uitstrekt tot die bedrijven in de binnenstad, waarvoor het van
vitaal belang is, dat zij over een parkeerplaats in de naaste omgeving
van hun bedrijf beschikken.
Het verkrijgen van abonnementen dient ons inziens in principe
open te staan voor bewoners en bedrijven, uit de gebieden, welke op de
tekeningen A en B met een rode, een oranje en een gele kleur zijn aan
gegeven, waarbij voor het bepalen van de urgentie de genoemde kleuren-
volgorde wordt aangehouden. Voorlopig dient er naar onze mening van te
worden uitgegaan, dat maximaal 20% van de per parkeerterrein aanwezige
parkeerplaatsen beschikbaar is voor abonnementsuitgfiteDit percentage
kan, afhankelijk van de bezettingsgraad van de -parkeerterreinen en de
parkeerkelder onder het Wilhelminaplein, worden bijgesteld.
In de ontwerp-Parkeer- en parkeergeldverordening zijn de boven
vermelde gedachten verwerkt. Voorts mogen wij U verwijzen naar de bij
het ontwerp behorende bijlage.
Controle op naleving van parkeervoorschriften.
In de eerder aangehaalde nota Parkeerbeleid wordt er op gewezen, dat
handhaving van de parkeervoorschriften het sluitstuk vormt van een
effectief parkeerbeleid.