Opgemerkt wordt, dat het vergunningsstelsel alleen betrekking kan hebben op parkeerplaatsen op weggedeelten en niet op parkeerterreinen. Bij het vergunningsstelsel moet de Raad bij verordening de gebieden aanwijzen, waar weggedeelten voor met name genoemde categorieën aangewezen belanghebbenden kunnen worden gereserveerd. Voor de overzichtelijkheid en de controle verdient het aanbeveling om de gereserveerde plaatsen in groepen bijelkaar te situeren. Het vergunningsstelsel kent in de praktijk twee varianten: a. er worden evenveel vergunningen uitgereikt als er aangewezen parkeer plaatsen zijn; b. er worden meer vergunningen uitgereikt dan het aantal aangewezen parkeerplaatsen groot is. De laatst genoemde mogelijkheid gaat uit van de wens, om de gereserveerde parkeerplaatsen een maximale bezetting te geven. Van deze variant kan gebruik worden gemaakt, indien een onderzoek in de betreffende straat heeft uitgewezen dat een (groot) deel van betrokkenen een aantal uren per dag geen gebruik maakt van de parkeerruimte. De ervaring met dit stelsel elders wijst uit dat het mogelijk is om 20 tot 50% meer vergunningen uit te geven dan het aantal parkeerplaatsen. Een andere manier om belanghebbenden tegemoet te komen is voor hen de mogelijkheid te openen om een parkeerabonnement te verkrijgen voor met name aangewezen parkeerterreinen. Dit houdt in, dat deze mensen een ont heffing krijgen van de verplichting gebruik te maken van de parkeer automaat. Gesteld dat dit systeem wordt toegepast op terreinen waar kort of middel lang parkeren is toegestaan, dan vindt er eigenlijk een inbreuk plaats op de voor die terreinen vastgestelde maximale parkeerduur; de belang hebbenden zijn in het algemeen immers langparkeerdersVandaar ook, dat in gemeenten waar dit systeem reeds wordt toegepast, slechts op bescheiden schaal dergelijke abonnementen worden verleend. Voor de automobilisten blijft het dan duidelijk wat de opzet van het gehele parkeersysteem is. Dit systeem houdt n.l. geen reservering van parkeerplaatsen in. Is het parkeerterrein vol dan moet ook de abonnementhouder wachten op een openvallende parkeerplaats. Zoals hierboven reeds is opgemerkt is er nog een mogelijkheid om bewoners en andere belanghebbenden een parkeerplaats te verstrekken, n.l. het verlenen van een ontheffing van geldende parkeerverboden. In Leeuwarden wordt hiervan slechts een zeer spaarzaam gebruik gemaakt. In bijzondere gevallen kan dit een oplossing zijn; het strookt zeker niet met de bedoeling van de wetgever om een parkeerverbod in te stellen en vervolgens aan een (groot) deel van de bewoners uit de naaste omgeving een ontheffing te verlenen. De bedoeling van een parkeerverbod is immers in hoofdzaak een goede doorstroming te bevorderen. Ook hierbij geldt, dat de te treffen verkeersmaatregelen niet voor een ander doel mogen worden gebruikt dan waarvoor ze bedoeld zijn. Op basis van de genoemde mogelijkheden menen wij, dat de keuze be perkt dient te blijven tot het vergunnings- en het abonnementenstelsel. Het op de tekeningen geel gekleurde gebied is naar onze mening tevens het gebied waar een vergunningsstelsel dient te worden ingevoerd. - 5 - Voorgesteld wordt dit gehele gebied hiervoor in principe nu reeds te bestemmen, en ons college te machtigen de weggedeelten, waar dit stelsel concreet wordt ingevoerd, nader aan te wijzen. Door de geleidelijkheid van invoering kunnen de automobilisten zich telkens aanpassen aan de nieuwe situatie. Wij zijn voornemens om bij het aanwijzen van de weggedeelten ons te baseren op de volgorde van de in Uw Raad behandelde stedebouwkundige uitgangspunten voor de onderschei dene stadsvernieuwingsgebieden; Verder verdient het naar onze mening aanbeveling, dat wij vooralsnog zelf de vergunningen verlenen. Wel hebben wij in de verordening de mogelijkheid van een toekomstige delegatie opgenomen. Hetzelfde geldt voor het verlenen van de abonnementen. Met het uitgeven van parkeervergunningen aan belanghebbenden zal voor zichtig worden gestart. Tegenover de daaruit te verkrijgen inkomsten staan echter diverse uitgaven, zoals het aanschaffen en plaatsen en het onder houd van de nodige verkeersborden, en de kosten van administratie en controle. De ervaring in andere steden is, dat deze kosten kunnen worden gedekt door de inkomsten, wanneer het tarief op 30»per maand per vergunning wordt gesteld. Wij zijn van mening, dat in de komende jaren plm. 90 vergunningen per jaar zouden kunnen worden afgegeven. Met betrekking tot het abonnementenstelsel menen wij, dat het in voeren daarvan dient plaats te vinden op de terreinen, welke op de ter inzage gelegde kaart D met een paarse kleur zijn aangegeven. Wij merken hierbij op, dat aangezien de parkeerkelder onder het Wilhelmina- plein door een stichting zal worden geëxploiteerd, de vast te stellen verordening op deze kelder niet van toepassing kan zijn. De kelder is dan ook alleen maar op de tekening opgenomen om daarmee aan te geven, dat wij er rekening mee houden dat ook daar abonnements- parkeren mogelijk zal zijn. Voorts zijn wij van mening dat zoals reeds gezegd, het begrip belanghebbenden niet strikt dient te worden beperkt tot bewoners, maar zich ook uitstrekt tot die bedrijven in de binnenstad, waarvoor het van vitaal belang is, dat zij over een parkeerplaats in de naaste omgeving van hun bedrijf beschikken. Het verkrijgen van abonnementen dient ons inziens in principe open te staan voor bewoners en bedrijven, uit de gebieden, welke op de tekeningen A en B met een rode, een oranje en een gele kleur zijn aan gegeven, waarbij voor het bepalen van de urgentie de genoemde kleuren- volgorde wordt aangehouden. Voorlopig dient er naar onze mening van te worden uitgegaan, dat maximaal 20% van de per parkeerterrein aanwezige parkeerplaatsen beschikbaar is voor abonnementsuitgfiteDit percentage kan, afhankelijk van de bezettingsgraad van de -parkeerterreinen en de parkeerkelder onder het Wilhelminaplein, worden bijgesteld. In de ontwerp-Parkeer- en parkeergeldverordening zijn de boven vermelde gedachten verwerkt. Voorts mogen wij U verwijzen naar de bij het ontwerp behorende bijlage. Controle op naleving van parkeervoorschriften. In de eerder aangehaalde nota Parkeerbeleid wordt er op gewezen, dat handhaving van de parkeervoorschriften het sluitstuk vormt van een effectief parkeerbeleid.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1978 | | pagina 89