f
f
275.000
f
37.500
f
f
f
20% afschrijving 8-jg% rente van 1.970.000,561.450,
348.OOO,is gemoeid, bijkomende kosten inbegrepen)
in de reeds geraamde kosten en de nieuwe lasten is
- 8 -
Het bedrag van 360,is berekend op basis van de aan deze
parkeerfaciliteiten te besteden kosten.
Hoewel wij van mening zijn, dat gestreefd moet worden naar een
volledige dekking van de te maken kosten, stellen wij U voor het
parkeergeld ten behoeve van een parkeerabonnement of een parkeer-
vergunning voorshands vast te stellen op 180,per jaar.
ad b. Niettegenstaande dat er momenteel op niet alle punten voldoende
onderzoekmateriaal aanwezig is, verwachten wij middels het hiervoor
genoemde onderzoek door D.H.V. een uitgebreider inzicht te verkrijgen
wat betreft het parkeergedrag. Dit neemt niet weg dat wij de
voorgestelde maatregelen, op basis van hetgeen reeds wel bekend
is, zeker verantwoord achten,
ad c. Wij zijn van mening, dat het Hoeksterend vooralsnog voor lang-
parkeren dient te worden aangewezen. Zodra in de Bleekerstraat
een (tijdelijke) mogelijkheid voor langparkeren is gerealiseerd,
zal het Hoeksterend voor kort- en middellang parkeren kunnen worden
aangewezen.
Met uitzondering van het hierboven onder a vermelde, geven de bezwaren
ons geen aanleiding wijzigingen aan te brengen in de voorstellen.
Voor een volledig overzicht van alle ingediende bezwaren en overige
reacties verwijzen wij U naar de ter inzage liggende stukken.
Kosten en opbrengsten.
In de nota Parkeerbeleid van de Minister van Verkeer en Waterstaat,
welke tijdens de zitting 1975-1976 aan de Tweede Kamer is uitgebracht,
wordt er van uitgegaan, dat de kosten van parkeervoorzieningen in principe
dienen te worden betaald uit de opbrengsten van de parkeergelden.
De invoering van het hierboven weergegeven parkeerregime houdt in,
dat een groot aantal parkeermeters en een aantal parkeerautomaten zullen
moeten worden aangeschaft en geplaatst. Voorts zal een aantal parkeer
meters en -automaten moeten worden omgebouwd. De kosten van een en ander
worden als volgt geraamd:
1028 parkeermeters aanschaffen en plaatsen 1028 x
1 .200,—
11 parkeerautomaten aanschaffen en plaatsen
a 25.000,—
300 parkeermeters ombouwen, 300 x f 125,
parkeerautomaten ombouwen/eventueel verplaatsen
18 x 700,—
voorbereidingskosten
onvoorzien
Daarnaast worden de kosten van het in te stellen
parkeeronderzoek nu geraamd op
1.233.600
12.600
75.450
160.550
I.794.7OO,—
175.000,—
Totale investering rond
- 9 -
De kapitaallasten van deze investering en de overige extra kosten
van het parkeren, het innen der gelden, controle etc. worden geraamd
als volgt:
kapitaallasten nieuwe investering:
onderhoud: 1028 nieuwe parkeermeters a 100,102.800,
11 nieuwe parkeerautomaten a 3.000»33.000,
extra inningskosten 200.000,
kosten uitgeven parkeervergunningen 90 x 36O,32.400,
rond 929.650,
Tegenover deze te ramen kosten zal een meeropbrengst aan parkeer
gelden staan, die naar verwachting - als er genoeg controle op de
betaling zal zijn - voldoende zal zijn om de lasten ad 929.650,te
dekken. De nieuwe investeringen kunnen derhalve als rendabel worden
beschouwd.
In zake de verwachte toekomstige situatie met betrekking tot de
kosten en opbrengsten van het parkeren delen wij U het volgende mede.
De totale kosten zullen naar raming bedragen:
nieuwe lasten (zie boven) 929-650,
reeds in de begroting 1978 geraamde lasten 1.099*735»--
2.029.385,—
In de reeds geraamde kosten zijn begrepen de kosten van
9 parkeercontroleurs 416.000,
- Uitbreiding met 8 parkeercontroleurs 370.000,
- Nog te ramen kosten verstrekking kleding:
17 x 500,— 8.500,—
- Aanvullende raming voor inningskosten (in parkeernota
wordt 6 man nodig geacht, waarmee 6 x 58.000,
opgenomen 258.000,bij te ramen: 90.000,
Totaal rond 2.497.885,
Hierbij komt nog 2 x een éénmalige uitgaaf van 36.000,
voor het vervolgonderzoek in 1981 en 1983»
Opbrengsten.
De opbrengsten worden in de parkeernota bij een gemiddelde bezettings
graad van 40%, welke voor het eerste jaar wordt aangenomen geraamd op
2.559.000,In verband met de verlaging van het tarief voor vergunning
houders, moet dit bedrag met i x 32.400,16.200,— worden terug
gebracht tot rond 2.543.000,De praktijk leert, dat de bezettings
graad van de parkeerplaatsen na invoering van betaald parkeren c.q. een
tariefsverhoging aanvankelijk daalt. Na een gewenningsperiode stijgt ze
weer. In de parkeernota verwacht men een bezettingsgraad van 50% na de
gewenningsperiode