- 2- 9. koper is verplicht hij gehele of gedeeltelijke vervreemding van het gekochte de bedingen 8, 9 en 10 tegenover zijn onmiddellijke op volger^) in eigendom ten behoeve van de gemeente Leeuwarden te bedingen en deze opvolger(s) in de eigendom te verplichten bij opvolgende vervreemding dezelfde bedingen op te nemen; 10. bij niet naleving van één der verplichtingen, bedoeld in de be dingen 8 en 9, verbeurt de nalatige c.q. overtreder aan de gemeente ■Leeuwarden voor iedere overtreding een boete van 10.000, deze boete is verschuldigd door het enkele feit der niet-naleving, zonder dat enige uitdrukkelijke ingebrekestelling behoeft plaats te vinden. Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van Voorzitter. Secretaris. Voorontwerp zuidtangent eerste fase. Bijlage no. 443 Leeuwarden, 16 november 1978 Aan de Gemeenteraad. Inleiding. In Uw vergadering van 30 mei 1978 is het Verkeersstructuur- en ïïitwer- kingsplan vastgesteld, waarbij als hoofdwegenstructuur is aanvaard het voor keursmodel, zoals dit is weergegeven in figuur 4.7. van Deel A, zij het dat hierin enkele wijzigingen zijn aangebracht. Een belangrijk onderdeel van de hoofdwegenstructuur wordt gevormd door de zuidtangent, die een verbinding tot stand moet brengen tussen de provinciale weg Bolsward/Boksum en de Overijssel sestraatweg (RW 32). In de hierboven genoemde vergadering is tevens besloten het voorkeursmodel op dit onderdeel aan te passen in die zin, dat het deel tussen de Overijsselsestraatweg en het Drachtsterplein ook wordt opgenomen. Overigens is de aanleg van de zuidtangent reeds meermalen in vergade ringen van de Raad direct of indirect ter sprake geweest, te weten bij het beschikbaarstellen van verschillende voorbereidingskredieten en bij het vaststellen van het bestemmingsplan voor het Buitengebied. Ook tegen de achtergrond van de door de provinciale-en rijksoverheid genomen beleidsmaatregelen op het terrein van het wegenverloop rond Leeuwar den is de aanleg van deze weg wenselijk. In het in 1977 verschenen Structuur schema Verkeer en Vervoer is het gedeelte van RW 9 tussen Leeuwarden en Groningen van het Hoofdwegennet afgevoerd, omdat de provinciale weg(S5)tus- sen Leeuwarden en Drachten een directe verbinding is gaan vormen tussen twee (rijks-)hoofdwegen, te weten RW 32 (Leeuwarden-Zwolle) en RW 43 (Joure- Groningen), waardoor de beide provinciehoofdsteden in het rijkswegenplan zijn verbonden. De oorspronkelijke verbinding tussen beide steden (RW 9) voert door diverse dorpskernen, hetgeen voor een aanpassing van deze verbinding tot autosnelweg ingrijpende consequenties heeft. Dit is niet het geval met de provinciale weg S5> die zonder problemen kan worden omgebouwd tot auto snelweg. In deze gedachtengang wordt het doorgaande verkeer niet langs de noordzijde maar langs de zuidzijde van de stad gevoerd en wel via de westelijke rondweg die de weg Bolsward/Boksum verbindt met de Rijksweg bij Marssum. De uitvoe ring van deze provinciale verbinding met het hoofdwegennet is besteksgereed en zal binnenkort ter hemd worden genomen. De zuidtangent kan dan de ver binding tussen deze westelijke rondweg en RW 32 vormen waardoor een door gaande verbinding zal ontstaan die past in het Hoofdwegennet. Het Structuur schema Verkeer en Vervoer 1977 stelt terzake dat "nog nagegaan moet worden of deze trace's geheel passen in een doorgaande verbinding". In dit kader past namelijk ook een directe verbinding vanaf Boksum naar Werpsterhoek. Uit het terzake gevoerde overleg met de Rijkswaterstaat, directie Friesland is inmiddels echter gebleken dat er vanuit gegaan kan worden dat die door gaande verbinding zal worden gevormd door de stedelijke zuidtangent om via het kruispunt bij Goutum en RW 32 aansluiting te krijgen met de provinciale weg S5 bij Werpsterhoek. Voor alle duidelijkheid moet evenwel gesteld worden, dat de zuidtangent voor Leeuwarden de functie van stadsautoweg vervult en gezien de directe nabij heid van de stad ook optimaal kan vervullen. Zulks is niet het geval indien een direct tracé gekozen wordt tussen Boksum en Werpsterhoek.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1978 | | pagina 138