- 3 - Het thans aan TJ voorgelegde voorontwerp voorziet niet in de aanleg van het gedeelte zuidtangent tussen R32 en Drachtsterweg, omdat voorshands aangenomen wordt dat de toename van het verkeer in voldoende mate kan worden opgevangen door de Aldlansdyk en de in uitvoering zijnde verbinding tussen Werpsterhoek en Hemriksein. Door DHV Raadgevend Ingenieursbureau B.V. is in overleg met de Dienst Stadsontwikkeling een voorontwerp van de zuidtangent eerste fase gemaakt. Het 'is nodig en wenselijk dat een uitspraak wordt gedaan over het voorgestel de tracé en een aantal daarmee samenhangende zaken, zodat het plan verder ■uitgewerkt en uitvoeringsgereed kan worden gemaakt. Dit laatste is geboden, omdat daardoor de kans op subsidie van de rijksoverheid, zonder welke de uitvoering niet mogelijk is, aanmerkelijk wordt verhoogd. Ons is namelijk duidelijk geworden dat het verkrijgen van een subsidie evident aanwezig is, temeer nu de aanleg past in de plannen van de Rijks- en Provinciale overheid met betrekking tot het wegenvierkant rond Leeuwarden. De inhoud van het voorontwerp. Het ingediende voorontwerp, bestaande uit een zeventiental tekeningen en een toelichting, die bij de stukken voor U ter inzage zijn gelegd bestaat in feite uit twee delen, te weten (a) het nieuw aan te leggen wegtracé tussen Boksum en Goutum, de daarbij behorende aanpassing van de Boksumerdyk en de ontsluiting van het industrieterrein op de zuidtangent en (b) verdubbeling van RW 32 vanaf het kruispunt nabij Goutum tot aan het Oostergoplein. Onder verwijzing naar de genoemde stukken brengen wij de volgende onderdelen van het plan onder Uw aandacht. De weg tussen Boksum en Goutum is ontworpen als een enkelbaansweg, zij het dat er rekening mee is gehouden, dat t.z.t. tot verdubbeling kan worden overgegaan. Dit heeft tot gevolg, dat, afhankelijk van de huidige situatie in het landschap en bestaande structuren het voorgestelde tracé op sommige plaatsen als zuidelijke rijbaan en op andere plaatsen als noordelijke rij baan moet worden gezien indien die verdubbeling t.z.t. wordt gerealiseerd. Het gebruikmaken van de huidige structuren komt tot uitdrukking in het volgen van hetBoksumer Zool aan de noordzijde en het Yan Harinxmakanaal aan de zuid zijde De aansluiting bij Boksum op de provinciale weg vindt plaats door middel van een T-aansluiting. Dit is in afwijking van de oorspronkelijke opzet, waarbij de zuidtangent vloeiend in de provinciale weg naar Bolsward zou overlopen en de verbinding Marssum/Boksum door middel van een T-aansluiting hierop zou worden aangesloten. Deze wijziging stoelt op de overweging dat het ter plaatse aanwezige, biologisch/dynamisch georiënteerde landbouwbedrijf anders zou worden doorsneden en in feite zou verdwijnen. Het tracé tussen de spoorbrug in de lijn Leeuwarden/Zwolle tot aan de om buiging naaf het kruispunt bij Goutum is gestrekt en ligt in het voorontwerp 30 meter uit de zuidelijke oever van het Yan Harinxmakanaal. Aansluiting op RW 32 vindt plaats bij het bestaande kruispunt nabij Goutum en wel tegenover de WergaesterdykDe gekozen plaats is bepaald door de ten noorden hiervan gelegen helling van RW 32 naar de brug over het kanaal en door het ten zuiden hiervan gelegen pompstation van de N.Y. Waterleiding Friesland, waarvan de verplaatsing naar verhouding erg hoge kosten met zich zal brengen. De gecombineerde functie van de zuidtangent - enerzijds verdere afronding van het wegenvierkant rond Leeuwarden door middel van een doorgaande verbin ding en anderzijds stadsautoweg - komt door deze plaats naar ons oordeel goed tot z'n recht. De doorgaande verbinding wordt gevormd door de Aldlansdyk en Oosttangent c.q. RW 43-Werpsterhoek-Hemriks.ein -provinciale weg naar Drachten. Door de direkte nabijheid van de stad kan de funktie als stadsautoweg op timaal zijn, hetgeen niet, zoals reeds gesteld, het geval is indien de aan sluiting wordt gemaakt bij de Werpsterhoek. De doortrekking van de zuidtangent (tweede fase) naar de Drachtsterweg is indicatief aangegeven d.m.v. een aftakking (T-aansluiting) van de zuid tangent eerste fase. Die doortrekking zal plaatsvinden d.m.v. een onder doorgang bij de helling van de bestaande brug over het Van Harinxmakanaal. De verdere uitwerking van dit tracégedeelte, alsmede de aansluiting op de Drachtsterweg zal mede afhankelijk zijn van de keuze van de bouwlocatie pé Camminghaburen. De huidige Boksumerdyk wordt gehandhaafd ten behoeve van het langzame en het plaatselijke verkeer, met dien verstande dat er enkele aanpassingen nodig zijn. In de eerste plaats wordt de onderdoorgang bij de spoorbrug Leeuwarden/Zwolle in zuidelijke richting verschoven. Dit is nodig omdat an ders de zuidtangent op deze plaats tweemaal gekruist moet worden, hetgeen verkeerstechnisch gezien niet toelaatbaar is. Om dezelfde reden wordt de Boksumerdyk bij de ombuiging van de tangent naar het kruispunt bij Goutum meegevoerd. Om reden van ruimtegebrek wordt de Boksumerdyk vervolgens langs de zuidzijde van het pompstation gevoerd en haaks aangesloten op de bestaan de parallelweg van Rijksweg 32. Aansluiting op RW 32 heeft logischerwijs tot gevolg - en wordt zelfs als voorwaarde door de Rijkswaterstaat gesteld - dat de bestaande weg tot aan het Oostergoplein aangepast wordt. Die aanpassing bestaat in een verdub beling van de bestaande weg en gelet op de beschikbare ruimte (bebouwing Nijlan) is gekozen voor de oostzijde. Verdubbeling impliceert niet alleen een tweede brug op deze plaats, maar ook een aanpassing van de verkeerslich teninstallatie. Het spreekt voor zich dat als gevolg van deze maatregelen ook het Oostergoplein zelf aanpassing behoeft. Voorstellen daartoe zullen worden uitgewerkt in het kader van de aanleg van de Oostergoweg. De breedte van de beide rijstroken van de zuidtangent bedraagt 6,50 me ter (exclusief de beide redresseerstroken van 0,50 meter, de beide verfstre pen van 0,15 meter, de asstreep van 0,10 meter en de bermen van 4,50 meter). er plaatse van de kunstwerken is dit dwarsprofiel enigszins aangepast door uit te gaan van een smallere berm. Het dwarsprofiel van de tweede rijbaan van RW 32 is afgestemd op de bestaande en is nagenoeg gelijk aan dat van de zuidtangent, zij het dat de redresseerstrook 135 m breed is in plaats van ',50 m. Bij het kruispunt is uiteraard de verhardingsbreedte groter in ver band met de links- en rechtsafbewegingen. Het dwarsprofiel van de Boksumerdyk tenslotte is gelijk aan de bestaande, namelijk een breedte van 4»50 m. De bermgrootte is iets ruimer, namelijk 3 m De aansluitingen van de zuidtangent op de overige wegen zijn aller^e- üjkvloers en worden uitgevoerd als zgn. T.-aansluiting. Een belangrijk deel van het voorontwerp wordt gevormd door de kunstwer ken. Dit zijn achtereenvolgens: a. kruising spoorlijn Leeuwarden-Sneek. Dit is een combinatie van een verho ging van de spoorlijn met 2 meter en een tunnelverlaging van de weg. De doorrijhoogte van dit kunstwerk is 4>60 m. Een verdere verlaging van de weg behoort tot de mogelijkheden, doch gezien de grondwaterstand en de hiermee gemoeid zijnde extra kosten wordt dit door de ontwerpers afgewe zen. Wij stellen U voor hiermee in te stemmen; b. een brug over de Zwette. De doorvaarthoogte is 2,65 m boven het waterpeil van 0,15 m PZP, terwijl de doorvaartbreedte op 7 m is gesteld; omtrent deze zaken is owerleg gevoerd met de Provinciale Waterstaat: c. kruising spoorlijn Leeuwarden/ZwolleGezien het feit dat hier de spoor brug reeds op voldoende hoogte ligt kan worden volstaan met een verlaging van de weg. De doorrijhoogte is hier eveneens 4>60 m. De nieuwe onderdoor gang ten behoeve van de Boksumerdyk heeft een hoogte van 3>90 m, hetgeen gelijk is aan de huidige;

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1978 | | pagina 139