- 4 -
d. een viaduct over de zuidtangent indien gekozen mocht worden voor de
aansluiting met het industriegebied, die ligt aan de oostzijde, in casu
naast de bestaande spoorbrug in de lijn Leeuwarden/Zwolle (zie verderop).
Be doorrijhoogte van dit viaduct is gelijk aan de onder a en c genoemde
kunstwerken;
e. een brug over het Van Harinxmakanaal ten behoeve van de aansluiting met
het industriegebied. Hiervoor zijn twee alternatieven aangedragen, na
melijk een oostelijke en westelijke aansluiting. De afweging van beide
alternatieven zal hieronder plaatsvinden. In beide gevallen ligt de
brug naast een bestaande spoorbrug, nlnaast die in de lijn Sneek of
naast die in de lijn Zwolle. Een en ander heeft consequenties voor de
doorvaartopeningen, - hoogte en de wijze van uitvoering. De doorvaart-
hoogte is om deze reden 5,45 m en de doorvaartopening 12 m. In tegenstel
ling tot de spoorbrug, die als draaibrug is uitgevoerd waardoor twee
openingen aanwezig zijn, zal de te maken verkeersbrug bestaan uit een
dubbele ophaalbrug;
f. een brug over het Van Harinxmakanaal in RW 32. Aangezien deze direct naast
de bestaande is geprojecteerd gaan de gedachten uit naar een identieke
brug.
De kunstwerken zijn nog niet nader uitgewerktDaaromtrent zal overleg
noodzakelijk zijn met de N.V. Nederlandse Spoorwegen, de Provinciale-en de
Rijkswaterstaat
Met betrekking tot de technische aspecten van het bovenstaande, alsmede
tot de andere aspecten, zoals grondgesteldheid, ontwatering, verhardings
constructies, kabels en leidingen, etc. mogen wij U kortheidshalve verwijzen
naar de voor U ter inzage gelegde stukken.
De verbinding zuidtangent- industriegebieden.
Het voorontwerp draagt voor de ontsluiting van de westelijke industrie
gebieden twee alternatieven aan, te weten een oostelijke, gelegen naast de
spoorbrug in de lijn Leeuwarden/Zwolle en een westelijke, gelegen naast de
spoorbrug in de lijn Leeuwarden/Sneek. Het door U op 30 mei 1978 vastgestel
de Verkeersstructuur- en Uitwerkingsplan gaat uit van een oostelijke aan
sluiting. Bij de nadere uitwerking bleek evenwel, dat aan deze oplossing be
paalde nadelen kleven, reden waarom het westelijke alternatief is opgesteld.
Voor alle. duidelijkheid moet hierbij opgemerkt worden, dat een derde alter
natief, namelijk tussen beide spoorbruggen, qua ruimte mogelijk is, doch om
nautische redenen als niet-haalbaar van de hand gewezen moet worden. De
nautische redenen, die het noodzakelijk maken, dat de nieuwe brug over het
Van Harinxmakanaal zo dicht mogelijk bij een van de bestaande spoorbruggen
komt te liggen zijn de onderlinge afstand tussen die spoorbruggen, de aanwe
zigheid van de Zwettehaven als insteekhaven en het ter plaatse gebogen
kanaaltracé
Alvorens de aan beide alternatieven verbonden voor- en nadelen te
rangschikken op basis waarvan een keus kan worden gemaakt, is het gewenst
vooraf een tweetal aspecten, te weten de functie van deze verbinding en de
juridisch/planologische situatie, naar voren te brengen.
De onderhavige aansluiting zal fungeren als een directe af- en aanvoer-
mogelijkheid van het verkeer ten behoeve van de industriegebieden op de
buitentangent, zulks ter ontlasting van het stedelijke wegennet, onder andere
van het gedeelte daarvan, dat door of langs het Nijlan voert. Een belang
rijk deel van het bedoelde verkeer bestaat dan ook uit vrachtverkeer.
Planologisch/juridisch gezien .maakt het geen verschil welk alternatief
gekozen wordt. De in het goedgekeurde bestemmingsplan voor het Buitengebied
bestemde gronden voor verkeersdoeleinden zijn niet zo groot, dat hierin ook
de aanleg van de oostelijke aansluiting kan worden begrepen. Dit is begrijpe
lijk, omdat bij het ontwerpen van dit plan nog geen sprake was van een
aansluiting ten behoeve van de industriegebieden.
- 5 -
Het westelijke alternatief is gelegen in de gemeente Menaldumadeeldie
terzake nog geen planologische maatregelen heeft getroffen.
De voor- en nadelen van beide alternatieven zijn als volgt te om
schrijven.
a. Oostelijke aansluiting.
- de afstand tussen de zuidtangent en het kanaal is te gering om voldoende
hoogte te krijgen. Dit impliceert dat er geen T-kruising aan de noordzijde
van de tangent gemaakt kan worden, doch dat de afslag aan de zuidzijde
komt te liggen om met een lus het viaduct te bereiken, dat over de zuid
tangent komt te liggen. De aanleg van dit extra kunstwerk en de verlegging
van de aanwezige kabels en leidingen zal een extra investering van 3,6
miljoen vergen;
- de weg komt aan de oostelijke rand van de industriegebieden te liggen en
wel in het verlengde van de EdisonstraatHet zuidelijk deel van deze straat
zal afgesloten moeten worden, omdat de aansluiting in verband met het tij
dig weer op niveau zijn niet kan worden gerealiseerd op de bestaande split
sing Edisonstraat/LorentzkadeDe verdere verkeersafwikkeling zal dan
plaatsvinden via de Galvanistraat en het oostelijk deel van de James Watt
straat, die gezien het huidige profiel, de beschikbare ruimte en de hui
dige functie van parkeerruimte moeilijk te verbreden zijn;
- de binnenkomst aan de oostelijke rand van de industriegebieden heeft niet
alleen tot gevolg, dat de verdeelfunctie minder optimaal is, doch kan ook
tot gevolg hebben dat het verkeer via Galvanistraat en Lorentzkade de
wijk Nijlan als sluiproute gaat gebruiken;
- tegenover deze bezwaren staan enkele betrekkelijke voordelen, zoals:
1. het landschappelijke aspect. De nieuwe brug zal niet erg storend zijn
omdat deze direct naast de hoge spoorbrug komt te liggen, hetgeen ook
de attentie van de weggebruiker verhoogt en daardoor de kansop onge
vallen verkleint;
2. de entree van het industrieterrein op deze plaats doet wat vriendelijker
aan en verdient daardoor uit stedebouwkundig oogpunt een lichte voor
keur
b. Westelijke aansluiting.
- gezien de grotere afstand tussen de zuidtangent en het kanaal kan de af
takking direct aan de noordzijde plaatsvinden, waardoor het maken van een
extra kunstwerk in de vorm van een viaduct overbodig wordt. De nieuwe ver
keersbrug over het kanaal komt ook in dit geval naast de bestaande spoor
brug te liggen;
- de weg komt met een boog op de James Wattstraat uit, die ter plaatse in
tegenstelling tot het oostelijk deel gelegen tussen Zwettestraat en
Edisonstraat, een zodanig ruim profiel heeft dat verbredingsmogelijkheden
aanwezig zijn;
- de aansluiting vormt een goede achterdeur van de verschillende industrie
gebieden, aangezien deze juist midden in die gebieden uitkomt; aan de ene
kant liggen de industriegebieden Zwette en van Harinxmakanaal en aan de
andere kant het industrieterrein Schenkenschans. De aansluiting kan op
deze wijze een optimale verdeelfunctie verkrijgen. Bovendien liggen de
zwaardere industrieën met name aan de westkant. Het door deze industrieën
veroorzaakte zwaardere vrachtverkeer kan direct worden afgevoerd en behoeft
niet eerst een lange(re) route te zoeken door de industriegebieden;
- de aansluiting ligt ver genoeg van het Nijlan om eventueel sluipverkeer
tegen te gaan.
Tegenover deze voordelen staan evenwel de volgende nadelen:
- de kruising zuidtangent/industrieweg komt in het open weidelandschap te
liggen, waardoor extra aandacht en zorg nodig is voor de aankleding,