- 4 - d. een viaduct over de zuidtangent indien gekozen mocht worden voor de aansluiting met het industriegebied, die ligt aan de oostzijde, in casu naast de bestaande spoorbrug in de lijn Leeuwarden/Zwolle (zie verderop). Be doorrijhoogte van dit viaduct is gelijk aan de onder a en c genoemde kunstwerken; e. een brug over het Van Harinxmakanaal ten behoeve van de aansluiting met het industriegebied. Hiervoor zijn twee alternatieven aangedragen, na melijk een oostelijke en westelijke aansluiting. De afweging van beide alternatieven zal hieronder plaatsvinden. In beide gevallen ligt de brug naast een bestaande spoorbrug, nlnaast die in de lijn Sneek of naast die in de lijn Zwolle. Een en ander heeft consequenties voor de doorvaartopeningen, - hoogte en de wijze van uitvoering. De doorvaart- hoogte is om deze reden 5,45 m en de doorvaartopening 12 m. In tegenstel ling tot de spoorbrug, die als draaibrug is uitgevoerd waardoor twee openingen aanwezig zijn, zal de te maken verkeersbrug bestaan uit een dubbele ophaalbrug; f. een brug over het Van Harinxmakanaal in RW 32. Aangezien deze direct naast de bestaande is geprojecteerd gaan de gedachten uit naar een identieke brug. De kunstwerken zijn nog niet nader uitgewerktDaaromtrent zal overleg noodzakelijk zijn met de N.V. Nederlandse Spoorwegen, de Provinciale-en de Rijkswaterstaat Met betrekking tot de technische aspecten van het bovenstaande, alsmede tot de andere aspecten, zoals grondgesteldheid, ontwatering, verhardings constructies, kabels en leidingen, etc. mogen wij U kortheidshalve verwijzen naar de voor U ter inzage gelegde stukken. De verbinding zuidtangent- industriegebieden. Het voorontwerp draagt voor de ontsluiting van de westelijke industrie gebieden twee alternatieven aan, te weten een oostelijke, gelegen naast de spoorbrug in de lijn Leeuwarden/Zwolle en een westelijke, gelegen naast de spoorbrug in de lijn Leeuwarden/Sneek. Het door U op 30 mei 1978 vastgestel de Verkeersstructuur- en Uitwerkingsplan gaat uit van een oostelijke aan sluiting. Bij de nadere uitwerking bleek evenwel, dat aan deze oplossing be paalde nadelen kleven, reden waarom het westelijke alternatief is opgesteld. Voor alle. duidelijkheid moet hierbij opgemerkt worden, dat een derde alter natief, namelijk tussen beide spoorbruggen, qua ruimte mogelijk is, doch om nautische redenen als niet-haalbaar van de hand gewezen moet worden. De nautische redenen, die het noodzakelijk maken, dat de nieuwe brug over het Van Harinxmakanaal zo dicht mogelijk bij een van de bestaande spoorbruggen komt te liggen zijn de onderlinge afstand tussen die spoorbruggen, de aanwe zigheid van de Zwettehaven als insteekhaven en het ter plaatse gebogen kanaaltracé Alvorens de aan beide alternatieven verbonden voor- en nadelen te rangschikken op basis waarvan een keus kan worden gemaakt, is het gewenst vooraf een tweetal aspecten, te weten de functie van deze verbinding en de juridisch/planologische situatie, naar voren te brengen. De onderhavige aansluiting zal fungeren als een directe af- en aanvoer- mogelijkheid van het verkeer ten behoeve van de industriegebieden op de buitentangent, zulks ter ontlasting van het stedelijke wegennet, onder andere van het gedeelte daarvan, dat door of langs het Nijlan voert. Een belang rijk deel van het bedoelde verkeer bestaat dan ook uit vrachtverkeer. Planologisch/juridisch gezien .maakt het geen verschil welk alternatief gekozen wordt. De in het goedgekeurde bestemmingsplan voor het Buitengebied bestemde gronden voor verkeersdoeleinden zijn niet zo groot, dat hierin ook de aanleg van de oostelijke aansluiting kan worden begrepen. Dit is begrijpe lijk, omdat bij het ontwerpen van dit plan nog geen sprake was van een aansluiting ten behoeve van de industriegebieden. - 5 - Het westelijke alternatief is gelegen in de gemeente Menaldumadeeldie terzake nog geen planologische maatregelen heeft getroffen. De voor- en nadelen van beide alternatieven zijn als volgt te om schrijven. a. Oostelijke aansluiting. - de afstand tussen de zuidtangent en het kanaal is te gering om voldoende hoogte te krijgen. Dit impliceert dat er geen T-kruising aan de noordzijde van de tangent gemaakt kan worden, doch dat de afslag aan de zuidzijde komt te liggen om met een lus het viaduct te bereiken, dat over de zuid tangent komt te liggen. De aanleg van dit extra kunstwerk en de verlegging van de aanwezige kabels en leidingen zal een extra investering van 3,6 miljoen vergen; - de weg komt aan de oostelijke rand van de industriegebieden te liggen en wel in het verlengde van de EdisonstraatHet zuidelijk deel van deze straat zal afgesloten moeten worden, omdat de aansluiting in verband met het tij dig weer op niveau zijn niet kan worden gerealiseerd op de bestaande split sing Edisonstraat/LorentzkadeDe verdere verkeersafwikkeling zal dan plaatsvinden via de Galvanistraat en het oostelijk deel van de James Watt straat, die gezien het huidige profiel, de beschikbare ruimte en de hui dige functie van parkeerruimte moeilijk te verbreden zijn; - de binnenkomst aan de oostelijke rand van de industriegebieden heeft niet alleen tot gevolg, dat de verdeelfunctie minder optimaal is, doch kan ook tot gevolg hebben dat het verkeer via Galvanistraat en Lorentzkade de wijk Nijlan als sluiproute gaat gebruiken; - tegenover deze bezwaren staan enkele betrekkelijke voordelen, zoals: 1. het landschappelijke aspect. De nieuwe brug zal niet erg storend zijn omdat deze direct naast de hoge spoorbrug komt te liggen, hetgeen ook de attentie van de weggebruiker verhoogt en daardoor de kansop onge vallen verkleint; 2. de entree van het industrieterrein op deze plaats doet wat vriendelijker aan en verdient daardoor uit stedebouwkundig oogpunt een lichte voor keur b. Westelijke aansluiting. - gezien de grotere afstand tussen de zuidtangent en het kanaal kan de af takking direct aan de noordzijde plaatsvinden, waardoor het maken van een extra kunstwerk in de vorm van een viaduct overbodig wordt. De nieuwe ver keersbrug over het kanaal komt ook in dit geval naast de bestaande spoor brug te liggen; - de weg komt met een boog op de James Wattstraat uit, die ter plaatse in tegenstelling tot het oostelijk deel gelegen tussen Zwettestraat en Edisonstraat, een zodanig ruim profiel heeft dat verbredingsmogelijkheden aanwezig zijn; - de aansluiting vormt een goede achterdeur van de verschillende industrie gebieden, aangezien deze juist midden in die gebieden uitkomt; aan de ene kant liggen de industriegebieden Zwette en van Harinxmakanaal en aan de andere kant het industrieterrein Schenkenschans. De aansluiting kan op deze wijze een optimale verdeelfunctie verkrijgen. Bovendien liggen de zwaardere industrieën met name aan de westkant. Het door deze industrieën veroorzaakte zwaardere vrachtverkeer kan direct worden afgevoerd en behoeft niet eerst een lange(re) route te zoeken door de industriegebieden; - de aansluiting ligt ver genoeg van het Nijlan om eventueel sluipverkeer tegen te gaan. Tegenover deze voordelen staan evenwel de volgende nadelen: - de kruising zuidtangent/industrieweg komt in het open weidelandschap te liggen, waardoor extra aandacht en zorg nodig is voor de aankleding,

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1978 | | pagina 140