8-g% rente van 30.000,2. 550, - 2 V/ij zijn van oordeel dat hier aan geen medewerking moet worden verleend. De bedoelde straten zijn van geringe lengte - 50 a 60 meter - en zullen voornamelijk gebruikt worden door de bewoners zelf. Het met deze drempels b'eoogde nut wordt onzerzijds in deze situatie dan ook betwijfeld. Bovendien •ligt het in de bedoeling om de trottoirs langs Oldegalileën en langs de noord kant van Hok Paars door te trekken waardoor de woonfunküe extra benadrukt wordt. Het aantal geprojecte rde parkeerplaatsen bedraagt 42 en is als volgt •over "Blok Paars" verdeeld: 25 plaatsen aan de noordzijde van de Tonslagerij; 3 'plaatsen aan de westzijde van de hoek Noteboomstraat/Tonslagerij deze kunnen eerst gerealiseerd worden nadat de benodigde grond gemeente eigendom is geworden; 16 plaatsen aan de noordzijde van de straat zonder naam; de aanleg van deze plaatsen is afhankelijk van de verplaatsing van de gemeentewerf Gelet op het totale aantal woningen in "Blok Paars" van 53 achten wij het aantal van 42 parkeerplaatsen voldoende. Volledigheidshalve moet hier bij wel opgemerkt worden, dat het aantal parkeerplaatsen aan de noordzijde van de straat zonder naam geen invloed mag hebben op het nog vast te stellen aantal parkeerplaatsen in het te maken nieuwbouwplan voor het terrein van de gemeentewerf Voor wat de groenvoorziening betreft voorziet het plan in het planten van negen bomen en het aanbrengen van een beplanting langs de noordzijde van de straat zonder naam. De wijkbewoners hebben verzocht ook de plaatsing en levering van grind- tegels ter plaatse van de toegangen tot de woningen en gemetselde tuinmuur tjes in het plan op te nemen. Het bij ons ingediende plan voorziet daar inderdaad in, zij het dat in plaats van gemetselde muurtjes voorgesteld wordt geprefabriceerde sierbetonelementen toe te passen. Niettegenstaande het feit dat in de Transvaalwijk dergelijke voorzieningen wel door de gemeentezijn aangebracht, zijn wij van oordeel, dat in het onderhavige geval geen mede werking moet worden verleend. De rehabilitatie van de Transvaalwijk was een op zichzelf staande aangelegenheid, waarbij met behulp van A.C.W.-subsidies het beschikbare budget aanzienlijk meer voorzieningen toeliet. Bij het maken van woonomgevingsverbeteringsplannen in de andere stadsver nieuwingsgebieden, waarvan "Blok Paars" een van de eerste ter uitvoering te nemen gebieden is, zal slechts uitgegaan moeten worden van de huidige subsi dieregelingen, die minder ruimte bieden en daardoor noodzaken tot sobere plannen. Daarenboven liggen de voorgestelde voorzieningen meer in de parti culiere dan in de publieke sfeer, reden waarom wij van oordeel zijn dat de hiermee gemoeid zijnde kosten gedragen moeten worden door de belanghebbenden zelf. Indien de bewoners daartoe bereid zijn is het mogelijk dat deze voor zieningen voor hun rekening tegelijk met de uitvoering worden meegenomen. Indien dit niet het geval is, stellen wij U voor ermee in te stemmen dat de verbetering van de woonomgeving zich beperkt tot de huidige openbare ruimte. Deze aangelegenheid is uitgebreid aan de orde geweest in vergaderingen van de Commissie voor Openbare Werken en de Commissie Grondbedrijf. De betreffen de verslagen zijn voor U ter inzage gelegd. De kosten van de hierbedoelde reconstructie worden blijkens de voor U ter inzage gelegde begroting geraamd op 530.000,inclusief het bedrag van 95.000,voor later uit te voeren werken. Door het niet-opnemen van de grindtegels en tuinmuurtjes op particulier terrein kan een bedrag van 60.000,worden bespaard. De kosten van het vernieuwen van de openbare verlichting bedragen 30.000,waardoor het totaal benodigde krediet 500.000,bedraagt. 3 - De uit vorenvermelde investeringen voortvloeiende kapitaallasten ad 2jf/o afschrijving van 470.000,11.750, en 8rente van 470.000,39-950, 51 .700,— 5% afschrijving van 30.000,1.500, 4.050,— totaal 55.750,— kunnen voorlopig worden gedekt ten laste van de op de post "nog functioneel toe te rekenen uitgaven" (volgnr. 162) gereserveerde ruimte voor rehabili tatie. De uiteindelijk ten laste van deze post te brengen lasten zullen wor den bepaald aan de hand van de te ontvangen rijkssubsidies voor de verbete ring van de woonomgeving en van het deel van de kosten dat moet worden toege rekend aan de exploitatie van het plan gemeentewerf. Op dit moment worden, die subsidies en kosten geraamd op respectievelijk 119.500,en 65.000, Wij brengen onder Uw aandacht, dat de volgens dit verwachtingspatroon uiteindelijk ten laste van de Gemeente blijvende kosten meer dan het dubbe le bedragen dan het bedrag, dat bij de calculaties voor het financieringsplan voor de stadsvernieuwing in aanmerking is genomen. Het nadelige verschil bedraagt ruim I65.OOO,Wij verwijzen U met betrekking tot dit punt naar ons voorstel inzake Blok Rood (bijlage nr. 451 Het plan kan thans slechts gedeeltelijk worden uitgevoerd. Zo kan de nieuwe straat eerst worden aangelegd nadat de gemeentewerf is verplaatst en het terrein is opgeruimd. Verder kunnen de drie parkeerplaatsen op de hoek Noteboomstraat/Tonslagerij vooralsnog niet worden aangelegd, omdat de betref fende grond nog particulier eigendom is. De begroting gaat er tenslotte vanuit, dat de rioleringswerkzaamheden en de straatverbeteringsplannen ieder voor zich in één keer worden uitgevoerd. Er is dan ook rekening gehouden met één keer herstraten van de bestrating boven de sleuf. Gelet op het relatief geringe bedrag, dat gemoeid is met de aanleg van de riolering, in casu ca. 60.000,stellen wij U voor er mee in te stemmen dit onderdeel onderhands aan te besteden. Wij geven U in overweging te besluiten overeenkomstig het hierna afge drukte ontwerp. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, J.S. Brandsma Burgemeester. W.J.G. Reumer Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1978 | | pagina 144