No. 17500
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN;
overwegende, dat het wenselijk is ten aanzien van de hieronder
omschreven gebieden een voorbereidingsbeslu.it te nemen;
gezien het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 16 novem
ber (bijlage no. 450
gelet op artikel 21, leden 1, 2 en 4 van de Wet op de Ruimtelijke
Ordening;
BESLUIT:
te verklaren, dat een herziening van het bestemmingsplan wordt voor
bereid voor:
a. het gebied globaal begrensd door de Zwette, het Van Harinxma—
kanaal, de Boksumerdyk en een lijn, getrokken ongeveer paral
lel aan en plm. 200 m. uit het Van Harinxmakanaal tussen de
Boksumerdyk en de Zwette;
b. het gebied globaal begrensd door het Van Harinxmakanaal, de
Overijsselsestraatweg, zuidelijk van het pompstation van de
N.V. Waterleiding Friesland aan de Overijsselsestraatweg en
een lijn, getrokken in noordwestelijke richting tussen dit
pompstation en de Boksumerdyk en vandaar naar het Van Harinxma
kanaal
c. het gebied globaal betrekking hebbende op het Oostergoplein
en de noordelijke oprit (gedeelte Verlengde Schrans) van de
brug over het Van Harinxmakanaal, alsmede een strook grond
ter breedte van plm. 50 m. gelegen ten oosten van deze oprit;
d. het gebied globaal begrensd door de James Wattstraat (meest
westelijk deel), het Van Harinxmakanaal, de spoorlijn Leeuwar-
den-Sneek en een lijn, getrokken in zuidelijke richting tussen
deze spoorlijn en de James Wattstraat;
één en ander zoals nader is aangegeven met zwarte stippellijnen op de
bij dit besluit behorende tekening nr. 501-29.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.
Maatregelen ten behoeve van de rehabilitatie van Blok Rood in de wijk
Oldegalileën.
Bijlage no. 451* Leeuwarden, 16 november 1978.
Aan de gemeenteraad.
Op 17 november 1975 hebt U besloten het plangebied Oldegalileën
aan te wijzen als rehabilitatiegebied. Hierbij hebt U het rapport van
de projectgroep Oldegalileën met de daarbij behorende kaart "Voorkeurs
model" aanvaard als basis voor het beleid met betrekking tot rehabilitatie
en ruimtelijke ordening van het plangebied Oldegalileën.
Op deze kaart zijn twee gebieden aangegeven als "Uit te werken woongebied",
namelijk de gebieden tussen de Leliestraat en de Pieterseliestraat (Blok
Zwart) en de Dokkumerstraat e.o. (Blok Rood). De reden hiervan was, dat
op dat moment weliswaar overeenstemming bestond over de noodzaak tot
rehabilitatie van deze gebieden, maar nog niet over de wijze waarop "ruimte"
moest worden geschapen. Nader overleg en onderzoek was dan ook noodzakelijk.
Op 6 december 1976 hebt U reeds een beslissing genomen over de toekomstige
ontwikkeling van Blok Zwart.
Het resultaat van de studie over Blok Rood is inmiddels afgerond en vast
gelegd in het gelijknamige rapport. Een exemplaar van dit rapport treft
U hierbij aan.
Het rapport van de pro.j ectgroeu
Eén van de belangrijkste kenmerken van het voorstel van de project
groep is, dat met uitzondering van de Lindebuurt en het smalle gedeelte
van de Oldegalileën waar nog een enkel pand bewoond wordt, vrijwel alle
woningen blijven gehandhaafd. Teneinde te kunnen voldoen aan de door het
Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening gestelde Uitgangs
punten voor woontechnische minimum eisen bij woningverbetering is op enkele
plaatsen een aantal losse bergingen geprojecteerd, hetgeen onder meer ten
koste gaat van een drietal woningen aan de Groningerstraat. Bovendien kunnen
afhankelijk van de behoefte enkele bestaande panden worden verbouwd tot
bergingen.
In het voorstel blijft het huidige stratenpatroon vrijwel gehandhaafd.
In het kader van de vaststelling van het verkeersstructuur— en uitwerkings
plan hebt U besloten, dat de ontsluiting voor autoverkeer van de wijk
Oldegalileën zal plaatsvinden via de Goudenregenstraat. Teneinde te voor
komen, dat de Groningerstraat tengevolge hiervan een onaantrekkelijke
doodlopende straat zou worden, wordt een verbinding naar de Dokkumerstraat
noodzakelijk geacht. Deze verbinding is gedacht ter plaatse van de panden
Dokkumerstraat 24 (v.m. café), Groningerstraat 29 (v.m. slijterij) en
Willem Sprengerstraat 7 (stallingsruimte voor auto's en snackbar) hetgeen
betekent dat deze panden moeten worden afgebroken.
Ook om andere redenen wordt gepleit voor afbraak van het pand Willem
Sprengerstraat 7- Ter vervanging van dit pand wordt namelijk gedacht aan
nieuwbouw in drie bouwlagen, waardoor enerzijds een duidelijke wand ont
staat tegenover het kruispunt Bleeklaan-Groningerstraatweg en ander
zijds voldaan wordt aan de stedebouwkundige behoefte van een afsluitende
bebouwing ter plaatse.