Gedacht wordt aan kantoren op de begane grond, waarboven twee woonlagen voor plm. 8 wooneenheden. Het voorstel van de projectgroep voorziet voorts in nieuwe woon bebouwing ter plaatse van het pand, waarin het Gemeentelijk Woningbedrijf is gehuisvest, alsmede ter plaatse van de Lindebuurt en van het smalle gedeelte van de Oldegalileën. Bij deze nieuwbouw is tevens ruimte voor speelgelegenheid aangegeven. Het rapport bevat voorts de belangrijkste fiets- en voetgangersroutes door dit plangebied. Overigens mogen wij U verwijzen naar de inhoud van het rapport. Afwijkende standpunten wijkbevolking en middenstand. In het rapport zijn de reacties van de wijk en van de in de wijk gevestigde middenstanders met daarop het commentaar van de projectgroep weergegeven. De hoofdverschillen geven wij hieronder weer. Tevens wordt samengevat om welke redenen de projectgroep voorstellen van de kant van de wijk wel of niet heeft overgenomen. A. De wijk is van mening, dat de woningen Groningerstraat 2a, 4 en 6 niet moeten worden afgebroken. Zij vindt dat de ter plaatse geprojec teerde parkeerplaatsen en bergingen op een minder kwetsbare plaats moeten worden gesitueerd. Deze woningen moeten gerekend worden tot de betere van Blok Rood, terwijl er mogelijkheden aanwezig zijn om voor deze woningen een achterom te creëren. De wijk is verder van mening, dat afbraak van deze woningen het aanzien van de Groningerstraat dermate zou schaden dat een minder leefbaar geheel ontstaat. De projectgroep acht dit daarentegen één van de minst kwetsbare plekken in de Groningerstraat. Het is inderdaad mogelijk deze woningen te verbeteren. Het maken van een achterom zal echter alleen mogelijk zijn door een strook grond aan te kopen van de bij het hoekpand be horende tuin. De projectgroep verwacht verder, dat een goede inrichting opgezet in overleg met de bewoners, de leefbaarheid in de Groninger straat zal verhogen. B. De wijk is van oordeel, dat de Hoekstersingel open moet blijven voor autoverkeer richting stad. Naar haar mening is de wijk door afsluiting van de Willem Sprengerstraat en de Groningerstraat reeds zodanig ge dupeerd, dat gebruik moet worden gemaakt van het "dode punt" in de verkeerslichteninstallatie op het kruispunt Bleeklaan-Groningerstraat- weg om het autoverkeer gelegenheid te geven de wijk via de Hoekster singel te verlaten. Naast het voordeel van minder verkeersbewegingen in andere straten in de richting van de Goudenregenstraat biedt dit tevens het voordeel, dat middenstanders en bedrijven minder gedupeerd worden. De projectgroep kan zich met het standpunt van de wijk verenigen. De wijze waarop aan een dergelijke ontsluiting vorm kan worden gegeven, is weergegeven op kaart 3 van het rapport. C. Naar de mening van de wijk verdient het aanbeveling de parkeerplaatsen, die gesitueerd zijn aan de westkant van de Willem Sprengerstraat, te verplaatsen naar de oostkant van deze straat. Hierdoor wordt tegemoet gekomen aan de bezwaren van de bewoners van de woningen aan de Willem Sprengerstraat hoek Dokkumerstraat en hoek Woudstraat uit te moeten zien op een rij geparkeerde auto's ter plaatse. Tevens wordt als bezwaar aangevoerd, dat hierdoor de mogelijkheid wordt geblokkeerd bij deze woningen een autobox te bouwen. - 3 - De wijze waarop aan het voorstel van de wijk vorm kan worden gegeven, is aangegeven op kaart 4 van het rapport. Alhoewel de projectgroep geen overwegende bezwaren heeft tegen de verplaatsing van de parkeerplaatsen naar de oostkant van de Willem Sprengerstraat, wijst zij er wel op, dat het aantal parkeerplaatsen, dat kan worden gerealiseerd, met vier wordt verminderd. Bovendien moeten de parkeerplaatsen binnen het huidige profiel worden aangelegd, hetgeen een minder duidelijk beloop van de rijstrook van het fietspad en van de voetgangersverbinding met zich meebrengt. Overigens blijft in het voorstel van de projectgroep de mogelijkheid aanwezig een autobox bij genoemde woningen te bouwen. Dit gaat dan wel gepaard met het verlies van 1 of 2 parkeerplaatsen. D. De wijk wijst er op, dat de situatie achter het café aan de Hoekster singel niet exact in het rapport is aangegeven. H.i. moet aandacht worden geschonken aan het parkeren van auto's en het plaatsen van fietsen ter plaatse door de eigenaar van het café en de bezoekers van dit café. De projectgroep wijst er op, dat over de detaillering nog nader overleg zal worden gepleegd met de omwonenden en dat in het kader daar van bekeken kan worden of het bij het café behorende erf met maximaal 1 a 2 m kan worden vergroot. Bezoekers van het café zullen hun auto moeten parkeren aan de Hoekstersingel. E. De wijk is van mening, dat de nieuwbouw in één bouwlaag moet worden uitgevoerd, teneinde aansluiting bij de bestaande bebouwing mogelijk te maken. De wijk geeft bovendien de voorkeur aan ééngezinswoningen boven de bouw van woningen voor één en tweepersoonshuishoudens. De projectgroep is van mening, dat het zoeken van aansluiting bij de bestaande bebouwing niet automatisch inhoudt, dat woningbouw in één bouwlaag moet worden uitgevoerd. In de toelichting bij het voorstel is aangegeven waarom op enkele plaatsen de voorkeur wordt gegeven aan woningen voor één- en tweepersoonshuishoudens. P. De wijk sluit niet uit, dat nog enkele verschuivingen zullen optreden voor wat betreft de parkeerplaatsen. Veel aandacht dient te worden besteed aan de te treffen groenvoorzieningen, waarbij de bestaande bomen voorzover mogelijk gehandhaafd moeten blijven. De projectgroep wijst er op, dat in overleg met de wijkbewoners plannen zullen worden opgesteld ter verbetering van de woonomgeving. Verschuivingen voor wat betreft een aantal van de aan te leggen parkeer plaatsen zijn mogelijk, mits dit niet leidt tot een vermindering van het aantal in het desbetreffende gedeelte van de straat. G. De bewoners, die nu een woning bezitten of huren in de Lindebuurt en in het smalle gedeelte van Oldegalileën, dienen bij nieuwbouw ter plaatse de kans te krijgen in een door hen te kiezen woning terug te keren. H. De gemeente moet in overleg met de ondernemers in de Lindebuurt nagaan of verplaatsing van hun bedrijven binnen de wijk mogelijk is. I. De in de wijk gevestigde ondernemers in het midden- en kleinbedrijf hebben bezwaar tegen het naar hun mening nagenoeg geheel afsluiten van deze wijk voor het verkeer, alsmede tegen het feit, dat van doorgaand verkeer geen sprake zal zijn. Zij pleiten er in het bijzonder voor de Willem Sprengerstraat niet voor het verkeer af te sluiten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1978 | | pagina 153