Reconstrueren van de Middelzeelaan en het kruispunt Julianalaan-van Loonstraat- Uiterdijksterweg. Bijlage no. 395* Leeuwarden, 5 oktober 1975 Aan de gemeenteraad. Inleiding. In het U ter vaststelling voorgelegde ontwerp-bestemmingsplan Nijl&n (bijlage nr. 381 d.d.5 oktober1978) wordt ook ingegaan op de afwikkeling van het verkeer naar en van de ten westen van de spoorlijn Leeuwarden/Zwolle gelegen industrieterreinen. De huidige situatie, waarin een groot deel van het vrachtverkeer via de Njjl§,ns- dyk en derhalve door de woonwijk voert is onbevredigend. Om hieraan zoveel mogelijk een eind te maken, gaat het bestem mingsplan uit van een reconstructie van het wegenpatroon in die zin, dat het vrachtverkeer in de toekomst via de Middelzeelaan naar de rondweg wordt geleid. Dit komt ook tegemoet aan de door het wijk centrum Nijl&n geuite klachten over de huidige situatie. Hieromtrent hebben wij u in bijlage no. 289, d.d. 17 augustus 1978 een préadvies voorgelegd, dat u in de vergadering van 28 augustus 1978 hebt aan vaard. In dit préadvies hebben wij u toegezegd u binnen afzienbare tijd plannen te zullen voorleggen, die bovengenoemde bedoelingen effectueren. Die plannen zijn thans ingediend en liggen voor u ter inzage (tek. nrs. ZW2 -42-01C, ZW2 -42-02, Zw2 42-04» R3 -07-01 A, R3 -07 02A, 34-105-01 en 34-106-01 Voorzien wordt in de volgende werkzaamheden. Middelzeelaan. De Middelzeelaan, die thans d.m.v. een T-sluiting uitmondt op de Nijlansdyk en de Uiterdijksterweg zal vanaf de Lorentzjcade een ge strekt tracé krijgen tot aan de Julianalaan, zodat er een doorgaande ver binding wordt verkregen. De Nijl&nsdyk en de Uiterdi jksterweg zullen voortaan met een T-aansluiting verbonden worden met deze Middelzee laan. Aangezien de huidige asfaltconstructie niet geschikt is voor het zware en intensieve vrachtverkeer zal aanpassing nodig zijn. De aanwezigheid van de sportvelden en het zwembad aan de west zijde trekt veel fietsverkeer aan. In de zomermaanden bedraagt het aantal fietsers, voornamelijk scholieren, ca. 1500 per dag. De vei ligheid van deze kwetsbare verkeersdeelnemers verdient daarom bij zondere a.andacht. Het plan voorziet dan ook in een scheiding van verkeerssoortendoor de aanleg van een aan de westzijde gelegen, vrijliggend en in beide richtingen berijdbaar fietspad. Het laatste gedeelte van dit fietspad loopt over het bij de sportaccomodaties behorende parkeerterrein. Hier vindt derhalve vermenging van het fiets- en het autoverkeer plaats. Wij achten dit in de gegeven situa tie acceptabel en wel om de navolgende redenen: - van het parkeerterrein wordt, behoudens enkele pieken geen inten sief gebruik gemaakt. Ook thans maken de fietsers hiervan reeds ge bruik, hetgeen geen aanleiding geeft tot onveilige situaties. - de -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1978 | | pagina 21