- de indeling van de huidige ruimte ter plaatse is zodanig dat de aanleg van een vrijliggend fietspad gepaard zal moeten gaan met een reconstructie van het gehele parkeerterrein. De hiermee ge moeid zijnde kosten wegen naar ons oordeel niet op tegen de ver wachte voordelen. Verder worden bij de kruising van de Uiterdijksterweg eveneens vrijliggende fiets- en voetpaden aangelegd. De ter inzage gelegde markeringstekeningen nrs. 34-105-01 en 34-106-01 geven een duidelijk inzicht in de toekomstige situatie. Kruispunt Julqanalaan-van Loonstraat-ïïiterdijksterweg. De nieuwe functie van de Kiddelzeelaan als (tweede) ontsluitings weg van en naar het industriegebied en de daarmee gepaard gaande toe neming van het verkeer maakt het wenselijk dat de kruising met de rondweg wordt gewijzigd en aangepast. Dit is eveneens geboden, omdat de Uiterdijksterweg dient als (een) ontsluitingsweg voor de wijk Nijlctn en zich op de onderhavige kruising met name in de spitsuren veel verkeer aanbiedt. De plannen voorzien dan ook in een regeling d.m.v. verkeerslichten en recon structie van het kruispunt ter bevordering van een vlotte en veilige verkeersafwikkeling. Op de Middelzeelaan/üiterdijksterweg, Julianalaan en de van Loonstraat zijn wegverbredingen noodzakelijk om de nodige ruimte voor de opstel- en afrijstroken te creeëren. Rond de kruising worden vrijliggende fiets- en voetpaden aangelegd, terwijl de ventwegen van de Julianalaan ter hoogte van de kruising versmald worden tot 2.70 m brede fietspaden. De reconstructie van dit kruispunt zal naar ons oordeel tege lijkertijd gekoppeld moeten zijn aan de plaatsing van de verkeers lichteninstallatie. Deze verkeerslichteninstallatie is opgenomen in het schema van de acht installaties die successievelijk worden aangebracht en waarvoor in het beleidsplan gedurende een aantal jaren ruimte is gereserveerd. Deze installatie staat evenwel niet boven aan de lijst, maar wij zijn van oordeel dat een wijziging van de urgentie moge lijk en zalfs wenselijk is. De vervoegde plaatsing op de onderhavige kruising is mogelijk doordat de geplande verkeerslichteninstallatie bij de De Merodestraatvoorlopig niet kan worden gerealiseerd. Dit is op geschort in verband met het vaststellen van het wegenverloop op deze plaats en de wijziging van de spoorwegovergang. Wij stellen u dan ook voor er mee in te stemmen, dat in plaats hiervan de verkeers lichteninstallatie op de kruising Uiterdijksterweg/Julianalaan/van Loonstraat wordt geplaatst. Verbinding Antillenweg/Aert van der heerstraat. Het bij ons ingediende plan gaat er vanuit dat de Antillenweg en de Aert v.d. Neerstraat worden afgesloten van de hoofdrijbaan van de Julianalaan en wel omdat de afstand tot het te reconstrueren en met verkeerslichten te beveiligen kruispunt te gering wordt geacht. Daarentegen blijft er wel een verbinding met de in rietspad gewij zigde ventweg en is er vanaf de rondweg een invoegmogelijkheid bij Rijks Pedagogische Academie, zodat deze vanuit het westen bereikbaar blijft. Uitvoering van deze werkzaamheden heeft tot gevolg, dat de - fietsers - -O - 3 - fietsers en voetgangers - waaronder een groot aantal scholieren - de rondweg moeten oversteken bij het bovengenoemde kruispunt, het geen een extra omweg betekent. De ervaring leert evenwel dat deze verkeersdeelnemers ondanks getroffen verkeersmaatregelen en andere voorzieningen de kortste route blijven nemen. Gelet hierop zijn wij met de Commissie voor Openbare Werken van oordeel dat hiermee reke ning gehouden dient te worden en dat het wenselijk is om een ver binding tussen beide straten t-e handhaven. Wij stellen U dan ook voor er mee in te stemmen dat de verbinding van de Antillenweg en de Aert v.d. Neerstraat zodanig wordt versmald dat er een over- steekmogelijkheid voor fietsers en voetgangers blijft bestaan. Route stadsbus. Als gevolg van het afsluiten van de Aert v.d. Neerstraat op de hoofdrijbaan van de Julianalaan voor gemotoriseerd verkeer is een routewijziging van lijn 4 noodzakelijk. Thans loopt deze lijn via genoemde straat over de rondweg en de Uiterdijksterweg naar het Nylin. Na de uitvoering van de recon structiewerkzaamheden zal het laatste stukje van de Aert v.d. Neer straat niet meer als busroute kunnen fungeren. In plaats daarvan zal de route via de Breitnerstraat naar de van Loonstraat en het te reconstrueren kruispunt worden geleid. Een geringe aanpassing van de bocht Breitnerstraat/van Loonstraat is hiervoor nodig. Uit het ter zake gevoerde overleg met de Pram is gebleken dat hiertegen geen bezwaren zijn. Parkeerplaatsen Door de uitvoering van de voorgestelde- werkzaamheden gaan de volgende parkeerplaatsen verloren: - door het versmallen van een deel van de ventweg van de Julianalaan 17 - door het maken van opstelstroken aan de westzijde van de van Loonstraat 13 - door aanpassing van de bocht Breitnerstraat/van Loon straat t.b.v. de stadsbus 2 TOTAAL 32 Het verlies aan parkeerruimte kan worden opgevangen door een herinrichting van het binnenterrein van de (gemeentelijke) woningen langs de Julianalaan en Breitnerstraat tussen de van Loonstraat en de Aert v.d. Neerstraat. Op dit terrein zijn thans naast enkele spaarzame groenvoorzieningen reeds 32 plaatsen aanwezig. Het herin richtingsplan voorziet in 57 parkeerplaatsen. Per saldo wordt het aantal parkeerplaatsen in deze omgeving derhalve met 7 verminderd. Gezien de parkeersituatie in deze omgeving achten wij dit acceptabel. Het bedoelde binnenterrein behoort tot het complex woningwet woningen en is dan ook in beheer en onderhoud bij het gemeentelijk Woningbedrijf. Na herinrichting zal een belangrijk deel hiervan gebruikt wor den door anderen dan de bewoners van deze woningen. Het ligt dan ook voor de hand het toekomstige onderhoud niet langer ten laste te brengen van de exploitatie van het woningcomplex maar van de gewone onderhoudsbegroting voor de openbare straten, pleinen c.a. - Uitvoering -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1978 | | pagina 22