3-10 Ervaringen uit het verleden met naoorlogse nieuwbouw wijken (zowel in als buiten Leeuwarden) onderstrepen het grote belang van synchro nisatie in de totstandkoming van enerzijds de woning bouw en anderzijds a. onderwijsvoorzieningen; b. openbaar vervoer; c. sociaal-culturele voor zieningen en d. (nood)winkelvoorzieningen. Kan het college concreet aan geven wat momenteel de stand van zaken is m.b.t. de tijds planning voor de totstand koming van de onder a t/m d bedoelde voorzieningen in Camminghaburen? De ontwikkeling van deelgebied III loopt een halfjaar achter op de huidige planning. De oorzaak hiervan is het moeizame overleg tussen de architekten en stedebouw kundigen om op gezamenlijke normen te komen, welke boven dien voldoen aan het globale plan en de Randvoorwaarden en Richtlijnen. Met betrekking tot deelplan IV zijn (nog) geen afwijkingen te vermelden. De scholenbouw heeft tenminste een half jaar vertraging. 109. Naar aanleiding hiervan merken wij successievelijk het vol gende op: sub a. het plan voor de school is bestek klaar, doch de goedkeuring van de Bouw kundig Inspecteur van het Onderwijs is nog niet ontvangen. De aan vankelijke planning om met de bouw te starten na de bouwvakvakantie 1978 is hierdoor niet haalbaar gebleken; sub b. de technische voorzienin gen, zoals bushaltes, zwaaikom e.d. zijn ge troffen. Wij gaan er nog steeds vanuit dat de PRAM de eerste buslijn uiterlijk mag beginnen zodra deelplan I bewoond is sub c. In de school is een (beperkte) voorziening voor buurtwerk opge nomen. Zie voorts het antwoord op vraag 110. sub d. Hierover zal het over leg binnenkort (moeten) starten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1978 | | pagina 273