3-26 p 163. Aan welke straten is tot nu toe 1 het wettelijk regiem voor woon erven toegekend? De indruk be staat, dat voor nog slechts enke le straten de officiële status "woonerf" geldt. Wat zijn daarvan de oorzaken? Ver dient het geen aanbeveling om - wanneer de betreffende bewoners dit uitdrukkelijk wensen - in de ze raadsperiode aanmerkelijk meer straten onder het wettelijk re giem voor woonerven te brengen? 63. Op dit moment is nog aan geen enkele straat de status van woonerf toegekend. Wel hebben sommige straten een "woon erfachtig" karakter. Bij de aanwijzing van een gebied tot woonerf dienen de door de Minister van Verkeer en Water staat gestelde richtlijnen in acht te worden genomen. Aan de hand van deze richtlijnen wordt thans bestudeerd of in gebieden, waar een bestemmings plan wordt voorbereid, ook formeel-juridische woonerven kunnen worden aangelegd. De be woners zullen bij het maken van dergelijke plannen worden betrokken. P 164. Heeft U enig zicht op de omvang van het sluipverkeer dat is ont staan nadat de verkeerslichten installatie Tesselschadestraat- Heliconweg in gebruik is genomen. Hoe denkt U hier een einde aan te kunnen maken? 164. Er zijn geen cijfers bekend over de toename van het sluip verkeer, na het in gebruik ne men van deze verkeerslichten installatie. De reden hiervoor is, dat voor de datum van inge bruikneming nooit metingen zijn verricht. Op grond van in dit jaar verrichte metingen tijdens de spitsuren, mag worden aange nomen dat 65% van het verkeer dat vanaf de Tesselschadestraat via de Vondelstraat en de Bildtsestraat richting Europa plein gaat, sluipverkeer is; in tegengestelde richting is dit 45%'* Wij wijzen er met na druk op, dat in de overige straten van dit gebied nog me tingen moeten worden gehouden. Zodra dit ook is gebeurd, zullen wij ons beraden over de te ne men maatregelen. P 165. Tijdens de lesuren van het Pries Avondcollege in het gebouw van de S.S.G. doen zich tengevolge van het grote aanbod van auto's ernstige parkeerproblemen voor. Hierdoor wordt niet alleen hinder in de na burige straten veroorzaakt, maar wordt in diverse gevallen ook de verkeersveiligheid in gevaar ge bracht Welke maatregelen denkt Uw college hiertegen te nemen? 165. Wij hebben in de bestaande situa tie aanleiding gevonden, om voor de westzijde van de Jacob Botkeweg en de noordzijde van de Hempenserweg, vanaf de Lege- dyk, alsmede de Weideflora (tot aan het Beemdgras) een par keerverbod in te stellen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1978 | | pagina 289