- 2 -
IV.
aan de Minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening te ver
zoeken het verlies, dat voor de .gemeente sou kunnen voortvloeien uit
het garanderen van rente en aflossing van eerdergenoemde lening, voor
honderd procent ten laste van het Rijk te nemen.
Aldus vastgesteld in de openbare
vergadering van
Voorzitter.
Secretaris.
Asfalteren van de Esdoornstraat, Schieringerweg, Plataanstraat en
Dennenstraat
Bijlage no. 420. Leeuwarden, 26 oktober 1978.
Aan de Gemeenteraad.
In het kader van de herinrichting c.q. reconstructie van de verschil
lende routes van de stadsbus heeft de dienst stadsontwikkeling enkele
plannen ontworpen. Een daarvan betreft het asfalteren van de Esdoorn
straat, de Schieringerweg tussen Esdoornstraat en Plataanstraatde Pla
taanstraat tussen Schieringerweg en Dennenstraat en de Dennenstraat tussen
Plataanstraat en Esdoornstraat. Deze straten zijn gelegen in de route van
de stadsautobusdienst (lijn 3)-
In het opgestelde asfalteringsprogramma voor de straten gelegen in de
routes van de stadsautobusdienst is de onderhavige route ingedeeld in
categorie 1 (eerste urgentie). Van de in deze categorie vallende straten
is de aanwezige zandbeddikte onder de klinkerverharding te gering om het
zware busverkeer te kunnen verwerken. Het is dan ook nodig de aanwezige
klinkerverharding te vervangen door een asfaltverharding op een zandlaag.
Het thans ingediende asfalteringsplan dat bij de stukken voor U ter inzage
is gelegd (tek. nrs. 02-23-01 t/m -03) voorziet in deze werkzaamheden.
De kosten van het bovenbedoelde werk zijn blijkens de voor U ter
inzage gelegde begroting (inclusief de inmiddels opgetreden prijs- en
loonstijgingen) geraamd op 840.000,voor de eerste aanleg en op
100.000,voor de later uit te voeren werken. Benodigd is derhalve een
totaal-krediet van 940.000,--.
Op het door ons op 13 oktober 1977 ingediende verzoek aan de minister
van Verkeer en Waterstaat om aan onze gemeente in de kosten van uitvoering
van ondermeer dit werk een rijkssubsidie toe te kennen op basis van de
"Beschikking bijdragen voor voorzieningen ten behoeve van het wegverkeer
en het openbaar vervoer in en om de steden" is een afwijzende beslissing
genomen. De genoemde bewindsman is van oordeel, dat de in de ingediende
aanvraag bedoelde herbestrating van wegen als onderhoudswerk aangemerkt
dient te worden, waarbij geen wezenlijke verbetering voor het autoverkeer,
fietsverkeer of openbaar vervoer wordt bereikt. Wij zijn evenwel van oor
deel dat dit argument niet in z'n algemeenheid opgaat en dat zeker- bij de
asfaltering c.q. reconstructie van de Prins Hendrikstraat en de Jelsumer-
straat tussen Valkstraat en Spanjaardslaan het openbaar vervoersbelang wel
wordt gediend. Wij hebben dan ook de meergenoemde minister verzocht zijn
beslissing zeker ten aanzien van die straten in heroverweging te nemen.
Er moet evenwel van uitgegaan worden dat de kosten van het aanpassen van
de overige buslijnen, die begrepen zijn in de subsidieaanvraag van 13 okto
ber 1977 volledig ten laste van de gemeentelijke begroting komen. Dit
geldt derhalve ook voor het onderhavige plan.
De uit vorenvermelde investering voortvloeiende kapitaallasten ad
2-|- afschrijving van 940-000,23.500,
en 8-|- rente van 940.000,79-900,
totaal 103.400,
kunnen worden gedekt ten laste van de op de post "Nog functioneel toe te
rekenen uitgaven" (volgno. 640) gereserveerde ruimte voor de uitvoering
van het wijzigen van het buslijnennet