- 2 - IV. aan de Minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening te ver zoeken het verlies, dat voor de .gemeente sou kunnen voortvloeien uit het garanderen van rente en aflossing van eerdergenoemde lening, voor honderd procent ten laste van het Rijk te nemen. Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van Voorzitter. Secretaris. Asfalteren van de Esdoornstraat, Schieringerweg, Plataanstraat en Dennenstraat Bijlage no. 420. Leeuwarden, 26 oktober 1978. Aan de Gemeenteraad. In het kader van de herinrichting c.q. reconstructie van de verschil lende routes van de stadsbus heeft de dienst stadsontwikkeling enkele plannen ontworpen. Een daarvan betreft het asfalteren van de Esdoorn straat, de Schieringerweg tussen Esdoornstraat en Plataanstraatde Pla taanstraat tussen Schieringerweg en Dennenstraat en de Dennenstraat tussen Plataanstraat en Esdoornstraat. Deze straten zijn gelegen in de route van de stadsautobusdienst (lijn 3)- In het opgestelde asfalteringsprogramma voor de straten gelegen in de routes van de stadsautobusdienst is de onderhavige route ingedeeld in categorie 1 (eerste urgentie). Van de in deze categorie vallende straten is de aanwezige zandbeddikte onder de klinkerverharding te gering om het zware busverkeer te kunnen verwerken. Het is dan ook nodig de aanwezige klinkerverharding te vervangen door een asfaltverharding op een zandlaag. Het thans ingediende asfalteringsplan dat bij de stukken voor U ter inzage is gelegd (tek. nrs. 02-23-01 t/m -03) voorziet in deze werkzaamheden. De kosten van het bovenbedoelde werk zijn blijkens de voor U ter inzage gelegde begroting (inclusief de inmiddels opgetreden prijs- en loonstijgingen) geraamd op 840.000,voor de eerste aanleg en op 100.000,voor de later uit te voeren werken. Benodigd is derhalve een totaal-krediet van 940.000,--. Op het door ons op 13 oktober 1977 ingediende verzoek aan de minister van Verkeer en Waterstaat om aan onze gemeente in de kosten van uitvoering van ondermeer dit werk een rijkssubsidie toe te kennen op basis van de "Beschikking bijdragen voor voorzieningen ten behoeve van het wegverkeer en het openbaar vervoer in en om de steden" is een afwijzende beslissing genomen. De genoemde bewindsman is van oordeel, dat de in de ingediende aanvraag bedoelde herbestrating van wegen als onderhoudswerk aangemerkt dient te worden, waarbij geen wezenlijke verbetering voor het autoverkeer, fietsverkeer of openbaar vervoer wordt bereikt. Wij zijn evenwel van oor deel dat dit argument niet in z'n algemeenheid opgaat en dat zeker- bij de asfaltering c.q. reconstructie van de Prins Hendrikstraat en de Jelsumer- straat tussen Valkstraat en Spanjaardslaan het openbaar vervoersbelang wel wordt gediend. Wij hebben dan ook de meergenoemde minister verzocht zijn beslissing zeker ten aanzien van die straten in heroverweging te nemen. Er moet evenwel van uitgegaan worden dat de kosten van het aanpassen van de overige buslijnen, die begrepen zijn in de subsidieaanvraag van 13 okto ber 1977 volledig ten laste van de gemeentelijke begroting komen. Dit geldt derhalve ook voor het onderhavige plan. De uit vorenvermelde investering voortvloeiende kapitaallasten ad 2-|- afschrijving van 940-000,23.500, en 8-|- rente van 940.000,79-900, totaal 103.400, kunnen worden gedekt ten laste van de op de post "Nog functioneel toe te rekenen uitgaven" (volgno. 640) gereserveerde ruimte voor de uitvoering van het wijzigen van het buslijnennet

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1978 | | pagina 85