No. 3397.
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN;
gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders
van 1 maart 1979 (bijlage no. 115);
BESLUIT:
met:
a. A. Feitsma, wonende te Leeuwarden, Dragoonsplein 41
b. mevrouw A. van der Schoot, wonende te Lekkum, Buorren 57;
c. D.J.J. Jullens, wonende te Lekkum, Buorren 59;
d. K. de Jong, wonende te Lekkum, Buorren 61 en
e. R. Mook, wonende te Lekkum, Buorren 63
een overeenkomst aan te gaan, waarbij de gemeente Leeuwarden, ten behoeve
van de toekomstige verbetering/verbreding van de Buorren te Lekkum, het
recht verkrijgt de tot de eigendommen van de genoemde derden behorende
halve bermsloot te dempen, zulks onder de bedingen, welke zijn opgenomen
in de bij dit besluit behorende ontwerp-overeenkomsten.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.
Verlenen van subsidie aan het Centraal Orgaan Leeuwarden t.b.v. twee
projecten "Onderwijs en Samenleving".
Bijlage no. 116Leeuwarden, 1 maart 1979»
Aan de gemeenteraad.
Medio 1976 hebben wij een projectgroep "Onderwijs en Samenleving"
ingesteld, welke tot taak kreeg voorstellen te ontwikkelen, gericht op
het verbeteren van de relatie tussen school en buurt.
In deze projectgroep hebben zitting de wethouder van Onderwijs (voorzitter),
ambtenaren van de Schooladviesdienst en de secretarie-afdelingen Onderwijs
en Sociale Zaken en Welzijnsaangelegenheden en vertegenwoordigers van het
Centraal Orgaan Leeuwarden, de Stichting Sociaal Kultureel Werk voor de
Jeugd te Leeuwarden en de Stichting Maatschappelijke Dienstverlening.
Na een vrij lange weg van onderhandelen omtrent de te volgen strategie is
in grote lijnen overeenstemming bereikt over de organisatie en doelstelling
van de te ontwikkelen projecten.
Deze projecten kunnen een tweeledig karakter dragen t.w.:
- accommodatieprojecten, i.e. projecten rond het benutten van (gedeelten)
van bestaande onderwijsaccommodaties voor andere doeleinden (b.v. jeugd-
en buurtwerk) en projecten rond de (vernieuwbouw van meervoudig bruik
bare accommodaties;
- inhoudelijke projecten, i.e. projecten die beogen verbetering te brengen
in de relatie tussen onderwijs en samenleving.
In deze projecten dient aandacht geschonken te worden aan samenhangende
problemen bij (groepen) kinderen die door persoonlijke, milieu-, dan wel
onderwijskundige oorzaken een achterstand hebben opgelopen.
Na overleg binnen de projectgroep hebben wij in eerste instantie prioriteit
bij deze inhoudelijke projecten gelegd. Daarvoor is overleg op gang ge
bracht tussen school en buurt in een tweetal proefgebieden, t.w. de wijken
Schieringen en Achter de Hoven.
Tijdens een aantal informatieve besprekingen werd het eerste kontakt gelegd
tussen de projectgroep en de vertegenwoordigers van de betrokken scholen,
de Schooladviesdienst en het opbouwwerk.
Deze wijken zijn met name gekozen, enerzijds omdat er goed functionerende
bewonersorganisaties zijn en er voldoende beroepsmatige begeleiding vanuit
het welzijnswerk aanwezig is en anderzijds omdat uit door de Schooladvies
dienst verstrekte gegevens omtrent leergedrag ook bij schoolkinderen in
deze wijken een vrij hoge concentratie van b.v. zwakke leermotivatie en
geremde taalontwikkeling aanwezig bleek, waardoor voor een aantal scholen
toch al extra begeleiding noodzakelijk werd geacht.