- 10 -
Voorbeeld n.a.v. de rijksbijdrageregeling sociaal-culturele aktiviteiten:
WERKVERBAND SMI®GESTELJ)_UI_Tj_ ti_es_van)_
- Vorming- en Ontwikkelingswerk R.M.D.Culturele Raad, Bejaardenraad.
voor volwassenen.
- Voorlichting-, opbouw- en aktie- R.M.D.Jeugdraad, Bejaardenraad.
werk/club- en buurthuiswerk
- Jeugd- en jongerenwerk/ Jeugdraad,
speeltuinwerk/peuterwerk.
- Sportieve recreatie Sportraad.
- Centra voor kunstzinnige vorming/ Culturele Raad.
amateuristische kunstbeoefening
Voorbeeld n.a.v. de rijksbijdrageregeling Kinderdagverblijven:
TOKCVl'iRBAMD ^^™GKSTELD_UI_T_(£e£tJ_e_s van)
- Kinderdagverblijven R.M.D., Jeugdraad.
In deze opzet van werkverbanden bestaande uit (een) sectie(s) van (een)
funktionele ra(a)d(en), ligt de verantwoordelijkheid voor de aan werkver
banden opgedragen taken bij de funktionele ra(a)d(en).
Aangezien een werkverband bestaat uit een sectie van een funktionele raad
of, wat va.ker voor zal komen,uit secties van twee of meer funktionele raden
is artikel 6 van de respectievelijke instellingsverordeningen op de funktio
nele raden voor wat betreft de samenstelling van overeenkomstige toepassing.
Hoewel het genoemde artikel het mogelijk maakt om personen die geen lid
zijn van een funktionele raad zitting te doen nemen in een sectie is het
de intentie van de onderhavige verordening om werkverbanden geheel of voor
het grootste deel te doen bestaan uit leden van funktionele raden. Met be
trekking tot het totaal aantal leden van een werkverband lijkt het aanbeve-
ling te verdienen om ten behoeve van de werkbaarheid uit te gaan van mini
maal 5 en maximaal ongeveer 10 personen.
Vanzelfsprekend is het van groot belang - gelet op de taken van werkverban
den - dat de besluitvormende vergaderingen van de werkverbanden kunnen wor
den bijgewoond door belanghebbenden. De openbaarheid van vergaderingen zal
dan ook in de instellingsbesluiten gegarandeerd en geregeld dienen te wor
den.
Teneinde de betrokkenheid van de Commissie voor Welzijnsaangelegenhcden bij
de gehele procedure te beklemtonen en te bereiken dat in elk stadium signa
- 11 -
len met betrekking tot de voortgang kunnen worden opgevangen, is in het
derde lid van artikel 4 bepaald dat de sekretaris van de Commissie of diens
plaatsvervanger alle vergaderingen (voorbereidende werkbesprekingen e.d.)
van het werkverband kan bijwonen.
Artikel 5»
Het gaat hier om de inventarisatie van bestaande aktiviteiten en voorzie
ningen alsmede om een inventarisatie van wensen en behoeften. Daarbij kan
tevens worden aangegeven in welke richting men het betreffende welzijns
werk zich bij voorkeur ziet ontwikkelen.
Het aandragen van de hier bedoelde bouwstenen voor het uiteindelijke plan
is in de allereerste plaats een zaak voor de meest dirrkt betrokkenen.
Iedereen die zijn steentje daaraan wil bijdragen zal daartoe in de gelegen
heid worden gesteld.
Het staat iedereen ook vrij om dat al of niet in gezamenlijkheid tr doen.
Hoe meer men kans ziet om al in dit stadium de basis te leggen voor een
samenhangend en gecoördineerd welzijnsbeleid, hoe beter het is.
Van alle betrokkenen zal gevraagd worden om zo goed mogelijk aan te geven
waarop de kenbaar gemaakte wensen, behoeften en beleidsvisies gebaseerd zijn,
hetgeen de noodzaak van het raadplegen van een eventuele "achterban" impli
ceert.
Nadere aanwijzigingen omtrent de wijze waarop .instellingen, groenen e.d.
hieraan aandacht kunnen besteden, kunnen worden opgenomen in de subsidie
verordening specifiek welzijn.
Voor alle duidelijkheid dient er hier op gewezen te worden, dat het niet in
de bedoeling ligt, dat in dit stadium door instellingen, groeperingen e.d.
reeds t.a.v. wensen en behoeften een onderlinge afweging wordt gemaakt die
erin zou resulteren dat er beslissingen worden genomen om bepaalde wensen
niet te vermelden.Het is van groot belang om een zo kompleet mogelijk
beeld te krijgen enerzijds van wat er op dat moment aan voorzieningen en
aktiviteiten is en anderzijds van wat er op het terrein van voorzieningen
en aktiviteiten zou moeten gebeuren. Vanzelfsprekend staat het iedereen
vrij om voorkeuren uit te spreken en gewenste prioriteiten aan te geven.
Artikel 6, lid 2 (artikel 8).
De bepalingen dat Burgemeester en Wethouders de plaatsen voor tervisie—
legging aanwijzen en in het algemeen voor publiciteit zorgdragen zijn er op
gericht
1. de verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur in dezen duidelijk te
doen uitkomen;
2. te bereiken dat - indien er meerdere werkverbanden naast elkaar bestaan
en opereren - er in de presentatie naar buiten en de te volgen handelwij
ze een eenheid onstaat zodat inzichtelijkheid en herkenbaarheid bevorderd