C*
- 10 -
De geraamde kosten, gebaseerd op een schetsontwerp van de Stadsvernieu-
wingskorporatie, zijn 580.000,
Wij kunnen met de gehanteerde werkwijze en op grond daarvan getrokken
konklusies met betrekking tot het onderdeel welzijn instemmen, zij het
dat het niet ondenkbaar is dat bij de nadere uitwerking bijstellingen
nodig zullen zijn. Wij zullen er bij de Minister van C.K.M. op aandrin
gen voor de realisering van de verschillende akkommodaties de nodige
subsidies beschikbaar te stellen.
Resumerend stellen wij u voor de gehanteerde werkwijze en de getrokken
konklusies als uitgangspunt te hanteren voor de te maken uitvoerings
plannen en de eventuele bijstelling aan de orde te stellen in het khder
van de vaststelling van een toekomstig gemeentelijk sociaal-kultureel
plan.
b IDis tribut i.e—jo 1 ano 1.ogiscla_onderzoeko^)
De richtlijnen van het ministerie van ekonomische zaken in het kader van
de I.S.R. schrijven voor dat in de aanwijzingsfase een distributie-pla
nologisch onderzoek moet zijn ingesteld en een inzicht wordt gegeven
van de bedrijven die gebruik zullen maken van de Beschikking Steun Be
drijven Stadsvernieuwing 1978 (B.S.B.S.).
Voor het gebied Oldegalileën/Bloemenbuurt zijn in een goede samenwerking
met het Regionaal Dienstverleningscentrum Kleinbedrijf (R.D.K.) de
noodzakelijke gegevens verzameld. Wij verwijzen u terzake naar de hoofd
stukken 4.7., 4.8.1. en 6.6. van het rapport Oldegalileën.
In overleg met de Rijkskonsulent voor Handel, Ambacht en Diensten, die
ten aanzien van dit aspekt advies zal uitbrengen, zijn wij tot de kon-
klusie gekomen, dat de gevraagde gegevens voor Schil-Oost, gezien het
korte tijdsbestek niet zijn aan te dragen en dat het de voorkeur ver
dient in dit stadium te volstaan met een inventarisatie en een indika-
tie van de toekomstige ontwikkelingen. Op basis hiervan kan dan bij het
gereed maken van de plannen de onderhavige problematiek benaderd en ge-
konkretiseerd worden.
Bij die plannen kunnen de resultaten van het d.p.o. betrokken worden.
Zoals u bekend is, zal een dergelijk onderzoek voor de gehele gemeente
ingesteld worden. In de begroting en het beleidsplan zijn hiervoor mid
delen gereserveerd. Hieruit blijkt dat de gereserveerde middelen ontoe
reikend zijn en wij zullen u dan ook binnenkort voorstellen een aanvul
lend krediet beschikbaar te stellen. Op dit moment plegenwij nog over
leg met het provinciaal bestuur, dat er op gericht is met de van die
zijde naar voren gebrachte wensen ten aanzien van onderzoekmethode en
reikwijdte van het d.p.o. zoveel mogelijk rekening te houden, zij het
dat de meerdere kosten ook door de provincie gedragen worden. Wij ver
wachten dat de resultaten van het d.p.o. medio 1980 bekend zullen zijn
en bij de uitvoeringsplannen betrokken kunnen worden.
De benadering van de bedrijven in het kader van de toepassing van de
B.S.B.S. zal evenals dit in Oldegalileën het geval is geweest geschie
den in nauwe samenwerking met het R.D.K.
Ter voldoening aan de richtlijnen van het Ministerie van Volksgezondheid
en Milieuhygiëne hebben wij het Ingenieursbureau Oranjewoud opdracht
verstrekt een inventarisatie te maken van de bestaande riolering, wat
er dient te gebeuren aan het rioolstelsel: vernieuwen, handhaven of ge
heel nieuw te leggen.
-11-
Eén en ander dient te steunen op een gemeentelijk plan voor afvalwater-
afvoer. De gemeente Leeuwarden beschikt weliswaar over een riolerings
plan, daterend uit 1959, doch gezien de veranderde eisen op het gebied
van de milieuhygiëne en in het bijzonder op dat van de kwaliteitsbeheer
sing van het oppervlaktewater heeft het provinciaal bestuur ons ver
zocht een geheel nieuw rioleringsplan te ontwerpen waarin die verander
de eisen zijn verwerkt. Wij zullen u binnenkort dan ook voorstellen een
krediet voor dit doel beschikbaar te stellen.
De in verband met de onderhavige rapportage verrichte werkzaamheden en
de daaruit getrokken konklusies zullen moeten passen in het nieuwe ba-
sisrioleringsplan. Dit plan moet volgens de aanwijzing van Gedeputeerde
Staten uitgaan van een aantal overstorten per jaar van 7 tot 10 en een
maksimum regenwaterafvoer van 2,5 maal de droogweerafvoer in woongebie
den. Gezien de bestaande en toekomstige kapaciteit van het rioolstelsel
in Oldegalileën en Schil-Oost mogen we er vanuit gaan, dat het nieuwe
plan geen verdere konsekwenties heeft voor deze gebieden. In feite be
tekenen de nu reeds verrichte werkzaamheden een vooruitlopen op dat to
tale plan.
Ten aanzien van de milieuhinderlijke bedrijven verwijzen wij u naar
hoofdstuk 7.4. van het rapport Schil-Oost en 4.7. van het rapport Olde
galileën. Wij stellen u voor met de daar getrokken konklusies in te
stemmen, met dien verstande, dat aan de lijst van bedrijven nog enkele
kunnen worden toegevoegd. Enerzijds zal dat konkreet aan de orde komen
bij de uitwerkingsplannen en anderzijds voortvloeien uit de inventari
satie c.q. aktualisering in het kader van het proefobjekt van het Mini
sterie van Volksgezondheid en Milieuhygiëne, dat in genoemde hoofdstuk
ken is gememoreerd.
5Verkeer
Uitgangspunt voor dit onderdeel was het door u op 29 en 30 mei 1978 vast
gestelde verkeersstruktuur- en uitwerkingsplan. Voor de Schil-Oost is in
dit stadium volstaan met het weergeven van de hoofdstruktuur en daarmede
samenhangende civieltechnische werken.
De verkeersafwikkeling binnen de zogenaamde verblijfsgebieden zal op basis
van de terzake aanvaarde uitgangspunten binnenkort worden vastgesteld en
verwerkt in de uitvoeringsplannen.
Voor het gebied Oldegalileën is die interne verkeersafwikkeling reeds door
u vastgesteld bij de behandeling van de verschillende blokken.
Laatstelijk is dat het geval geweest bij de behandeling van de uitgangs
punten voor Blok Rood (vergadering van 27 november 1978), waarbij de toe
gang tot de binnenstad vanaf de Hoekstersingel een belangrijk aspekt vorm
de. Bij de bepaling van de grenzen van de IS.R.-gebieden is rekening ge
houden met de werkzaamheden in het kader van het verkeersstruktuur-en uit
werkingsplan. De grenzen worden, zo leren de ervaringen in de andere
I.S.R.-gemeenten, strikt letterlijk gehanteerd en het is dan ook een goede
zaak hiermee rekening te houden bij de aanwijzingHet betrekken van de uit
het genoemde plan voortvloeiende civieltechnische werkzaamheden in het
stadsvernieuwingsgebeuren ligt naar ons oordeel voor de hand.
Stadsvernieuwing in verblijfsgebieden, in kasu woongebieden, heeft alleen
zin en nut indien de hoofdverkeersstruktuur zodanig is, dat daadwerkelijk
de verblijfsgebieden worden ontlast van doorgaand verkeer en goed bereik
baar zijn voor het bestemmingsverkeer. Met deze werkzaamheden, waaronder
zijn te verstaan bruggen, tunnels, spoorwegovergangen, hoofdwegen/-paden,
kruispunten en verkeerslichteninstallaties is een bedrag gemoeid van
38.703.600,