- 12 -
Dit is als volgt te verdelen:
- Cambuursterpad 2.590.000,—
- Molenpad 5.188.500,—
- Achter de Hoven/Vegelin 5.775.000
- Rest Schil-Oost (inklusief Vrijheidsplein) - 21.194.OOo)
- Oldegalileën 386!l00,'~
- Bloemenbuurt - 3.570.000,—
Totaal 38.703.600,—
Dit bedrag is aan de opbrengstenkant verminderd met de gebruikelijke sub
sidies van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, te weten 50% voor ver-
keersvoorzieningen in stedelijke gebieden (beschikking van 3 maart 1967,
Stcrt. 1967, nr. 52, gewijzigd 2 april 1970, Stcrt. nr. 69) en 80% in het
kader van de verbetering van de fietspaden.
Indien u zich kunt verenigen met bovenstaande opzet, zullen wij er bij de
ministers van Verkeer en Waterstaat, respektievelijk Volkshuisvesting en
Ruimtelijke Ordening op aandringen de nodige gelden voor dit doel ter be
schikking te stellen in het kader van de I.S.R., gezien het belang voor de
stadsvernieuwing.
6De deelgebieden nader beschouwd
Hoewel de nadruk ligt op de globale uitgangspunten voor het gebied Schil-
Oost is door de werkzaamheid van de verschillende projekt-en kontaktgroe-
pen voor een drietal gebieden een nadere detaillering mogelijk. Deze zijn
neergelegd in de rapporten A, B en C. Indien u zich met de plannen kunt
verenigen zijn wij voornemens op basis van de in bedoelde rapporten neer
gelegde programma's van eisen de uitvoeringsplannen gereed te doen maken.
Om deze reden zullen we enkele saillante punten, voor zover deze nog niet
in het bovenstaande aan de orde zijn geweest, hieronder aan de orde stel
len. Verder zal in dit onderdeel worden ingegaan op enkele details van het
uitvoeringsplan Oldegalileën. Voor het overige verwij zen wij u naar de be
treffende rapporten.
aCambuursterpad
De hoofdfunktie van het gebied zal het wonen worden.Langs de Groninger
straatweg en de Bleeklaan is de nodige ruimte gereserveerd voor gemeng
de bebouwing.
De oude Tjerk Hiddesschool zal volgens het plan afgebroken moeten wor
den en voor de kleuterschool "De Grutto" zal ter plaatse een nieuw ge
bouw gerealiseerd worden. Bij dit alles zal gestreefd worden naar een
kombinatie van lagere school de huidige in 1960 gebouwde school voor
openbaar basisonderwijs - kleuterschool en buurtvoorziening.
In het verlengde van het Cambuursterpad wordt rekening gehouden met een
fiets-/voetbrug over de stadsgracht als onderdeel van de fiets-en voet
gangersroute
De meer algemene problemen, zoals de toekomstwaarde van de te handhaven
woonbebouwing en het parkeren, zijn in 2A respektievelijk 2B reeds aan
de orde gesteld.
- 13 -
b
Gezien de verscheidenheid aan bestaande funkties en de ruimtelijke struk-
tuur van het gebied moet hier onderscheid worden gemaakt in verschil
lende zones (zie B.17). Globaal kan evenwel worden gekonstateerddat
het binnengebied een zuiver woongebied blijft en dat in de randzones een
menging van funkties (wonen, bedrijven en kantoren) kan worden toege
staan, zij het dat de uitbreidingsmogelijkheden van de funkties bedrij
ven en kantoren beperkt zijn ten gunste van het wonen.
Een belangrijk punt in dit gebied is het terrein van de voormalige am
bachtsschool en de direkte omgeving. Vanuit de wijk is de wens naar vo
ren gekomen dit terrein voornamelijk te bestemmen voor speel- en groen
voorzieningen. Wij onderschrijven de noodzaak van.het realiseren van een
dergelijke voorziening op dit terrein gezien het gegeven dat deze wei
nig of in het geheel niet aanwezig zijn en de ruimte om deze elders te
realiseren ontbreekt. Wij zijn echter ook van oordeel dat dit terrein
en de naaste omgeving juist ook vanwege het ontbreken van reële alter
natieven eveneens ruimte moeten bieden aan andere hoofdzakelijke voor
zieningen. In de eerste plaats die van het onderwijs.
Afhankelijk van de door het protestants christelijk onderwijs te ver
richten studie zal hier ruimte gevonden moeten worden voor twee c.q.
één volwaardige basisscho(o)1(en)In de tweede plaats dient plaats ge
reserveerd te worden voor een buurtvoorziening. Wij stellen u dan ook
voor er mee in te stemmen dat dit terrein en de naaste omgeving bestemd
zullen worden voor de drie genoemde funkties en op basis hiervan het
uitvoerings- en bestemmingsplan te doen ontwerpen. Ook in dit gebied
doen zich tenslotte de in 2A en 2B aan de orde gestelde problemen voor
cAchter_de_Hoven/Vegelin
Dit gebied laat zich duidelijk onderscheiden in enerzijds het bebouwde
deel ten noorden van de Knoopstraat/Achter de Hoven, en de ten zuiden
hiervan gelegen strook langs de Potmarge.
Wat het eerstgenoemde deel betreft wordt er vanuit gegaan dat de wonin
gen gehandhaafd en opgeknapt zullen worden. De in 2A genoemde problema
tiek doet zich hier het sterkst voor en wel met name in de zogenaamde
Vegelinwijk: le t/m 8e VegelindwarsstraatVegelin- en Ypeystraat. Wij
zullen hier niet opnieuw ingaan op de pro's en kontra's van het door ons
ingenomen standpunt om deze wijk te handhaven. Wel dient opgemerkt te
worden dat de weinig beschikbare ruimte tussen de woningen en de hier
mede samenhangende mipimale licht— en luchttoetreding met zich mee zul
len brengen dat uit volkshuisvestingsoogpunt geen verdere bebouwing van
de achtererven kan worden toegestaan en dat de reeds aanwezige achter-
erfbebouwing zoveel mogelijk dient te verdwijnen. Dit betekent, dat de
noodzakelijke verbeteringen voornamelijk c.q. uitsluitend aangebracht
kunnen worden binnen het bestaande kasko. Dit laatste heeft tot gevolg
dat de onderhavige woningen na verbetering in hoofdzaak bruikbaar zijn
voor kleine gezinnen en één- en tweepersoonshuishoudens.
Een gegeven dat zich thans overigens ook reeds manifesteert. Het niet-
bebouwen van de geringe achtererven zal expliciet in het bestemmings
plan geregeld moeten worden.
Handhaving van de woningen in de Vegelinwijk betekent ook dat het par
keerprobleem ekstra aandacht vergt omdat de nauwe straten - in feite
zijn het looppaden - daarvoor weinig of geen ruimte bieden.