- 20 -
Uit recente informatie is ons echter gebleken, dat mede gelet op de er
varingen in andere IS.R.-gemeenten, tegen inbreng van de eigen appa
raatskosten bij de voorbereiding en de uitvoering van technische werken
geen bezwaar wordt gemaakt, mits de kosten van het eigen apparaat en de
te maken kosten bij inschakeling van eksterne bureaus tesamenniet uit
gaan boven de gehanteerde norm van 15% der kosten. Aan deze voorwaarde
voldoen de kalkulaties als gemiddelde, zodat wij tegen deze toepassing
geen bezwaren hebben. In de kalkulaties komen de kosten van werkvoorbe
reiding en toezicht bij de uitvoering niet overal als afzonderlijke
grootheden tot uitdrukking, hetgeen in de voorbesprekingen reeds als
een bezwaar naar voren is gebracht. Globaal kunnen wij het volgende
beeld geven aan de hand van de opgestelde kostenbegrotingen:
Voorbereiding
Verwerving
Openbare werken in
verblij fsgebieden
Bijzondere civiel
technische werken
Sociale kulturele
voorzieningen
Totaal
Totaal
5.000.000,—
- 23.000.000,—
- 35.000.000,—
- 50.000.000,—
3.000.000,—
116.000.000,—
Voorbereiding
en toezicht
4.600.000,—
- 6.500.000,—
400.000,—
1 1 .500.000,—
Uitvoeringskos
ten
30.400.000,—
- 43.500.000,—
- 2.600.000,—
76.500.000,—
Uit de toelichting op de kalkulaties blijkt, dat in de geraamde kosten
voor uitvoering van openbare werken in de verblijfsgebieden nagenoeg
geen bedragen zijn geraamd voor "onvoorzien en afronding" terwij 1 in de
ramingen van bijzondere civieltechnische werken daarvoor 8 a 10% is op
genomen. In het vooroverleg is gebleken, dat tegen het ramen van posten
voor onvoorzien en afrondingen bij het Rijk bezwaren bestaan.
Aangezien toch een jaarlijkse afrekening plaats vindt op basis van wer
kelijk gemaakte kosten, hebben wij er geen bezwaar tegen de raming voor
bijzondere civieltechnische werken te verlagen met rond 3.600.000,
zodat in die ramingen geen posten voor onvoorzien en afronding meer
zijn opgenomen. Daar staat dan tegenover, dat aan de opbrengstenzijde
(subsidies en bijdragen) een korrektie moet worden aangebracht van rond
1.200.000,zie pagina 9 van de toelichting op de kalkulaties zodat
het nadelig saldo uiteindelijk wordt verlaagd met 2.400.000,
In de raming van de opbrengsten is een onjuiste berekening gemaakt met
betrekking tot de verfijningsuitkeringen voor rioolaansluitingen. Ge
raamd is namelijk een opbrengst voor 48 woningen a 760,per wonin
gen gedurende 25 jaar 812.000,Omdat de uitkering zich uitstrekt
over een periode van 25 jaar had de opbrengst geraamd moeten worden op
basis van kontante waarde, dat is rond 400.000,zodat het nadelig
saldo met 412.000,(rond 400.000,toeneemt.
Recapitulatie
In de bij deze raadsbrief behorende stukken zijn de kosten en opbreng
sten als volgt geraamd (in afgeronde bedragen):
- 21 -
Kosten
Opbrengsten
Tekort
116.900.000,—
- 25.800.000,—
91.100.000,—
Voorgesteld wordt de volgende mutaties aan te
brengen:
Voorbereidingskosten - f 2.110.500,
Gemeentewerf 3.900.000,
Onvoorzien en afronding - - 3.600.000,
Minder subsidies en bijdragen - 1.200.000,
Minder verfijningsuitkering 400.000,
Per saldo minder tekort 2.210.500,
Resteert f 88.889.500,
In verband met de subsidie-aanvragen te splitsen in:
Kosten van voorbereiding ex artikel 16 I.S.R. 3.189.500,
Kosten van uitvoering ex artikel 17 I.S.R. f 85.700.000,
e. Voorschotten_en werkkapitaal
Ingevolge de artikelen 18 en 19 van de I.S.R. kan de Minister op verzoek
van het gemeentebestuur, nadat de aanwijzing tot stadsvernieuwingsge
bied is goedgekeurd, voorschotten en een werkkapitaal verstrekken. Het
voorschot op de voorbereidingskosten bedraagt maksimaal 80% van de te
verwachten bijdrage. Het werkkapitaal maksimaal 5% van het verwachte
nadelige saldo op de uitvoeringskosten. Wij stellen u voor de Minister
thans reeds te verzoeken het voorschot en werkkapitaal ter beschikking
te stellen. Mede gelet op het feit dat het voorschot en het werkkapi
taal na drie jaar moet zijn verrekend, lijkt het ons juist deze aan
vraag alleen te betrekken op de geraamde voorbereidingskosten en nade
lige saldi voor de gebieden die het eerst in uitvoering worden genomen
c.q. waarvoor een uitvoeringsplan wordt gemaaktDit zijn dan achtereen
volgens Oldegalileën, CambuursterpadMolenpad en Achter de Hoven/Vege-
lin.
fAdministratie
Ingevolge artikel 26 van de I.S.R. worden bijdragen in de voorberei-
dings- en uitvoeringskosten, alsmede voorschotten en werkkapitaal
slechts betaalbaar gesteld indien de gemeente voor de gehele stadsver
nieuwingsoperatie een afzonderlijke administratie voert welke voor door
de Minister aan te wijzen personen toegankelijk moet zijn.
Verder kan de Minister aanwijzingen geven voor de inrichting van die ad-
ministrat ie
Vooruitlopend op het van toepassing verklaren van de I.S.R. op de ge
meente Leeuwarden is reeds bij de behandeling van het beleidsplan voor
de jaren 1979 - 1983 door u als hoofdlijn aanvaard, dat de administra
tie van de stadsvernieuwing zal worden gevoerd bij de D.S.O.