DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN;
Nr. 741.
Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 17 januari
1980 (bijlage nr. 48);
BESLUIT:
de door de Coöperatieve Rabobank Leeuwarden W.A. aan de gemeente gedane
schenking in de vorm van een bronzen beeldje, voorstellende een karnende
vrouw, welk beeldje een plaats dient te krijgen bij de Waag, onder dank
zegging aan de schenkster te aanvaarden.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.
Preadvies omtrent het verzoek van de Vereniging bewoners Emmakade om
maatregelen te nemen teneinde de hinder van verkeer op de Emmakade te
beperken.
Bijlage no. 47. Leeuwarden, 17 januari 1980.
Aan de gemeenteraad.
In Uw vergadering van 27 augustus j.l. hebben wij een preadvies
aan de orde gesteld inzake het verzoek van de Vereniging bewoners
Emmakade om maatregelen te nemen teneinde de hinder van verkeer op de
Emmakade te beperken. Bij de behandeling van dit preadvies (bijl.nr351
zijn suggesties naar voren gebracht betreffende het wijzigen van de
verkeerscirculatie in het betreffende gebied. Verder hebben enkele
leden een motie ingediend, waarin bepleit wordt om de Emmakade Z.Z.
en de Willem Lodewijkstraat vanaf de rondweg en dus in westelijke
richting gesloten te verklaren voor vrachtverkeer, met uitzondering
van bestemmingsverkeer. Besloten werd om zowel het preadvies, waarnaar
wij kortheidshalve verwijzen, als deze motie aan te houden.
Wij hebben, met inachtneming van hetgeen in Uw vergadering naar
voren is gebracht, deze kwestie opnieuw aan de Verkeerscommissie
voorgelegd.
Bij de behandeling hiervan zijn verder nog enkele brieven van bewoners
van de Emmakade N.Z. en de Vredeman de Vriesstraat, eveneens over de
verkeerssituatie in dit gebied, in de discussie betrokken. Tot deze
brieven behoort onder meer een aan U gerichte brief van de voorzitter
van de Vereniging bewoners Emmakade van 23 augustus 1979»
De verslagen van de betreffende commissievergaderingen zijn bij de
stukken ter inzage gelegd.
Naar onze mening kan de onderhavige verkeersproblematiek als
volgt worden benaderd:
a. Zowel de Emmakade N.Z. als de Emmakade Z.Z. dienen in westelijke
richting gesloten te worden verklaard voor vrachtauto's; hiertoe
hebben wij inmiddels besloten. Belanghebbenden kunnen uiteraard
een ontheffing van het verbod verkrijgen ten behoeve van de be
reikbaarheid van aanliggende percelen.
b. De onder a genoemde maatregelen zullen voor de Maria Louisastraat
naar verwachting geen verkeerstoename tot gevolg hebben. In deze
straat zal namelijk geen vrachtverkeer komen, omdat dit verkeer
bij de Emmakade Z.Z. niet meer linksaf kan slaan.
c. Het is ons inziens niet nodig de Willem Lodewijkstraat (in weste
lijke richting) af te sluiten voor vrachtverkeer. Voor een derge
lijke maatregel bestaat vanuit verkeerstechnisch oogpunt geen
noodzaak.
In dit verband is het verder van belang, dat de voorrangsregeling
op het Zuiderplein een dezer dagen is gewijzigd. Het verkeer vanaf
de Zuidergrachtswal moet thans voorrang verlenen aan het verkeer
van en naar de Wirdumerpoortsbrug. Door deze maatregel is het
passeren van dit plein voor het verkeer, dat vanaf het oostelijk ge
deelte van de rondweg via het Zuiderplein naar het westen van de
stad wil rijden, minder aantrekkelijk geworden. Dit verkeer zal
dan ook eerder een keuze maken voor het volgen van de rondweg.
Vorenstaande maatregel zal naar ons oordeel ook een beperkende
invloed hebben op het verkeer in het gedeelte Achter de Hoven, tussen
de Maria Louisastraat en de Zuidergrachtswal.