P 325. Uit het beleidsplan blijkt dat de re- jio-gemeenten 5.000,-- bijdragen aan het algemeen maatschappelijk werk in Leeuwarden. Staat deze 5.000,-- in redelijke verhouding tot het gebruik van het maatschappelijk werk door inwoners van die regio-gemeenten? P 326. De gemeente heeft enige tijd geleden haar goedkeuring gehecht aan het in stellen van een gemeentelijk waar borgfonds t.b.v. schuldsanering. Kan het college een overzicht verschaffen van de werking van het fonds? P 327. Heeft het college een lange-termijnvi- sie m.b.t. de plaats en functie die het KRIC, binnen het netwerk van maat schappelijke dienstverleningsinstel lingen, zou kunnen innemen? Pa 328. Kan het college ons informeren over de situatie rond de huisvesting van het KRIC? D 329. In het beleidsplan staat: "Door het niet-geïnstitutionaliseerde karakter van het KRIC en de geheel eigen werk wijze worden doelgroepen bereikt die anders tussen wal en schip dreigen te vallen." Steekt tegen deze erkenning van het functioneren (en nodig zijnl) van het KRIC de 4.000,subsidie in het werkelijk exploitatietekort niet schrijnend af? 325. De regio-gemeenten dragen niet bij in de kosten van het algemeen maat schappelijk werk in Leeuwarden, omdat deze gemeenten over eigen plaatselijke danwel regionaie alge meen maatschappelijke werkvoorzie ningen beschikken. De onderhavige post van 5.000,-- heeft betrekking op een bijdrage van de regio-gemeen ten in het door ons te verstrekken subsidie aan het Oongerenaaviesbureau van de Stichting Oeugd en Gezin. De toerekening aan de betreffende regio gemeenten voor deze lasten vindt plaats naar rato van het aantal uit deze gemeente afkomstige hulpvragen. 326. Het fonds zal worden gebruikt om de risico's te dekken van vooraf be paalde door de Stichting Volkscre- diet te verstrekken leningen in ge vallen van schuldsanering die de stichting wegens te groot risico zon der deze gemeentegarantie niet zou hebben verstrekt. Het betreft derhal ve leningen, die zakelijk gezien te veel risico dragen, maar vanuit so ciaal oogpunt noodzakelijk zijn. 327. Wij zijn van mening, dat het KRIC een zinvolle functie kan vervullen bij de eerste opvang in crisis situaties en de cliënten overigens dient door te verwijzen naar de pro fessionele hulpverleningsinstellin gen. Rekening houdend met deze visie, zullen wij de gemeenteraad op korte termijn voorstellen doen om aan het KRIC vooralsnog voor de jaren 1980 en 1981 een subsidie toe te kennen. 328. In overleg met het KRIC wordt op dit moment nagegaan op welke wijze deze instelling kan worden gehuisvest. Wij verwachten op korte termijn een oplossing te vinden. 329. Uit de hoogte van het plan geraamde subsidie mate van erkenning van neren van KRIC worden bedrag is gebaseerd op van het opstellen van beleidsplan aanwezige gevens, die uitgingen exploitatiesaldo van in het beleids- mag niet de het functio- afgeleid. Dit de ten tijde het ontwerp- financiële ge- van een nadelig 4.000, 11-2

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1980 | | pagina 117