P 325.
Uit het beleidsplan blijkt dat de re-
jio-gemeenten 5.000,-- bijdragen aan
het algemeen maatschappelijk werk in
Leeuwarden.
Staat deze 5.000,-- in redelijke
verhouding tot het gebruik van het
maatschappelijk werk door inwoners
van die regio-gemeenten?
P 326.
De gemeente heeft enige tijd geleden
haar goedkeuring gehecht aan het in
stellen van een gemeentelijk waar
borgfonds t.b.v. schuldsanering. Kan
het college een overzicht verschaffen
van de werking van het fonds?
P 327. Heeft het college een lange-termijnvi-
sie m.b.t. de plaats en functie die
het KRIC, binnen het netwerk van maat
schappelijke dienstverleningsinstel
lingen, zou kunnen innemen?
Pa 328. Kan het college ons informeren over
de situatie rond de huisvesting van
het KRIC?
D 329. In het beleidsplan staat: "Door het
niet-geïnstitutionaliseerde karakter
van het KRIC en de geheel eigen werk
wijze worden doelgroepen bereikt die
anders tussen wal en schip dreigen te
vallen."
Steekt tegen deze erkenning van het
functioneren (en nodig zijnl) van het
KRIC de 4.000,subsidie in het
werkelijk exploitatietekort niet
schrijnend af?
325. De regio-gemeenten dragen niet bij
in de kosten van het algemeen maat
schappelijk werk in Leeuwarden,
omdat deze gemeenten over eigen
plaatselijke danwel regionaie alge
meen maatschappelijke werkvoorzie
ningen beschikken. De onderhavige
post van 5.000,-- heeft betrekking
op een bijdrage van de regio-gemeen
ten in het door ons te verstrekken
subsidie aan het Oongerenaaviesbureau
van de Stichting Oeugd en Gezin. De
toerekening aan de betreffende regio
gemeenten voor deze lasten vindt
plaats naar rato van het aantal uit
deze gemeente afkomstige hulpvragen.
326. Het fonds zal worden gebruikt om de
risico's te dekken van vooraf be
paalde door de Stichting Volkscre-
diet te verstrekken leningen in ge
vallen van schuldsanering die de
stichting wegens te groot risico zon
der deze gemeentegarantie niet zou
hebben verstrekt. Het betreft derhal
ve leningen, die zakelijk gezien te
veel risico dragen, maar vanuit so
ciaal oogpunt noodzakelijk zijn.
327. Wij zijn van mening, dat het KRIC
een zinvolle functie kan vervullen
bij de eerste opvang in crisis
situaties en de cliënten overigens
dient door te verwijzen naar de pro
fessionele hulpverleningsinstellin
gen. Rekening houdend met deze visie,
zullen wij de gemeenteraad op korte
termijn voorstellen doen om aan het
KRIC vooralsnog voor de jaren 1980
en 1981 een subsidie toe te kennen.
328. In overleg met het KRIC wordt op dit
moment nagegaan op welke wijze deze
instelling kan worden gehuisvest.
Wij verwachten op korte termijn een
oplossing te vinden.
329. Uit de hoogte van het
plan geraamde subsidie
mate van erkenning van
neren van KRIC worden
bedrag is gebaseerd op
van het opstellen van
beleidsplan aanwezige
gevens, die uitgingen
exploitatiesaldo van
in het beleids-
mag niet de
het functio-
afgeleid. Dit
de ten tijde
het ontwerp-
financiële ge-
van een nadelig
4.000,
11-2