- 6 - Wij zijn van oordeel dat de voorgenomen inrichting van de omliggende straten alsmede de aanwezigheid van nabijgelegen groengebieden het onnodig maken deze woningen af te breken. Wij hebben de woningen derhalve in het model gehandhaafd. 5. Overige reacties. Tijdens de hoorzitting is een groot aantal reacties uitgebracht. De project groep heeft hierop in het rapport commentaar gegeven. Voorzover de reacties op schrift zijn gesteld zijn ze ter inzage gelegd. Voorts zijn enkele brieven binnengekomen. Deze zijn eveneens ter inzage gelegd. De reacties en de brieven die betrekking hebben op de onder punt 4 omschreven verschillen zijn aldaar behandeld. De overige reacties die naar onze mening om een standpuntbepaling vragen alsmede de overige brieven worden hierna behandeld. a .Het_verkleinen_van_de_achtererven_van_de_panden Achter de Hoven 191 en 193 De eigenaren/bewoners van voormelde panden hebben tijdens de hoorzitting be zwaren gemaakt tegen het feit dat een deel van de achtererven van deze woningen in het model zijn toegedeeld aan de achtererven van de panden 3e Vegelindwarsstraat 1 tot en met 15 (oneven nummers). Eerstbedoelde woningen hebben beide een achtererf met een diepte van ongeveer 50 m. Ze worden verkleind tot een diepte van ongeveer 25 m. De achtererven van de panden aan de 3e Vegelindwarsstraat zijn ongeveer 3 m diep. Deze zijn voor ongeveer 50 bebouwd. Als gevolg van voornoemde herverkaveling worden deze achtererven ongeveer 7 m diep. Dit betekent naar ons oordeel een aanzienlijke verbetering van de woonsituatie met betrekking tot deze 9 panden. Gezien het feit en in aanmerking nemende dat de achtererven van de panden Achter de Hoven 191 en 193 voor een ste delijke situatie nog omvangrijk groot blijven zijn wij van mening dat de voorge stelde herverkaveling in het model dient te worden gehandhaafd. b. De bereikbaarheid van het pand Achter de Hoven 207 Ter plaatse oefent de heer T. Schuil een autoshop/werkplaats- annex benzine- verkoopbedrijf uit. De in het model opgenomen verkeersstructuur houdt onder meer in dat de straat Achter de Hoven zowel van de zijde van de spoorwegovergang als van de zijde van de J.H. Knoopstraat wordt afgesloten voor het doorgaande verkeer. De onderhavige straat wordt bestemd voor buurtontsluitingsweg. De heer Schuil heeft hiertegen bezwaar. Blijkens zijn brief is een belangrijk deel van zijn klan ten afkomstig van buitenwijken. Hij acht na invoering van de voorgestelde maatrege len een rendabele bedrijfvoering niet meer mogelijk. Genoemde maatregel is een gevolg van het meergenoemde uitgangspunt om de wijk verkeersluw te maken. Wij zijn van oordeel dat dit uitgangspunt en derhalve genoemde verkeersmaatregel dient te worden gehandhaafd. Ingeval na invoering mocht blijken dat een rendabele bedrijfsvoering niet meer mogelijk is zullen wij trachten in overleg met de heer Schuil tot een voor beide partijen aanvaardbare oplossing te komen. c. Inspraak voor de Schepenbuurt De bewoners uit deze wijk hebben tijdens de hoorzitting en via een aan ons college en aan de raadsfracties gerichte brief bezwaar gemaakt tegen het feit dat zij niet gekend zijn in de planvorming rondom de wijk Achter de Hoven-Vegelin. Zij zijn van mening dat dit alsnog dient plaats te vinden. Tot nu toe is het gebruikelijk bij de planvorming voor een bepaald gebied uitsluitend de bewoners uit dat gebied te betrekken. Een eventuele reconstructie van de P. Stuyvesantweg maakt hiervan geen onderdeel uit. Om deze reden is de Schepenbuurt niet bij de planvorming voor de wijk Achter de Hoven-Vege1in betrokken. - 7 - Hiervoor is reeds aangegeven dat afzonderlijke plannen zullen worden ontwor pen voor de reconstructie van de P. Stuyvesantweg. De tunnel onder de P. Stuyve santweg alsmede de aan te brengen verkeerslichteninstallatie op daarvoor in aan merking komende kruispunten in de weg maken hiervan onderdeel uit. De bewoners van de Schepenbuurt zullen bij de planvorming rondom deze reconstructie worden betrokken. d. Kwekerij van de fa. J. en A. Smeding. De fa. J. en A. Smeding, Achter de Hoven 275 heeft tijdens de hoorzitting bezwaar gemaakt tegen het feit dat in het model een deel van de kwekerij van de firma bestemd is tot groenzone langs de Potmarge. Men stelt dat hierdoor een ren dabele bedrijfsvoering onmogelijk wordt gemaakt. In het model van de projectgroep was een strook van ongeveer 20 m breed ter plaatse van de kwekerij bestemd tot openbaar groen annex fiets-/voetpad één en ander als onderdeel van de groenzone langs de noordkant van de Potmarge. Wij hebben besloten deze zone ter plaatse van de kwekerij terug te brengen tot een breedte van 10 m. Voorts is aldaar een loswal voor genoemde firma gehand haafd. Tenslotte hebben wij in het model een deel van het ten oosten van de kweke rij gelegen gebied - dat verworven dient te worden ten behoeve van het totale groengebied - bestemd tot kwekerij. Op deze wijze wordt naar ons oordeel een blij vend rendabele exploitatie van de onderhavige kwekerij mogelijk gemaakt. 6. Sociale aspecten. Het voorliggende rapport dient slechts ter vaststelling van het model voor de opstelling van een verbeteringsplan voor de wijk. In dat plan zal aandacht besteed worden aan de sociale aspecten verbonden aan de herinrichting van dit gebied. 7. Financiële aspecten. In het kader van de aanwijzing tot stadsvernieuwingsgebied van de Schil-Oost is, op basis van de toen bekende gegevens, voor de verbetering van het gebied Achter de Hoven-Vegelin een tekort geraamd van ruim 16,6 miljoen gulden. Volgens een globale raming zal het tekort op het thans voorliggende model vergeleken met het hiervoor omschreven tekort en rekening houdend met de prijsstij ging iets lager liggen. Dit geldt eveneens indien het model zou worden aangepast conform de wensen van de wijk. Het tekort op laatstgenoemd model is globaal ge raaid 500.000,hoger dan het voorliggende model. Dit vindt voornamelijk zijn oorzaak in de wens om de onder punt 4e omschreven boerderij aan te kopen en in te richten tot wijkaccommodatie. Gelet op het vorenstaande en onder mededeling dat de Commissie voor de Ruim telijke Ordening terzake is gehoord geven wij U in overweging te besluiten over eenkomstig het hierna afgedrukte ontwerp. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, J.S. Brandsma Burgemeester. W.J.G. Reumer Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1980 | | pagina 13