- 2 -
Plan Kinderdagverblijven 1981-1985.
De voorbereiding van het voorliggende plan en programma heeft veel tijd
gekost, zodat wij van mening zijn, dat het concept-plan dat oorspronkelijk
was opgesteld voor de periode 1980-1934, betrekking zal moeten hebben op
de jaren 1981-1985. Het programma voor 19S0 is dienovereenkomstig aangepast
voor 1981.
Ter toelichting op het plan Kinderdagverblijven wijzen wij U er op, dat
in dit plan als voornaamste punten zijn opgenomen:
- het voorstel om in de gemeentebegroting 1981 een stelpost van 500.000,--
op te nemen ter verbetering van de huisvesting van het Kinderdagverblijf
(pg. 34);
- het voorstel om, in overeenstemming met het gestelde in artikel 17, lid 2
van de Rijksbijdrageregeling Kinderdagverblijven, in principe geen kinderen
van 6 jaar en ouder meer toe te laten op het Kinderdagverblijf en tevens
het accent te leggen op hele-dag-opvang (pg. 34 t/m 36);
- het voorstel om de mogelijkheden voor opvang van kinderen van 6 jaar
en ouder bij school of buurt- en wijkcentra te onderzoeken (pg. 38 en 39);
- verder, zij het geleidelijk, uitvoering te geven aan het besluit om
gedecentraliseerde voorzieningen tot stand te brengen (pg. 36 t/m 38).
Voor wat betreft de financiële konsekwenties die uit het plan voort
vloeien verwijzen wij U naar het daaromtrent in het plan gestelde en de
voorstellen gewijzigd beleid die zijn opgenomen in het ontwerp-gemeentelijk
beleidsplan 1981-1985.
Programma Kinderdagverblijven 1981.
Naast voorstellen die in het programma zijn opgenomen voor onderzoeken met
betrekking tot de accommodatie waarin het Kinderdagverblijf is gehuisvest
en de voorgenomen dependance in 3ilgaard, alsmede een onderzoek naar
behoefte aan kinderopvang, ligt het accent in het programma voor een
belangrijk deel op de problematiek van de hele-dag-opvang van kinderen van
0 tot 6 jaar. Verder wordt aandacht besteed aan onderzoek dat dient te
worden gehouden naar mogelijkheden van opvang van kinderen van 6 tot 12
jaar buiten de schooluren op een andere wijze dan binnen het Kinderdag
verblijf.
Verder is in het programma opgenomen, dat het bestuur van het Kinderdag
verblijf wordt verzocht de toe te passen kriteria voor een toelatings
beleid te formuleren en aan ons voor te leggen, waarbij rekening dient te
worden gehouden met aandachtspunten in de rijksbijdrageregeling, nl.
'groepen die in een situatie van maatschappelijke achterstand verkeren' en
gehele-dag-opvang voor kinderen van 0-6 jaar'.
Tenslotte wijzen wij U er op dat voor de financiering van dit programma
geen extra middelen behoeven te worden geraamd naast datgene wat reeds
is verwerkt in het concept-beleidsplan van de gemeente voor de jaren
1981-1985.
Toepassing van de Procedureverordening Specifiek Welzijn
voor het terrein van de kinderdagverblijven.
Zoals hiervoor reeds is gesteld, wijkt het werkverband dat het onderhavige
plan en programma heeft opgesteld in samenstelling en taakstelling of
van de overige inmiddels ingestelde werkverbanden. Nu er voor de sectoren
van het specifiek welzijn waarvoor een rijksbijdrageregeling van kracht
is een procedureverordening in het leven is geroepen, die een andere in
vulling geeft aan de werkverbanden, ligt het in de lijn om het huidige
Werkverband Kinderdagverblijven onder dankzegging voor het verrichte werk
op te heffen en een nieuw werkverband in te stellen.
- 3 -
Wij stellen U daarom voor de Procedureverordening Specifiek Welzijn ook
van toepassing te verklaren op het terrein dat wordt bestreken door de
Rijksbijdrageregeling Kinderdagverblijven, waarna wij - op grond van artikel 3
van genoemde verordening - een Werkverband Kinderdagverblijven zullen
instellen
Conclusie
Uit de reakties die schriftelijk zijn ingediend naar aanleiding van het
plan 1981-1985 en het programma 1981 - waaronder de reacties van de Raad
voor Cleugdaangelegenheden en de Raad voor Maatschappelijke Dienstverlening -
en de opmerkingen die naar voren zijn gebracht op de gehouden hoorzitting,
valt af te leiden dat er onder de betrokkenen bij het werkveld van de
kinderdagverblijven verschillend gedacht wordt over de plaats en functie
van het Kinderdagverblijf binnen het bredere werkterrein van de kinder
opvang. Met name komt dat tot uitdrukking rond aspekten als algemene
voorziening versus basisvoorziening, een plan voor het Kinderdagverblijf
of een plan voor kinderopvang en het creëren van alternatieven voor opvang
buiten schooltijden van kinderen van 6 tot 12 jaar.
Deze verschillen in optiek en benadering zijn ook uitvoerig binnen het
werkverband dat de bouwstenen voor het onderhavige plan heeft aangedragen
aan de orde geweest.
Een en ander heeft geleid tot het plan zoals dat nu voor U ligt en waarmee
het Werkverband Kinderdagverblijven zich heeft kunnen verenigen.
Zoals is op te maken uit ons commentaar bij de geleverde reakties (dat
als bijlage bij het plan is gevoegd) hebben de gemaakte kanttekeningen ons
geen aanleiding gegeven voorstellen te doen om de indertijd door U vast
gestelde beleidsuitgangspunten geheel of ten dele te wijzigen.
Commissie voor Welzijnsaanqeleqenheden
De Commissie voor Welzijnsaangelegenheden heeft zich in haar vergadering
van 6 november j.l. akkoord verklaard met het tweede onderdeel van het
bijgevoegde concept-besluit, maar zich een definitieve standpuntbepaling
voorbehouden t.a.v. de inhoud van het plan en programma.
In de commissie werd onder meer de mening naar voren gebracht dat uit het
beleidsvoornemen om te streven naar een gedecentraliseerde opzet geen
financiële konsekwenties zijn getrokken. Verder bestond bij enkele leden
de indruk dat het plan en programma te veel is gebaseerd op de thans
beschikbare middelen. Daarnaast waren enkelen van mening dat het plan en
programma op een aantal onderdelen nog te weinig konkreet is ingevuld,
m.a.w. dat er nog teveel gegevens ontbreken.
Met betrekking tot deze opmerkingen uit de Commissie voor Welzijnsaan-
gelegenheden merken wij het volgende op.
Hoewel vanzelfsprekend bij het opstellen van dit plan en programma met
de financiële mogelijkheden van onze gemeente rekening is gehouden,
wijzen wij U erop dat wij U in het beleidsplan 1981-1985 voorstellen
een krediet van 500.000,-- beschikbaar te stellen voor de aanpassing
van de accommodatie van het kinderdagverblijf. Indien daartoe aanleiding
zou bestaan -zijn wij bereid om een deel van dit bedrag te bestemmen voor de
investeringskosten die kunnen voortvloeien uit de vestiging van (een)
dependance(s)
Verder wijzen wij erop dat het naar onze mening onjuist is om aan plannen
en programma's (als het onderhavige) de eis te stellen dat daarin antwoord
wordt gegeven op alle vragen. Een funktie van planning is ook het signaleren
van leemtes, knelpunten e.d. met de bedoeling aan te geven welke zaken
in de toekomst onze aandacht vragen en in welke tijdvolgorde,teneinde
via prioriteitstelling tot oplossing van de onderscheiden problemen te komen.