- 2 - Plan Kinderdagverblijven 1981-1985. De voorbereiding van het voorliggende plan en programma heeft veel tijd gekost, zodat wij van mening zijn, dat het concept-plan dat oorspronkelijk was opgesteld voor de periode 1980-1934, betrekking zal moeten hebben op de jaren 1981-1985. Het programma voor 19S0 is dienovereenkomstig aangepast voor 1981. Ter toelichting op het plan Kinderdagverblijven wijzen wij U er op, dat in dit plan als voornaamste punten zijn opgenomen: - het voorstel om in de gemeentebegroting 1981 een stelpost van 500.000,-- op te nemen ter verbetering van de huisvesting van het Kinderdagverblijf (pg. 34); - het voorstel om, in overeenstemming met het gestelde in artikel 17, lid 2 van de Rijksbijdrageregeling Kinderdagverblijven, in principe geen kinderen van 6 jaar en ouder meer toe te laten op het Kinderdagverblijf en tevens het accent te leggen op hele-dag-opvang (pg. 34 t/m 36); - het voorstel om de mogelijkheden voor opvang van kinderen van 6 jaar en ouder bij school of buurt- en wijkcentra te onderzoeken (pg. 38 en 39); - verder, zij het geleidelijk, uitvoering te geven aan het besluit om gedecentraliseerde voorzieningen tot stand te brengen (pg. 36 t/m 38). Voor wat betreft de financiële konsekwenties die uit het plan voort vloeien verwijzen wij U naar het daaromtrent in het plan gestelde en de voorstellen gewijzigd beleid die zijn opgenomen in het ontwerp-gemeentelijk beleidsplan 1981-1985. Programma Kinderdagverblijven 1981. Naast voorstellen die in het programma zijn opgenomen voor onderzoeken met betrekking tot de accommodatie waarin het Kinderdagverblijf is gehuisvest en de voorgenomen dependance in 3ilgaard, alsmede een onderzoek naar behoefte aan kinderopvang, ligt het accent in het programma voor een belangrijk deel op de problematiek van de hele-dag-opvang van kinderen van 0 tot 6 jaar. Verder wordt aandacht besteed aan onderzoek dat dient te worden gehouden naar mogelijkheden van opvang van kinderen van 6 tot 12 jaar buiten de schooluren op een andere wijze dan binnen het Kinderdag verblijf. Verder is in het programma opgenomen, dat het bestuur van het Kinderdag verblijf wordt verzocht de toe te passen kriteria voor een toelatings beleid te formuleren en aan ons voor te leggen, waarbij rekening dient te worden gehouden met aandachtspunten in de rijksbijdrageregeling, nl. 'groepen die in een situatie van maatschappelijke achterstand verkeren' en gehele-dag-opvang voor kinderen van 0-6 jaar'. Tenslotte wijzen wij U er op dat voor de financiering van dit programma geen extra middelen behoeven te worden geraamd naast datgene wat reeds is verwerkt in het concept-beleidsplan van de gemeente voor de jaren 1981-1985. Toepassing van de Procedureverordening Specifiek Welzijn voor het terrein van de kinderdagverblijven. Zoals hiervoor reeds is gesteld, wijkt het werkverband dat het onderhavige plan en programma heeft opgesteld in samenstelling en taakstelling of van de overige inmiddels ingestelde werkverbanden. Nu er voor de sectoren van het specifiek welzijn waarvoor een rijksbijdrageregeling van kracht is een procedureverordening in het leven is geroepen, die een andere in vulling geeft aan de werkverbanden, ligt het in de lijn om het huidige Werkverband Kinderdagverblijven onder dankzegging voor het verrichte werk op te heffen en een nieuw werkverband in te stellen. - 3 - Wij stellen U daarom voor de Procedureverordening Specifiek Welzijn ook van toepassing te verklaren op het terrein dat wordt bestreken door de Rijksbijdrageregeling Kinderdagverblijven, waarna wij - op grond van artikel 3 van genoemde verordening - een Werkverband Kinderdagverblijven zullen instellen Conclusie Uit de reakties die schriftelijk zijn ingediend naar aanleiding van het plan 1981-1985 en het programma 1981 - waaronder de reacties van de Raad voor Cleugdaangelegenheden en de Raad voor Maatschappelijke Dienstverlening - en de opmerkingen die naar voren zijn gebracht op de gehouden hoorzitting, valt af te leiden dat er onder de betrokkenen bij het werkveld van de kinderdagverblijven verschillend gedacht wordt over de plaats en functie van het Kinderdagverblijf binnen het bredere werkterrein van de kinder opvang. Met name komt dat tot uitdrukking rond aspekten als algemene voorziening versus basisvoorziening, een plan voor het Kinderdagverblijf of een plan voor kinderopvang en het creëren van alternatieven voor opvang buiten schooltijden van kinderen van 6 tot 12 jaar. Deze verschillen in optiek en benadering zijn ook uitvoerig binnen het werkverband dat de bouwstenen voor het onderhavige plan heeft aangedragen aan de orde geweest. Een en ander heeft geleid tot het plan zoals dat nu voor U ligt en waarmee het Werkverband Kinderdagverblijven zich heeft kunnen verenigen. Zoals is op te maken uit ons commentaar bij de geleverde reakties (dat als bijlage bij het plan is gevoegd) hebben de gemaakte kanttekeningen ons geen aanleiding gegeven voorstellen te doen om de indertijd door U vast gestelde beleidsuitgangspunten geheel of ten dele te wijzigen. Commissie voor Welzijnsaanqeleqenheden De Commissie voor Welzijnsaangelegenheden heeft zich in haar vergadering van 6 november j.l. akkoord verklaard met het tweede onderdeel van het bijgevoegde concept-besluit, maar zich een definitieve standpuntbepaling voorbehouden t.a.v. de inhoud van het plan en programma. In de commissie werd onder meer de mening naar voren gebracht dat uit het beleidsvoornemen om te streven naar een gedecentraliseerde opzet geen financiële konsekwenties zijn getrokken. Verder bestond bij enkele leden de indruk dat het plan en programma te veel is gebaseerd op de thans beschikbare middelen. Daarnaast waren enkelen van mening dat het plan en programma op een aantal onderdelen nog te weinig konkreet is ingevuld, m.a.w. dat er nog teveel gegevens ontbreken. Met betrekking tot deze opmerkingen uit de Commissie voor Welzijnsaan- gelegenheden merken wij het volgende op. Hoewel vanzelfsprekend bij het opstellen van dit plan en programma met de financiële mogelijkheden van onze gemeente rekening is gehouden, wijzen wij U erop dat wij U in het beleidsplan 1981-1985 voorstellen een krediet van 500.000,-- beschikbaar te stellen voor de aanpassing van de accommodatie van het kinderdagverblijf. Indien daartoe aanleiding zou bestaan -zijn wij bereid om een deel van dit bedrag te bestemmen voor de investeringskosten die kunnen voortvloeien uit de vestiging van (een) dependance(s) Verder wijzen wij erop dat het naar onze mening onjuist is om aan plannen en programma's (als het onderhavige) de eis te stellen dat daarin antwoord wordt gegeven op alle vragen. Een funktie van planning is ook het signaleren van leemtes, knelpunten e.d. met de bedoeling aan te geven welke zaken in de toekomst onze aandacht vragen en in welke tijdvolgorde,teneinde via prioriteitstelling tot oplossing van de onderscheiden problemen te komen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1980 | | pagina 236