-lO-
we ook nee,voor de gezelligheid en betrokkenheid.
De kinderen _oeten eerst een Jialf sneetje met iets hartigs eten,,ze kunnen
daarbij kiezen tussen vlees of kaas,daarna mogen ze zoet beleg.Dij net eten
moeten ze een glas melk drinken.We laten de kinderen de extraatjes zoals
appelmoesjoghurt e.d.,eerst proeven.Lusten ze het niet dan mogen se,het late
staan.De kinderen moeten op elkaar wachxer. tot iedereen klaar is.
Er zijn kinde.en die 's middags nog slapen,diz gaat in overleg met de ouders.
Jammer genoeg is er geen aparte slaapruimte zodat we genoodzaakt zijn tussen
middag met de groep 1 toz 2 jarigen in eer. kleine ruimte te zizten.
In ons klasje zijn vogelsvissen er. een cavia.We vinden het belangrijk dat de
kinderen leren or.rs.n ried dieren. Ze ei er f. e.i de dieren ook ei en krijgen,
hun kok verschoond wordenSous nemen de kinderen vnn t:iuis lees mee veer c9
cavia.Op deze manier raken de kinderen vertrouwd met dieren.
-"-et kontakt met de ouders is erg belangrijk.Wij zien een dzuk ontwikkeling
bij de kinderen wat ook belangrijk is voor de ouders.Cm de ouders op de
h o o -~t e te '".ouden van hoe het kind hier speelt, is er kontakt bij het haler,
v, q n a van ds kinc er enOuders nomen daar de zi~c voor We zouden een
1 r,
orooe.-: o:
,waar wé over elk kind iets in schrijven. Ieder ouder kan diz laser.
Daarnaast observeren we elke week eer. kind en hecoen aar. met oe ouaers var.
s- p ki"d aer. ~esorek e "erder ir. er r.c-" de maar.deiikse ouderuurzdes waar
q r* o n
)m zót een gezamenlijke aanpak te komen is er overleg over eer. bepaald gedrag
bij het kind.Zo proberen we te voorkomen daz er thuis op een andere manier
wordt gereageerd dan hier.Iet. kind kan anders onzeker wordenveiligheid
verliezen en geremd worden.
net moet mogelij.: zijn dat een kind zich op z'r. eigen manier kan ontwikkelen,
z'r. eigen identi-teit behouden.Iet kind moet daarom zoveel mogelijk vrij ir.
z'n keuzes zijn.Ieder kind is een individu en vraagt eer. eigen aanpak^
- h -
PEUTERS 3 tot i jaar.
Groepsgrootte
Per dagdeel zijn er op het moment 9 kindg^en. Dit is t.a.v. afgelopen jaren
tamelijk weinig, maar toch vinden wij als leiding negen te veel.
Ideaal zouden wij 6 kinderen per dagdeel vinden. Dit om uitstapjes oe kunnen
maken en meer persoonlijke aandacht aan de kinderen te kunnen geven, wat erg
belangrijk is. 2 groepsleidsters
Mi :dageten
Een rustpunt in het drukke gebeuren van de kinderen.
De kinderen hebben een vast eigen plekje aan tafel( eigenlijk hun enige eigen
plek in de groep). Wij vinden deze eigen plek erg belangrijk en uiteraard is
er rekening gehouden met wensen van de kinderen.
Bij het tafeldekken helpen om de beurt een paar kinderen. De kinderen vinden
dit prachtig. Wanneer het eten gehaald moet worden, mogen er ook vaak een paar
kinderen mee naar de keuken. De kinderen weten zo waar en door wie het eten
klaargemaakt wordt.
Heel af en toe eten we in de keuken. De -kinderen komen zo in kontakt net de
lagere schoolgroep, verzorgster van de broodmaaltijden en huishoudelijk
medewerkster. De kinderen ervaren dit als een uitje.
Bij het eten kunnen de kinderen kiezen tussen melk en karnemelk. Op hun eerste
boterham moet hartigheid (kaas/worst), daarna met zoetigheid.
Wij dwinger, de kinderen niet in het opeten er. opdrinken van brood of melk.
Wanneer eer. kind het echt niet opkan of niet lekker is mag hij/zij het later, staar
Speelt een kind echter tijdens het eten, dan blijft hij/zij wat langer zitten
tot het op is.
We wachten met het van tafel gaan tot we allemaal klaar en de monden zijn schoon
gemaakt (met uitzondering voof kinderen die spelen tijdens het eten en niet
klaar zijn).
Bij het tafel afruimen en kleden uitkloppen helpen de kinderen weer.
Af en toe helpen ze mee met de afwas.
Tijdens het eten verteller, de kinderen veel dingen die ze hebben meegemaakt.
Het eten is hier de juiste plek voor, ww zitten allemaal bij elkaar en hebben
de tijd.
Verantwoording en zelfstandigheid:
Wij proberen de kinderen zoveel mogelijk verantwoordelijkheid te laten dfagen
en zelfstandigheid bij te brengen. Hierbij wordt rekening gehouden met elk
kind afzonderlijk.
Verantwoordelijkheden:
- ïïannser twee kinderen een konflikt hebben, dan laten we ze dit in eerste
instantie zelf uitvechten. Wij letten hierbij wel op. Het is voor de kinderen
erg gemakkelijk wanneer wij direkt klaar staan om in te grijpen.