-lO- we ook nee,voor de gezelligheid en betrokkenheid. De kinderen _oeten eerst een Jialf sneetje met iets hartigs eten,,ze kunnen daarbij kiezen tussen vlees of kaas,daarna mogen ze zoet beleg.Dij net eten moeten ze een glas melk drinken.We laten de kinderen de extraatjes zoals appelmoesjoghurt e.d.,eerst proeven.Lusten ze het niet dan mogen se,het late staan.De kinderen moeten op elkaar wachxer. tot iedereen klaar is. Er zijn kinde.en die 's middags nog slapen,diz gaat in overleg met de ouders. Jammer genoeg is er geen aparte slaapruimte zodat we genoodzaakt zijn tussen middag met de groep 1 toz 2 jarigen in eer. kleine ruimte te zizten. In ons klasje zijn vogelsvissen er. een cavia.We vinden het belangrijk dat de kinderen leren or.rs.n ried dieren. Ze ei er f. e.i de dieren ook ei en krijgen, hun kok verschoond wordenSous nemen de kinderen vnn t:iuis lees mee veer c9 cavia.Op deze manier raken de kinderen vertrouwd met dieren. -"-et kontakt met de ouders is erg belangrijk.Wij zien een dzuk ontwikkeling bij de kinderen wat ook belangrijk is voor de ouders.Cm de ouders op de h o o -~t e te '".ouden van hoe het kind hier speelt, is er kontakt bij het haler, v, q n a van ds kinc er enOuders nomen daar de zi~c voor We zouden een 1 r, orooe.-: o: ,waar wé over elk kind iets in schrijven. Ieder ouder kan diz laser. Daarnaast observeren we elke week eer. kind en hecoen aar. met oe ouaers var. s- p ki"d aer. ~esorek e "erder ir. er r.c-" de maar.deiikse ouderuurzdes waar q r* o n )m zót een gezamenlijke aanpak te komen is er overleg over eer. bepaald gedrag bij het kind.Zo proberen we te voorkomen daz er thuis op een andere manier wordt gereageerd dan hier.Iet. kind kan anders onzeker wordenveiligheid verliezen en geremd worden. net moet mogelij.: zijn dat een kind zich op z'r. eigen manier kan ontwikkelen, z'r. eigen identi-teit behouden.Iet kind moet daarom zoveel mogelijk vrij ir. z'n keuzes zijn.Ieder kind is een individu en vraagt eer. eigen aanpak^ - h - PEUTERS 3 tot i jaar. Groepsgrootte Per dagdeel zijn er op het moment 9 kindg^en. Dit is t.a.v. afgelopen jaren tamelijk weinig, maar toch vinden wij als leiding negen te veel. Ideaal zouden wij 6 kinderen per dagdeel vinden. Dit om uitstapjes oe kunnen maken en meer persoonlijke aandacht aan de kinderen te kunnen geven, wat erg belangrijk is. 2 groepsleidsters Mi :dageten Een rustpunt in het drukke gebeuren van de kinderen. De kinderen hebben een vast eigen plekje aan tafel( eigenlijk hun enige eigen plek in de groep). Wij vinden deze eigen plek erg belangrijk en uiteraard is er rekening gehouden met wensen van de kinderen. Bij het tafeldekken helpen om de beurt een paar kinderen. De kinderen vinden dit prachtig. Wanneer het eten gehaald moet worden, mogen er ook vaak een paar kinderen mee naar de keuken. De kinderen weten zo waar en door wie het eten klaargemaakt wordt. Heel af en toe eten we in de keuken. De -kinderen komen zo in kontakt net de lagere schoolgroep, verzorgster van de broodmaaltijden en huishoudelijk medewerkster. De kinderen ervaren dit als een uitje. Bij het eten kunnen de kinderen kiezen tussen melk en karnemelk. Op hun eerste boterham moet hartigheid (kaas/worst), daarna met zoetigheid. Wij dwinger, de kinderen niet in het opeten er. opdrinken van brood of melk. Wanneer eer. kind het echt niet opkan of niet lekker is mag hij/zij het later, staar Speelt een kind echter tijdens het eten, dan blijft hij/zij wat langer zitten tot het op is. We wachten met het van tafel gaan tot we allemaal klaar en de monden zijn schoon gemaakt (met uitzondering voof kinderen die spelen tijdens het eten en niet klaar zijn). Bij het tafel afruimen en kleden uitkloppen helpen de kinderen weer. Af en toe helpen ze mee met de afwas. Tijdens het eten verteller, de kinderen veel dingen die ze hebben meegemaakt. Het eten is hier de juiste plek voor, ww zitten allemaal bij elkaar en hebben de tijd. Verantwoording en zelfstandigheid: Wij proberen de kinderen zoveel mogelijk verantwoordelijkheid te laten dfagen en zelfstandigheid bij te brengen. Hierbij wordt rekening gehouden met elk kind afzonderlijk. Verantwoordelijkheden: - ïïannser twee kinderen een konflikt hebben, dan laten we ze dit in eerste instantie zelf uitvechten. Wij letten hierbij wel op. Het is voor de kinderen erg gemakkelijk wanneer wij direkt klaar staan om in te grijpen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1980 | | pagina 271