- 12- - Wij leren de kinderen verantwoording (zorg) te dragen voor servies, meubilair, speelgoed enz. Wij doen dit door de kinderen met echte kopjes te laten spelen en ook hebben de kinderen een echte oude telefoon tot hun beschikking. Deze voorwerpen kunnen kapot en dat weten ze. 7/anneer er iets kapot gaat dan ruimen ze het zelf op. Vormen van zelfstandigheid: - Het zelf aantrekken van kledingstukken, laarzen en schoenen. - Zelf naar de w.c. gaan. - Eet opruimen van speelgoed waar hij/zij mee gespeeld heeft. - Helpen met b.v. tafeldekken, tafel opruimen, afwassen en afdrogen. - Zelf een stukje papier van keukenrol afscheuren wanneer ze een snotneus hebben. - Melk die ze morsen, zelf op laten ruimen - Af en toe naar een andere groep om daar iets te halen of te brengen. Hen stuk van de zelfstandigheid gaat verloren door de slechte accomodatie in ons lokaal. Voorbeeld: Wij hebben geen lage wasbakken voor de kinderen wat inhoudt dat de kinderen niet zelf hun handen kunnen wassen of tanden poetsen. Vaste Gewoonten. Sr wordt niet zonder reden van deze vaste gewoonten afgeweken, omdat de kinderen con zekere regelmaat nodigihebben. T cé gewoonten zijn de volgende: - 's morgens tussen 7«45 uu^" en 9«00 uur brengen van de kinderen. - p.m. 9.00 fruit eten. - p.m. 945 limonade en een koekje. - p.m. 11.30 broodmaaltijd. - Tussen 12.00 uur en 14.00 uur halen en brengen van de kinderen. - p.m. 14.30 limonade of thee met een koekje. - p.m. 16.00 cracker en melk. - p.m. 16.30 de koffie klaar voor de ouders. - Tussen 16.00 uur en 17.30 uur ophalen van de kinderen. Aktiviteiten. Het vrije spelen neemt de grootste plaats inwat erg belangrijk is omdat ze zelf kunnen kiezen vrat ze gaan doen.In deze leeftijdsfase imiteren en fantaseren kinderen alles uit de wereld van vowasser.en. Het materiaal waaruit de kinderen kunnen kiezen bij het vrije spel zijn de volgen blokken(groot en klein)poppenhoek met toebehorengrote inlegbouvstenen»klinrek, matrassen,doeken,berlkeedkleren,lego,auto's en garagetelefoonsgroot rijdend mat aal zoals een paard,traktor,motor e.d. ''erder worden docr ons aktiviteiten aangeboden,waarbij de kinderen gestimuleerd worden mee.te doen,maar nooit gedwongenDeze aktiviteiten bestaan uit:muziek, (instrumenten en lied jes beweging(gymnastiek,kringspellet jes)werken met expressie en waardeloos materiaalwandelen in de stadpark,markt en af en toe naar de - kinderboerderijVerder is er een binnenplaats/plein waar de kindëren vrij kunnen spelen met grote autosfietsjes,klimrekken en zandbak. Mogelijkheden met expressiemateriaal zijn o.a.: vervenkleienprikkentekenenen,knippenscheuren.plakkenonderzoeken van verschil lende soorten papier. Alle aktiviteiten dragen bij aan de kreatieve ontwikkeling van het kind. Verder wordt er veel gespeeld met puzzles,en gezelschapsspelletjes. Cvei f 0 T k 0 H IT. 6 t d 0 5*1*0 013 wordt er groepsgericht gewerktOorzaak hiervan is o.a. nei ■f 1 g» o rn o o. de ruimte.(geen rustige koekjes,waardoor je moeilijk rustig met eén kind bei 11 Verderrrobereh v;e individuele aar.dac t te geven a een kind •-Hekels e.d.,en d.m.v. kunt 31Ju/ af er. toe mee te nemen naar huis,de markt,bibliotheek,- observeren dingen bij kinderen te signaleren. Ook maken we met de groep uitstapjeszodat ze ook eens in een andere omgeving komen dan het kinderdagverblijfVaak is dit door te veel kinderen en te weinic leiding onmogelijk.Een andere moeilijkheid is het vervoer. In een konflikt met eer. kind proberen we als leiding het zoveel mogelijk te besnrekenen niet op te lossen door koste wat kost gelijk ze willen krijgen, v, e or ober en het kind geli jkwaardig te behandelen ."ierbij moet rekening gehouden worden met de koppigheidsfase van het kind.Om duidelijk i'e zijn naar de kinderen toe is het belangrijk kor.sekwent te zijn.Dit konsekwente optreden speelt docr in alle facetten van de pedagogiese aanpak. Over het algemeen straffen we liever r.niet.Als blijkt dat een kind na herhaald wwarschuwen of verbieden toch doorgaat met hetgeen verboden was,dan kan een straf volgen die wel in verhouding moet staan tot het gebeurdeVaak betreft het gevallen waarbij sprake is van het gevaar voor het kind zelf,of voor de anderen. x'L°ntakt ouders-leiding Dit vindt plaats in het maandelijks ouderuurtje waar onderwerpen besproken worden die ouders of leiding naar voren brengen en die betrekking hebben op de opvoe ding van de.kinderen,regels van de groep. 'erder worden er huisbezoeken afgelegd.'Je streven er naar om eerst een kind te obsetveren en daarna de betreffende ouder(s) te bezoekenzodat we een duidelijker beeld over et kind in de groep kunnen geven. Aan het eind van de dag blijven veel ouders even zitten,zodat de gebeurtenissen van de dag bespreken kunnen worden.Al met al is het kontakt met de ouders èrg belangrijk omdat wij een groot deel van de opvoeding over nemen,vooral wanneer het om kinderen gaat die de hele of bijna de hele week komen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1980 | | pagina 272