- 4 - Het zou aanbeveling verdienen te vermelden welke nieuwe voorzieningen in Leeuwarden opgezet kunnen worden en in welke mate samenhang tussen de bestaande en nieuwe voorzieningen zou kunnen worden aangebracht. De suggestie wordt gedaan de mogelijkheden van kontinuroosters op scholen daarbij te betrekken. Bij de organisatie bestaat de indruk dat van de zijde van buitenlandse vrouwen veel behoefte bestaat aan opvang terwijl het KDV in deze kringen niet erg bekend is. Aandacht wordt gevraagd voor het opsporen van knel punten, bij voorkeur in samenwerking met reeds bestaande instellingen van buitenlandse werknemers. De babyopvang wordt gemist (0-1 jaar). Afbouw van de opvang van 6-12 jarigen dient niet eerder plaats te vinden dan nadat alternatieven zijn gerealiseerd. De prioriteit voor hele-aag-opvang minimaal 6 uur) boven kortere opvang wordt niet in overeenstemming met de lokale situatie geacht. Verwacht wordt dat de gemeente bij het ministerie aandringt op een betere afstem ming op plaatselijke omstandigheden. Het stellen van kriteria mag niet leiden tot het verengen van de algemene voorziening tot een specifieke voorziening. Men vraagt zich af op welke wijze een behoefte-onderzoek en een onderzoek naar opvangmogelijkheden voor 6-jarigen en ouder zal worden opgezet. De vraag wordt verder gesteld naar de hoogte van de bedragen voor de dependance-vorming en de wijze van totstandkoming van deze bedragen. In hoeverre is door de gemeente ingesprongen op de verruiming van de arbeidsplaatsen binnen het KDV als gevolg van de door de minister aange kondigde maatregel. De omschrijving van functies binnen het KDV in vrouwelijke zin (directrice, leidster) komt als onjuist voer: in de direkt verzorgende/uitvoerende sfeer moeten zowel vrouwen als mannen een aandeel kunnen hebben. Commentaar De stichtingsvorm wordt door het Kinderdagverblijf als een meer efficiënte werkwijze ervaren, die ook de mogelijkheid biedt bestuursleden aan te trekken van buiten de direkte kring van het Kinderdagverblijf De vermelding van gewenste nieuwe voorzieningen in het plan, dient naar onze mening niet eerder plaats te vinden dan nadat terzake een behoefte onderzoek is gerealiseerd. In het programma 1981 is hierin voorzien (rag. 42). Het werkverband dat betrokken zal worden bij de uitvoering van het pro gramma 1981 zal de suggestie worden meegegeven aandacht te besteden aan vrouwen van buitenlanders. Overigens ligt - gezien de achterstandsituatie waarin velen van hen verkeren - dit ook geheel in de lijn van accenten die onzes inziens moeten worden gelegd. Op pag. 35 is de tekst aangepast aan de ontwikkeling bij CEM waarin hele- dag-opvang wordt gekoppeld aan 5 uur per dag i.p.v. 6 uur. Bij het voor leggen van het plan en programma aan het ministerie zal met nadruk worden gewezen op de lokale situatie in Leeuwarden, waarin naar verhouding veel behoefte is aan kortere opvang. Voor de uitvoering van het genoemde behoefte onderzoek zijn nog geen voorstellen geformuleerd. Terzake zal overleg gevoerd worden met het werkverband de betrokken functionele raden en indien dit noodzakelijk wordt geacht een onderwijsinstelling als het S.H.F, Het bedrag dat in de gemeentebegroting is geraamd voor het startjaar van de dependance in Bilgaard is gebaseerd op een begroting die is opgesteld door de initiatiefgroep Bilgaard. Daarin is uitgegaan van een bijdrage van het comité kinderzegels en van de woningbouwvereniging waarvan een ruimte zou kunnen worden gehuurd. De formatieplaatsen die op grond van het Arbeidsplaatsenplan voor de sektor kinderdagverblijven zijn vrijgemaakt, zijn geheel opgevuld in dagverblijven in m.n. het westen van het land, zonder dat alle gemeenten waarin een KDV is gevestigd (waaronder Leeuwarden) zijn uitgenodigd voor- - stellen - - 5 - stellen terzake in te dienen. Ons ongenoegen daaromtrent hebben wij het ministerie inmiddels kenbaar gemaakt. 5. Werkgroep Vrouw en Arbeid De werkgroep is van mening, dat kinderopvang een basisvoorziening dient te zijn. Aan de uitspraak dat het KDV een algemene voorziening is, wordt geen inhoud gegeven, doordat geen financiële middelen beschikbaar worden gesteld die het mogelijk maken de wachtlijst weg te werken. Afbouw van plaatsing van 6-12 jarigen mag niet eerder plaatsvinden dan nadat alternatieven voorhanden zijn. Ook de mogelijkheid om 0 - 6 jarigen voor een deel van de dag of voor enkele dagen te plaatsen moet open blijven. De werkgroep heeft overtuigend aangetoond dat er behoefte aan opvang be staat. Verder zou in overleg met de gemeente en het KDV zijn toegezegd, dat mogelijkheden hiertoe zouden worden gecreëerd of binnen het KDV of elders. Het plan is geen beleidsplan voor kinderopvang maar voor het Kinderdag verblijf. Peuterspeelzalen e.d. blijven buiten beschouwing. Decentralisatie van het KDV is onmogelijk zonder dat daarvoor extra middelen en extra arbeidskracht beschikbaar worden gesteld. De RBR zou moeten worden gewijzigd om het onderscheid leidster/assistent leidster te doen vervallen. De ontwikkeling van een goed opvangbeleid dient tot stand te komen in overleg met alle betrokkenen. De werkgroep ziet zichzelf als één van de belanghebbenden en wil graag betrokken worden bij de verdere plan ont wikkeling. Commentaar Voor de eerste twee opmerkingen wordt verwezen naar 'algemeen' onder b. en c. Baby-opvang is de laatste tijd binnen het KDV niet mogelijk geweest door het ontbreken van. een adequate behuizing. De leeftijdsindeling 0-6 jaar houdt de mogelijkheid van baby-opvang nadrukkelijk open. In het kader van het onderzoek naar de huisvestingsmogelijkheden en de verbetering daarvan binnen het bestaande gebouw (jacobijner Kerkhof) zal daaraan terdege aandacht worden besteed. De opmerking over kinderopvang is in 'algemeen' opgenomen onder a. Op pag. 37 en 58 van het plan is aangegeven, dat een decentrale vesti ging niet gezien moet worden als een uitbreiding van de opnamecapaciteit. De funktie ervan is, de huidige kinderen die het KDV bezoeken op de centrale vestiging in de binnenstad de mogelijkheid te bieden hele-dag- opvang te krijgen op een vestiging in de eigen wijk. Laarbij speelt mede een rol, dat door hantering van de eisen van de RBR de huidige opname capaciteit volledig kan worden benut. Bij het ministerie van CRM zal aandacht gevraagd worden voor de bezwaren die zijn geuit tegen het onderscheid dat wordt gehanteerd tussen leid(st)ers en assistent-leid(st)ers. 6Bestuur van het Kinderdagverblijf Het algemene bezwaar van het bestuur tegen het plan is, dat de specifieke problemen van de kinderopvang in Leeuwarden en in de provincie, alsmede de problemen van het Kinderdagverblijf er niet in terug te vinden zijn. Er zal niet eerder aan afbouw van de opvang van kinderen van 6 jaar en ouder mogen worden begonnen, dan nadat er garanties zijn voor een andere opvangmogelijkheid. In het programma komt niet duidelijk genoeg naar voren, dat de op pag. 35 gesignaleerde tendenzen (behoefte aan halve dagopvang) in Leeuwarden spelen. Het bestuur is van mening, dat hele-dag-opvang voor kinderen van 0-4 jaar- pedagogisch onverantwoord is. Zolang er geen sprake is van personeelsuitbreiding kan detachering van personeel bij een dependance niet plaatsvinden. Ook los daarvan zou aan dacht moeten worden besteed aan personeelsuitbreiding. - De -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1980 | | pagina 283