3-16
P 154. Wanneer gaat er nu eindelijk eens iets
gebeuren in het gebied grenzend aan
Achter de Grote Kerk
0 155. Er wordt gesteld dat een harde eis van
het rijk is het vasthouden aan de par-
keernorm 1 op 1 in I.S.R.-gebieden.
Dit vaak tegen de wil (en de blijkbare
behoefte) van de bewoners en soms ten
koste van kwalitatief goede woningen
of groen/speelvoorzieningen.
Hoe kan het dat in bijvoorbeeld Delft,
eveneens in I.S.R.-gebieden, zoveel
soepeler de parkeernorm kan worden ge
hanteerd: 0.7 (of minder) op 1
En wie stelt deze eis: het rijk of de
h.i.d.
156. In hoeverre bestaan er mogelijkheden
om van de tot nu toe strikt gehanteer
de norm van 1 parkeerplaats per woning
af te wijken in binnenstad en oude
wijken
154. De afronding van het verbeteringsplan
Achter de Grote Kerk omvat de bebou
wing van het terrein onmiddellijk ten
noorden van de Grote Kerk alsmede de
bouw van enkele woningen in en de in
richting van het binnengebied.
Het bebouwingsplan kan pas worden uit
gevoerd als alle gronden gemeente
eigendom zijn. Over het perceel Ach
ter de Grote Kerk 21 is inmiddels
overeenstemming bereikt.
"Beter Wonen" heeft het inmiddels
klaargekomen bebouwingsplan ter toet
sing voorqeleud aan de HID-Volkshuis-
vesting. Als de bouwprijzen accepta
bel zijn wordt het plan verder in pro
cedure gebracht.
Het inrichtingsplan is Klaar. Het
tijdstip waarop dit inrichtingsplan
tot uitvoering kan worden gebracht
hangt samen met het tijdstip van
realisering van de bouwplannen.
155/ De voorwaarde om bij de stadsver-
155/ nieuwingsplannen uit te gaan van 1
I57. parkeerplaats per woning is een door
de raad bij de aanwijzing van de
Schil-oost tot stadsvernieuwingsge
bied in de zin van de ISR aanvaarde
norm. Een uitgangspunt dat onder
schreven wordt door de rijksinstan
ties. Wij achten het nog steeds een
goede voorwaarde, gezien tegen de
achtergrond van het totale stadsver-
nieuwingsgebeuren, dat er op gericht
is de betreffende wijken integraal
te verbeteren voor de komende decen
nia. Het verlagen van de norm tot
bijv. 0.6 of 0.7 zal zeker in de
woonwijken aan een van de structure
le problemen voorbijgaan en tot ge
volg hebben, dat binnen afzienbare
tijd opnieuw ingrijpende maatregelen
getroffen moeten worden. Dit wil
geenszins zeggen dat het realiseren
van de benodigde parkeerplaatsen niet
fasegewijs kan geschieden. Dit is ook
het geval in Cambuursterpad waar in
eerste instantie volstaan wordt met
een norm van 0.9, maar waarbij de
plannen wel reeds nu aangeven waar
de nog ontbrekende plaatsen te zij
ner tijd aangelegd zullen worden.
In dit gebied was in eerste instan
tie gedacht aan de bouw van zgn.
parkeerdekken, die met een redelijke
vergoeding van de gebruikers en de
subsidies van het rijk (maximaal
10.000,per plaats) in principe
exploitabel te maken waren. Na aan- -
drang vanuit de bevolking is echter
dit idee verlaten en is een voor een