3-16 P 154. Wanneer gaat er nu eindelijk eens iets gebeuren in het gebied grenzend aan Achter de Grote Kerk 0 155. Er wordt gesteld dat een harde eis van het rijk is het vasthouden aan de par- keernorm 1 op 1 in I.S.R.-gebieden. Dit vaak tegen de wil (en de blijkbare behoefte) van de bewoners en soms ten koste van kwalitatief goede woningen of groen/speelvoorzieningen. Hoe kan het dat in bijvoorbeeld Delft, eveneens in I.S.R.-gebieden, zoveel soepeler de parkeernorm kan worden ge hanteerd: 0.7 (of minder) op 1 En wie stelt deze eis: het rijk of de h.i.d. 156. In hoeverre bestaan er mogelijkheden om van de tot nu toe strikt gehanteer de norm van 1 parkeerplaats per woning af te wijken in binnenstad en oude wijken 154. De afronding van het verbeteringsplan Achter de Grote Kerk omvat de bebou wing van het terrein onmiddellijk ten noorden van de Grote Kerk alsmede de bouw van enkele woningen in en de in richting van het binnengebied. Het bebouwingsplan kan pas worden uit gevoerd als alle gronden gemeente eigendom zijn. Over het perceel Ach ter de Grote Kerk 21 is inmiddels overeenstemming bereikt. "Beter Wonen" heeft het inmiddels klaargekomen bebouwingsplan ter toet sing voorqeleud aan de HID-Volkshuis- vesting. Als de bouwprijzen accepta bel zijn wordt het plan verder in pro cedure gebracht. Het inrichtingsplan is Klaar. Het tijdstip waarop dit inrichtingsplan tot uitvoering kan worden gebracht hangt samen met het tijdstip van realisering van de bouwplannen. 155/ De voorwaarde om bij de stadsver- 155/ nieuwingsplannen uit te gaan van 1 I57. parkeerplaats per woning is een door de raad bij de aanwijzing van de Schil-oost tot stadsvernieuwingsge bied in de zin van de ISR aanvaarde norm. Een uitgangspunt dat onder schreven wordt door de rijksinstan ties. Wij achten het nog steeds een goede voorwaarde, gezien tegen de achtergrond van het totale stadsver- nieuwingsgebeuren, dat er op gericht is de betreffende wijken integraal te verbeteren voor de komende decen nia. Het verlagen van de norm tot bijv. 0.6 of 0.7 zal zeker in de woonwijken aan een van de structure le problemen voorbijgaan en tot ge volg hebben, dat binnen afzienbare tijd opnieuw ingrijpende maatregelen getroffen moeten worden. Dit wil geenszins zeggen dat het realiseren van de benodigde parkeerplaatsen niet fasegewijs kan geschieden. Dit is ook het geval in Cambuursterpad waar in eerste instantie volstaan wordt met een norm van 0.9, maar waarbij de plannen wel reeds nu aangeven waar de nog ontbrekende plaatsen te zij ner tijd aangelegd zullen worden. In dit gebied was in eerste instan tie gedacht aan de bouw van zgn. parkeerdekken, die met een redelijke vergoeding van de gebruikers en de subsidies van het rijk (maximaal 10.000,per plaats) in principe exploitabel te maken waren. Na aan- - drang vanuit de bevolking is echter dit idee verlaten en is een voor een

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1980 | | pagina 66