20 V 168. Wanneer en hoe denkt U de verkeerssi tuatie op en rondom het Europaplein aan te pakken V 169. De verkeerssituatie op het Zuiderplein is onhoudbaar. Wat is de reden dat U niet met voor stellen komt on het hele plein ver keersveilig te maken door bijvoorbeeld het scheiden van de verkeerssoorten een herprofilering van het hele plein (Us Mem verplaatsen en het groen an ders verdelen) en een regeling d.m.v. verkeerslichten Wachten op de Oos- tergoweg is niet langer verantwoord. D 170. Waarin is de prioriteit gelegen voor de reconstructie van de kruispunten Sophialaan-Lange Marktstraat en Pier Panderstraat-Harlingersingel 168. In onze opdracht heeft D.H.V. Raad gevend Ingenieursbureau B.V. te Amersfoort onderzocht op welke wijze de doorstroming van het verkeer op het Europaplein kan worden bevor derd dan wel de capaciteit van het plein kan worden vergroot. Intussen heeft D.H.V. op basis van bedoeld onderzoek een rapport uitgebracht. De voorsteilen die hierin worden ge daan voorzien ondermeer in het aan brengen van een verkeerslichtenin- stallatie op het plein alsmede het afsluiten voor doorgaand verkeer van Biidtsestraat en Leeuwerik straat. Aangezien met het realiseren van ge noemde voorstellen tenminste een be drag van 1.000.000,-- is gemoeid, hebben wij inmiddels een verzoek aan de Minister van Verkeer en Waterstaat gedaan, om in beginsel subsidie op grond van het Besluit Bijdragen ver- keers- en vervoersvoorzieningen, voor de reconstructie van het Europaplein toe te zeggen. 169. De hiernaar ingestelde studie is in tussen afgerond en zal binnenkort aan U worden voorgelegd. 170. De reconstructie van de kruispunten Sophialaan-Lange Marktstraat en Pier Panderstraat-Harlingersingel is een uitvloeisel van het Verkeersstruc- tuurplan en het daaraan gekoppelde Uitwerkingsplan voor de binnenstad. De kruispunten zijn onderdeel van de met deze plannen aanvaarde hoofd wegenstructuur. Daarmee houdt de aan deze reconstructie toegekende priori teit dan ook ten nauwste verband. Zoals bekend wordt er bij de gekozen hoofdwegenstructuur uitgegaan van eenrichtingsverkeer voor motor voertuigen op enerzijds de route Westerplantage-Ruiterskwartier- Prins Hendrikstraat-Sophialaan- Stationsplein en anderzijds de route Sophialaan-Lange Marktstraat- Westersingel-Pier Panderstraat.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1980 | | pagina 70