20
V 168. Wanneer en hoe denkt U de verkeerssi
tuatie op en rondom het Europaplein
aan te pakken
V 169. De verkeerssituatie op het Zuiderplein
is onhoudbaar.
Wat is de reden dat U niet met voor
stellen komt on het hele plein ver
keersveilig te maken door bijvoorbeeld
het scheiden van de verkeerssoorten
een herprofilering van het hele plein
(Us Mem verplaatsen en het groen an
ders verdelen) en een regeling d.m.v.
verkeerslichten Wachten op de Oos-
tergoweg is niet langer verantwoord.
D 170. Waarin is de prioriteit gelegen voor
de reconstructie van de kruispunten
Sophialaan-Lange Marktstraat en Pier
Panderstraat-Harlingersingel
168. In onze opdracht heeft D.H.V. Raad
gevend Ingenieursbureau B.V. te
Amersfoort onderzocht op welke wijze
de doorstroming van het verkeer op
het Europaplein kan worden bevor
derd dan wel de capaciteit van het
plein kan worden vergroot. Intussen
heeft D.H.V. op basis van bedoeld
onderzoek een rapport uitgebracht.
De voorsteilen die hierin worden ge
daan voorzien ondermeer in het aan
brengen van een verkeerslichtenin-
stallatie op het plein alsmede het
afsluiten voor doorgaand verkeer
van Biidtsestraat en Leeuwerik
straat.
Aangezien met het realiseren van ge
noemde voorstellen tenminste een be
drag van 1.000.000,-- is gemoeid,
hebben wij inmiddels een verzoek aan
de Minister van Verkeer en Waterstaat
gedaan, om in beginsel subsidie op
grond van het Besluit Bijdragen ver-
keers- en vervoersvoorzieningen, voor
de reconstructie van het Europaplein
toe te zeggen.
169. De hiernaar ingestelde studie is in
tussen afgerond en zal binnenkort
aan U worden voorgelegd.
170. De reconstructie van de kruispunten
Sophialaan-Lange Marktstraat en Pier
Panderstraat-Harlingersingel is een
uitvloeisel van het Verkeersstruc-
tuurplan en het daaraan gekoppelde
Uitwerkingsplan voor de binnenstad.
De kruispunten zijn onderdeel van de
met deze plannen aanvaarde hoofd
wegenstructuur. Daarmee houdt de aan
deze reconstructie toegekende priori
teit dan ook ten nauwste verband.
Zoals bekend wordt er bij de gekozen
hoofdwegenstructuur uitgegaan van
eenrichtingsverkeer voor motor
voertuigen op enerzijds de route
Westerplantage-Ruiterskwartier-
Prins Hendrikstraat-Sophialaan-
Stationsplein en anderzijds de
route Sophialaan-Lange Marktstraat-
Westersingel-Pier Panderstraat.