3 - 25
a. Wanneer worden de maatregelen
"rechts-af-door-rood" ingevoerd
b. Veel fietsers (met name scholieren)
passeren het Oostergoplein, komend
vanuit de Verlengde Schrans in de
richting van de Aldlansdyk, door
van het aan de linkerzijde gelegen
fietspad gebruik te maken: dit om
lange wachttijden voor de stoplich
ten te mijden,
Getuigt het niet van realistisch
beleid door deze situatie te lega
liseren (d.w.z. het fietspad ver
breden en dit evenals de ventweg
tot aan de S.S.G. in twee richtin
gen toegankelijk te maken)
Welke maatregelen kan het college ne
men om het parkeren van auto's op
rode fietsstroken tegen te gaan
Als een fietsstrook alleen bedoeld is
voor fietsverkeer doch constant bezet
is met geparkeerde auto's - waar de
politie geen enkele maatregel tegen
neemt -, is het met het oog op de vei
ligheid dan niet beter om deze fiets
stroken weer ongedaan te maken
139. a. De Dienst Stadsontwikkeling
heeft reeds opdracht om in de
eind van dit jaar uit te brengen
nota's voor het fietsver
keer aandacht te schenken aan de
mogelijkheden om het principe
"rechtsaf-voor-rood" te ver
wezenlijken.
b. Dit zou vanuit verkeersoogpunt
zonder bezwaar slechts mogelijk
zijn, indien op de plaats waar
deze scholieren de Verlengde
Schrans oversteken, een ver
keerslicht wordt geplaatst. Een
dergelijke voorziening zo dicht
bij de huidige installatie op het
Oostergoplein is vanuit ver
keersoogpunt niet aanvaardbaar
Vandaar dat wij er vanuit blijven
gaan, dat deze fietsers gebruik
maken van de route via het
Oostergoplein
Wij wijzen er daarbij op,
dat de zuidelijke parallelweg
van de Aldlansdyk, tussen het
Oostergoplein en de Jacob Botke-
weg, binnenkort voor (brom)-
fietsers in westelijke richting
wordt opengesteld.
Deze maatregel wordt aangevuld
met het afsluiten van de huidige
doorgang van de noordelijke
parallelweg van de Aldlansdyk
met de hoofdrijbaan van deze
weg ter hoogte van de Jacob
Botkeweg
Verder zal voor de betreffende
fietsers de situatie in 1981 in
die zin worden verbeterd, dat op
het Oostergoplein een nieuwe
verkeerslichtenautomaat komt, met
behulp waarvan op momenten, dat
zich hier weinig verkeer aandient,
een snellere verkeersregeling
(dus ook voor het fietsverkeer)
mogelijk wor"':;.
190/ slechts in een relatief beperkt
191- aantal gevallen zijn de hier be
doelde fietsstroken bezet met
geparkeerde auto's. Het ligt in
de bedoeling in toenemende mate
hierop controle te gaan uitoefenen.
Voorts wordt er naar gestreefd mede
ter oplossing van dit probleem
parkeer-, laad- en loshavens aan
te leggen naast de hierbedoelde
fietsstroken.