3 - 25 a. Wanneer worden de maatregelen "rechts-af-door-rood" ingevoerd b. Veel fietsers (met name scholieren) passeren het Oostergoplein, komend vanuit de Verlengde Schrans in de richting van de Aldlansdyk, door van het aan de linkerzijde gelegen fietspad gebruik te maken: dit om lange wachttijden voor de stoplich ten te mijden, Getuigt het niet van realistisch beleid door deze situatie te lega liseren (d.w.z. het fietspad ver breden en dit evenals de ventweg tot aan de S.S.G. in twee richtin gen toegankelijk te maken) Welke maatregelen kan het college ne men om het parkeren van auto's op rode fietsstroken tegen te gaan Als een fietsstrook alleen bedoeld is voor fietsverkeer doch constant bezet is met geparkeerde auto's - waar de politie geen enkele maatregel tegen neemt -, is het met het oog op de vei ligheid dan niet beter om deze fiets stroken weer ongedaan te maken 139. a. De Dienst Stadsontwikkeling heeft reeds opdracht om in de eind van dit jaar uit te brengen nota's voor het fietsver keer aandacht te schenken aan de mogelijkheden om het principe "rechtsaf-voor-rood" te ver wezenlijken. b. Dit zou vanuit verkeersoogpunt zonder bezwaar slechts mogelijk zijn, indien op de plaats waar deze scholieren de Verlengde Schrans oversteken, een ver keerslicht wordt geplaatst. Een dergelijke voorziening zo dicht bij de huidige installatie op het Oostergoplein is vanuit ver keersoogpunt niet aanvaardbaar Vandaar dat wij er vanuit blijven gaan, dat deze fietsers gebruik maken van de route via het Oostergoplein Wij wijzen er daarbij op, dat de zuidelijke parallelweg van de Aldlansdyk, tussen het Oostergoplein en de Jacob Botke- weg, binnenkort voor (brom)- fietsers in westelijke richting wordt opengesteld. Deze maatregel wordt aangevuld met het afsluiten van de huidige doorgang van de noordelijke parallelweg van de Aldlansdyk met de hoofdrijbaan van deze weg ter hoogte van de Jacob Botkeweg Verder zal voor de betreffende fietsers de situatie in 1981 in die zin worden verbeterd, dat op het Oostergoplein een nieuwe verkeerslichtenautomaat komt, met behulp waarvan op momenten, dat zich hier weinig verkeer aandient, een snellere verkeersregeling (dus ook voor het fietsverkeer) mogelijk wor"':;. 190/ slechts in een relatief beperkt 191- aantal gevallen zijn de hier be doelde fietsstroken bezet met geparkeerde auto's. Het ligt in de bedoeling in toenemende mate hierop controle te gaan uitoefenen. Voorts wordt er naar gestreefd mede ter oplossing van dit probleem parkeer-, laad- en loshavens aan te leggen naast de hierbedoelde fietsstroken.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1980 | | pagina 75