4-2
Bij de grote onderwijsstaking in juni
j.l. werden een aantal wensen m.b.t.
de aanstelling boventalligen e.d. door
afgevaardigden van het onderwijsveld
aan de wethouder van Onderwijs over
handigd. Kan het college berekenen
welke de gevolgen zijn voor de gemeen
tebegroting bij de honorering van de
ze wensen?
zijn deze bedragen opgenomen in een
aparte post Fonds Integratie k.o./
l.o.
Gelet op de aard en omvang van de
sinds 1978 uit het "oorspronkelijke"
Fonds Onderwijsontwikkeling bekostig
de zaken, achten wij een temporise
ring van dit fonds acceptabel.
210. Met de honorering van deze eisen zou
een bedrag zijn gemoeid van ongeveer
800.000,per jaar. Dit bedrag
dient nog eens te worden vermeerderd
met het doorbetalingseffect, zodat de
totale lasten voor de gemeentebegro
ting zouden komen op ongeveer 1,6
miljoen gulden.
Er zijn schrijnend veel werkloze jeug
dige onderwijzers/-essenZouden zij
door de schoolhoofden niet meer dan
thans kunnen worden ingeschakeld voor
vervanging bij ziekte e.d., zulks mede
om de motivatie op peil te houden?
Kan met name bij vervanging wegens
ziekte steeds aan de voorwaarden van
de regeling worden voldaan?
Hoe zijn de ervaringen m.b.t. duo-
banen in het onderwijs? Is er stimule
rend opgetreden in dezen?
211. De vervanging van door ziekte of
anderszins afwezige leerkrachten bij
het kleuter- en lager onderwijs wordt
geregeld door de afdeling Onderwijs.
Daarbij wordt geput uit een lijst van
vervangende leerkrachten. Wanneer deze
lijst onvoldoende blijkt te zijn,
wordt geput uit een reservelijst van
50 a 60 leerkrachten.
212. De destijds gevormde pool van 5 leer
krachten voor het gewoon lager on
derwijs heeft bevredigend gewerkt en
wordt ook in het huidig schooljaar
weer gebruikt. Uiteraard moet worden
voldaan aan de terzake door het rijk
gestelde voorwaarden. Dat heeft een
nogal sterke wisseling van vervan
gende leerkrachten tot gevolg, omdat
de "poolers", als ze beschikbaar zijn,
steeds bij voorrang moeten worden in
geschakeld. Dat heeft wel een aantal
problemen opgeleverd. Mede daardoor
kon niet in alle gevallen aan de voor
waarden van de regeling worden voldaan.
213. Bij enkele kleuterscholen en een la
gere school is ervaring opgedaan met
een tweelingbaan. De resultaten kun
nen als positief worden aangemerkt.
Er moet echter wel aan een aantal
voorwaarden worden voldaan, met name
op het punt van samenwerking, onder
wijskundige aanpak, pedagogische be
nadering, wil een tweelingbaan goed
functioneren. Daarom zijn wij voor
zichtig met het stimuleren hiervan
en wachten wij initiatieven van de
betrokkenen af.
j'..
Wat is in het afgelopen schooljaar het
resultaat geweest van de verleende fa
ciliteit "vervangingspools"?