4-4
Pa 218. Wat is ery na de beantwoording van de
vraag naar betere voorlichting omtrent
de beschikbare voorzieningen op het
terrein van onderwijs, vorming en scho
ling voor volwassenen bij de beleids
planbehandeling vorig jaar, concreet
ondernomen?
Pa 219. Wordt er in onze gemeente nog geschei
den les gegeven aan jongens en meis
jes?
Zo ja, zou het niet wenselijk zijn dat
er bij de leerplanbeoordeling op gelet
wordt dat dit niet meer plaatsvindt?
B. Basisonderwijs.
Pa 220. Is het college niet van mening dat het
noodzakelijk is dat er voor de uitvoe
ring van de plannen in de Nota Inte
gratie kleuter- en basisonderwijs niet
alleen financiën genoemd worden t.b.v.
schoolgebouwen, maar ook t.b.v. ande
re aspecten uit deze nota, bijv. bij
scholing onderwijzend personeel, cur
sus schoolmanagement?
218. Er is een brochure in voorbereiding,
waarin de mogelijkheden op het ter
rein van volwasseneneducatie worden
weergegeven. Deze brochure zal op
korte termijn worden gepubliceerd.
Daarnaast zal nog bezien worden of
voor specifieke doelgroepen meer ge
richte voorlichting op zijn plaats
is.
219. Binnen het lager onderwijs wordt het
vak lichamelijke oefening in de klas
sen 1 t/m 4 niet gescheiden gegeven,
in de klassen 5 en 6 soms wel.
Binnen het voortgezet onderwijs wordt
het vak lichamelijke oefening aan jon
gens en meisjes apart gegeven. Zoals
wij bij de beantwoording van de vragen
in 1979 reeds meedeelden, liggen hier
aan verschillende overwegingen ten
grondslag. Naast het feit, dat er
sprake is van verschillende oefenstof
voor jongens en meisjes, spelen klas-
grootte en -samenstelling een belang
rijke rol. Spelen die zich hiertoe
lenen, worden zo mogelijk gemeenschap
pelijk beoefend.
Het vak handvaardigheid wordt aan en
kele scholen gesplitst in handenarbeid
voor jongens en handwerken voor meis
jes, waarbij kan worden opgemerkt, dat
de grenzen wel enigszins vervagen. Ook
hier spelen klassegrootte en -samen
stelling een belangrijke rol.
Voorts verwijzen wij naar het antwoord
op vraag 228.
220. In de nota is aan de genoemde en an
dere relevante aspecten aandacht be
steed, waarbij is aangegeven op wel
ke wijze daaraan uitvoering gegeven
zou kunnen worden.