5-3
Hoe functioneert de centrale
registratie en centrale woningtoe
wijzing:
a) voor de cliënten
(duidelijke criteria;
kans op toewijzing bekend en
is de verstrekte informatie
uniform;
kent men zijn/haar plaats op de
lijst)?
b) Voor de corporaties en het Woning
bedrijf?
Welke mogelijkheden (afgezien van het
centraal toewijzingssysteem) heeft
het gemeentebestuur om het huidige
tekort aan wisselwoningen sneller
weg te werken?
250. De eerste indrukken zijn positief.
De toewijzingscriteria zijn openbaar
gemaakt. Op dit moment worden de
gegevens van de woningzoekenden
(zoals puntenwaarden e.d.) in de
computer van het Woningbedrijf
ingevoerd. Zodra dit afgerond is
kan aan betrokkenen meer informatie
worden verstrekt omtrent hun plaats
op de lijst van woningzoekenden.
Bij de toewijzing van woonruimte
speelt uiteraard de vraag naar een
bepaalde woning in een bepaalde wijk
en het beschikbaar komen van een
dergelijke woning een belangrijke
rol.
251. Er bestaat een mogelijkheid over te
gaan tot de aanschaf van wissel
woningen (zoals caravans). Via het
departement van Volkshuisvesting
en Ruimtelijke Ordening kan hiervoor
subsidie worden verleend. Gelet op
het gebrek aan plaatsingsmogelijk
heden, de voorkeur van bewoners om
in de eigen omgeving te blijven en
het feit dat de corporaties ons
hebben laten weten voorshands geen
behoefte te hebben aan een derge
lijke oplossing, hebben wij geen
verzoek om medewerking in deze
richting gedaan.
B. Huisvesting van Een- en Tweepersoonshuishoudingen; Bejaardenhuisvesting.
Deelt het college de mening van de
Bejaardenraad dat onder het hoofdstuk
Volkshuisvesting nadrukkelijk
aandacht moet worden geschonken aan
bejaardenhuisvesting, in het
bijzonder aan bejaardenwoningen?
Dient daaraan, los van de opneming
onder een- en tweepersoonshuishoudingen,
bij het opstellen van een Knelpunten
nota Volkshuisvesting geen aandacht
te worden besteed?
252. Tot nog toe werd volstaan met een
algemene en minder gedifferentieerde
benadering van het volkshuisvestings
beleid. Bij de verdeling van woon
ruimte zijn er naast bejaarden nog
andere groepen die evenzeer speciale
aandacht behoeven.
Te denken valt hierbij aan de herhuis
vesting van gezinnen uit stadsver-
nieuwingswijken, aan alleenstaanden,
aan buitenlandse arbeiders, aan rijks
genoten, aan sociale en/of medische
urgenten en aan grote gezinnen.
Hoewel de inhoud van de knelpunten
nota onder verantwoordelijkheid van
het onderzoeksburo Rigo tot stand zal
komen, verwachten wij dat ook aan de
huisvesting van bejaarden als aparte
groep onder de een- en tweepersoons
huishoudens, aandacht zal worden
besteed.