No. 4040. DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN; Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 19 maart 1981 (bijlage no. 30); BESLUIT: voor het aanbrengen van warmwatervoorzieningen bij het complex 13 woninge Sacramentstraat een krediet van 16.065,beschikbaar te stellen. Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van Voorziiter, Secretaris, Vaststellen van de opzet voor de aansluiting van de zuidtangent op rijksweg N32. Bijlage no. 131. Leeuwarden, 19 maart 1981. Aan de Gemeenteraad. Op 24- juni 1980 hebt U het tracé voor de tweede fase van de zuidtangent vastgesteld. U hebt daarbij met betrekking tot de aansluiting zuidtangent-rijksweg N 32 asloten dat dit een volledige gelijkvloerse kruising ter plaatse van het uidige kruispunt Goutum moet worden. Uit nader overleg met de Rijkswaterstaat directie Friesland is gebleken at het noodzakelijk is bij de vormgeving van genoemde aansluiting uit te gaan an de aanwezigheid van de locatie Wiardaburen. Berekeningen hebben inmiddels aangetoond dat de door U vastgestelde ruising in die situatie overbelast wordt. Er moet op regelmatige filevorming n daarmee samenhangend het "vollopen" van het kruispunt met auto's worden erekend. Uit genoemd overleg is voorts gebleken dat een aanvaardbare verkeers- fwikkeling wordt verkregen indien het westelijke deel van de zuidtangent et een T-aansluiting op rijksweg N 32 wordt aangesloten. Het oostelijk eel dient dan eveneens met een T-aansluiting (via een onderdoorgang onder enoemde rijksweg ter plaatse van de huidige Van Harinxmabrug) op het estelijk deel te worden aangesloten. e ontsluiting voor autoverkeer van Goutum kan op twee verschillende wijzen aatsvinden via een aansluiting aan de oostzijde ter plaatse van het uidige kruispunt dan wel op de oostelijke tak van de zuidtangent. Het fiets- erkeer van/naar Goutum dient eveneens via dit kruispunt te worden afgewikkeld, oor dit fietsverkeer moet worden uitgegaan van een ongelijkvloerse ruising. Van beide kruispuntoplossingen is een schets ter inzage gelegd (fig. 2 n fig. 3). Wij zijn van oordeel dat de laatste oplossing de meeste waarborgen biedt egen sluipverkeer via Goutum. Om deze reden stellen wij U voor te kiezen voor eze verkeersoplossing. Geluidshinder ter plaatse van de hoge flat aan de overzijde van het kanaal oet worden voorkomen door een aarden wal. Van een visuele barrière is sprake oor de woonruimten op de begane grond van de vier meest oostelijk gelegen opartementenDit betreft in feite drie woonruimten. Wij achten dit aspect erhalve overkoombaar Overigens achten wij het gewenst dat nader wordt onderzocht of met voor- leningen aan de woningen kan worden volstaan. Bij de raadsbehandeling van het voorontwerp voor de tweede fase van de uidtangent hebben de heren 3.G. de Bruijn, R. Douna en D.O. Smit respectieve- ijk wonende Boksumerdyk k, 4-b en 2 te Goutum schriftelijk bezwaren ingediend egen de aanleg van het deel van de tweede fase van de zuidtangent voorzover elegen ten westen van rijksweg N32. De bezwaren zijn destijds als niet elevant aangemerkt aangezien het bestreden weggedeelte toen niet in het tracé ■as opgenomen. In het nu te kiezen tracé is het echter wel opgenomen; reden waarom op eze plaats opnieuw aandacht aan deze materie wordt besteed.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1981 | | pagina 156