-4-
Hoewel de situatie waarin de bibliotheek verkeert niet optimaal-is
tengevolge van het aan het aantal formatieplaatsen gestelde wan' mrrm
is het niet verantwoord, mede gelet op het reeds aanzienlijke gemeent^lijh
subsidie voor deze instelling en de huidige financiële positie van de gemeeni
de bibliotheek toestemming te geven voor rekening van de gemeente personeel
aan te stellen.
Ter aanvulling op het gemeentelijk plan voor de openbare bibliotheekvoor
ziening 1980 1982 dient tot slot nog te worden opgemerkt dat met ingang
van 1 januari 1979 de Stichting Katholieke Openbare Bibliotheek haar directe
publieksaktiviteiten heeft beëindigd en tot samenwerking is overgegax 1 met
de Yereniging Openbare Bibliotheek Leeuwarden.
II Boelstellingen voor het beleid
BDe openbare bibliotheek is een voor ieder bestemde en toegankelijke biblio
theek qua selectie van boeken, dagbladen, periodieken en audio-visuele
materialen, welke actueel zijn en representatief voor het culturele veud
beschikbaar worden gesteld? (Bibliotheekwet) De Openbare bibliotheei
is een sociaal—culturele instelling, welke op het terrein van de infoi .atie-
verschaffing- als ce* basisvoorziening kan worden aangemerktZij is eer in
stelling die te,n behoeve van een ieder in de totale samenleving inforr .tie
ter beschikking stelt en hierin tracht veelzijdig te zijn.Met het ter e-
schikking stellen van informatie wordt getracht tegemoet te komen aan -;ovel
de behoefte aan recreatie als aan de behoefte aan educatie en vorming.
Met betrekking tot de informatie ten behoeve van de behoefte aap educ tie
en vorming behoort het tot de taak van de Openbare bibliotheek, als or. sr-
steuningspunt op het vlak van permanente educatie om samen met ander
organisaties die op dit terrein werkzaam zijn bewustwordingsprocesse te
stimuleren». De Openbare bibliotheek dient in dit opzicht bij te drager ran
het bevorderen van emancipatieprocessen. De Openbare bibliotheek draag
hiertoe bij vanuit haar- eigen taakstelling: informatieve begeleiding.
Iedere bibliotheek afzonderlijk dient in haar beleid rekening te houd6
met de sociale struktuur van haar werkgebied en vooral met hierin ever reel
aanwezige specifieke doelgroepen. Extra aandacht voor deze bepaalde gr a-
peringen mag echter niet betekenen dat andere groepen daardoor verwaarloosd
worden.
Bovenstaande aan het Nederlands Bibliotheek— en lectuurcentrum snxleer a
doelstelling geeft naar onze mening op juiste wijze de taak en de
plaats in de samenleving)'^Ike de Openbare bibliotheek dient in te neian.
Bij het te voeren beleid kan deze doelstelling mede uitgangspunt zijnf
-5-
Op grond van haar doelstelling dient de Openbare bibliotheek eveneens
een rol te spelen bij de ondersteuning van andere sociale-culturele
educatieve en informatieve voorzieningen. Aanzetten hiertoe bestaan in
meer of mindere mate ten aanzien vans
- speel-o—theek;
- accommodatieverlening aan diverse sociaal-culturele organisaties;
- begeleiding van/ informatieverstrekking aan:
YOS-cursussen, alfabetiseringsprojecten, emancipatie-aktiviteiten,
het VJ!Y-werk, cursussen voor volwassenen (educatieve ondersteuning);
- collectievoorziening voor specifieke doelgroepen in het kader van
ondermeer: schoolbibliotheekwerk, bejaardenbibliotheekwerk en biblio
theekvoorzieningen in ziekenhuizen en verpleeghuizen;
- de Stichting Beeldende Kunst (arthotheek).
III Aard van de bibliotheekvoorzieningen
De realisatie van de doelstelling van de Openbare bibliotheek vindt plaats
vanuit de Openbare bibliotheek voorzieningen die verschillend van aard kunnen
zijn, al naar gelang de omvang en de aard van het werkgebied.
Als voorzieningen zijn te onderscheiden:
1Bibliotheekvestiging
Hieronder wordt verstaan een permanent object van Openbare bibliotheekvoor
ziening. De status van het object kan zijn die van Hoofdbibliotheek,
aangesloten Hoofdbibiliotheek, filiaal en afzonderlijke jeugdbibliotheek
Besluit rlanprocedurepar. 3)»
Voor een stedelijk gebied geldt de norm van een aktie-radius per object
van 800- 1.000 m, indien daarmee werkgebieden van rond 10.000 inwoners
worden bereikt. Deze norm geldt overigens niet voor de Hoofdbibliotheek
voorzover deze een ondersteuningsfunctie voor het hele werkgebied heeft.
Yoor plattelandsgebieden wordt voor een mogelijke realisering van een
bibliotheekvestiging uitgegaan van de grotere kernen met een zeker voor
zieningenpakket, met lagere scholen en soms vestigingen van LBO of MAY0,
met een bevolkingsaantal vanf 1.750— 2.000
2. Trailer-bibliobus
Hoewel een dergelijke voorziening ook in gebruik is in stedelijke wijken
en in grotere dorpen voornamelijk als overgangsvoorziening near een defini
tieve vestigingsvorm, is de trailer-bibliobus in bepaalde omstandigheden
de ma-y-ï maa.1 haalbare voorzieningsvorm. Met name voor kernen waar het ge
middeld te verwachten gebruikerspercentage van de bibliotheekvoorziening
van een zodanige omvang is, dat de conventionele bibliobus niet naar re
delijke eisen van dienstverlening kan functioneren, is deze voorzienings
vorm, hoewel wettelijk niet onderscheiden van de bibliobus, in de praktijk
een aanvaardbare tussenvorm gebleken.