Als Algemene voorwaarden voor financiële tegemoetkoming o.g.v.
artikel 52, sub d, AWBZ gelden:
- multi-disciplinaire samenwerking;
- gezamenlijke huisvesting;
- in aanmerking komen voor de Voorlopige stimuleringsregeling
(zie hierboven onder I);
- naar het oordeel van de ZFR aanvaardbare exploitatietekorten.
De kostenfactoren waarover financiële tegemoetkoming kan worden
verleend zijn:
a. extra tijdsinvestering.
Multi-disciplinaire samenwerking brengt een extra tijdsinveste
ring met zich mee ten behoeve van inter-disciplinair over
leg, alsmede de intensivering en differentiëring van werk
zaamheden
Specifieke voorwaarden voor financiële tegemoetkoming zijn:
- dienstverband van de beroepsoefenaar ten behoeve van wie
honorering van extra tijdsbesteding wordt gevraagd;
- overleggen van een globaal plan, waarin de extra tijds
investering tot uitdrukking komt.
Vaststelling toe te kennen bedrag.
- huisarts. De hoogte van het toe te kennen bedrag wordt gesteld
op 17,65% van het produkt van het aantal ingeschreven
patiënten maal het netto honorariumbedrag (inclusief de
pensioenbijdrage) per patient, zoals vastgelegd in de lande
lijke honoreringsovereenkomst tussen LHV en VNZ. Dit
bedrag wordt berekend over het werkelijk aantal ingeschreven
patiënten tot maximaal 2210 per huisarts;
- fysiotherapeuten. Voor deze medewerkers kan een regeling
analoog aan die van huisartsen worden getroffen in overleg
met de beroepsorganisatie, zij het dat alsdan wordt uitgegaan
van een lagere norm;
- t.a.v. de overige ziekenfondsmedewerkers kunnen ad hoe
regelingen worden getroffen.
Praktijkkosten (kosten van huisvesting, overige personele kosten
en overige algemene praktijkkosten
- de voor huisvesting gemaakte kosten kunnen indien redelijk
integraal worden vergoed. Ter bepaling van de redelijkheid
wordt aangesloten bij voorhanden zijnde normen zoals de door he
N.H.I, opgestelde normen en de normen van de begeleidings
commissie stimuleringssubsidieregeling zoals die zijn neer
gelegd in het rapport "accommodatiebeleid wijkgezondheids
centra".
Bij nieuw- en verbouw zal in een vroegtijdig stadium overleg
dienen plaats te vinden met het plaatselijke ziekenfonds met.
vroegtijdige inschakeling van het secretariaat van de Zieken
fondsraad.
- t.a.v. inventaris en overige kostenposten wordt aangesloten
bij de thans geldende normen op basis waarvan landelijk
onkostenvergoedingen voor vrije beroepsbeoefenaren worden
vastgesteld;
- t.a.v. het hulppersoneel wordt aangesloten bij de norm dat
per huisarts één assistente werkzaam is.
Een verzoek om financiële tegemoetkoming moet jaarlijks
gezamenlijk door het wijkgezondheidscentrum en het plaatselijk
ziekenfonds worden ingediend bij de ZFR. Bij dit verzoek
moeten de volgende stukken worden overgelegd:
- statuten, samenwerkingsovereenkomst, arbeidsovereenkomst
en overige op de multi-disciplinaire samenwerking betrekking
hebbende stukken zoals detacheringsovereenkomsten;
- globaal plan van de door de samenwerking veroorzaakte
extra tijdsinvestering;
- exploitatiebegroting c.q. -rekening;
- overeenkomst tussen het plaatselijk ziekenfonds en het
bestuur van het samenwerkingsverband;
- alle overige naar het oordeel van de ZFR benodigde beschei
den ter beoordeling van het verzoek.
III. Bij brief van 29 augustus 1980 is door het Ziekenfonds Leeuwarden-
Sneek aangeboden een renteloze lening van 150.000,--, te verstrekken
ten behoeve van het wijkgezondheidscentrum Camminghaburen
De aflossing van deze lening dient te geschieden in 10 jaarlijkse
termijnen van. 15.000,m.i.v. het 6e exploitatiejaar.
Als voorwaarden voor deze lening zijn ondermeer gesteld:
- er moeten schriftelijke garanties komen dat er voldoende inter
disciplinair overleg zal plaatsvinden;
- de werkers in het gezondheidscentrum behoren in loondienst te
zijn van de stichting wijkgezondheidscentrum.
Op basis van de bestaande subsidieregelingen en het aanbod van het
Ziekenfonds Leeuwarden-Sneek tot het aangaan van een renteloze lening
van 150.000,— is een financiële haalbaarheidsanalyse opgesteld,
welke voor U ter inzage is gelegd.
Onderstaand overzicht geeft de geschatte resultaten weer van de jaren
1982 t/m 1988.
Datum. uitgaven. inkomsten^ verschil^
1-1-1982 274.000 50.150 - 223.850
1-1-1983 285.869 121.155 - 164.714
1-1-1984 429.475 236.270 - 193.205
1-1-1985 789.950 717.871 - 72.079
1-1-1986 837.848 812.916 - 24.932
1-1-1987 1.012.157 907.252 - 104.905
1-1-1988 1.056.950 960.017 - 96.933
Voor de dekking van de bijdrage van de gemeente in de kosten van het
wijkgezondheidscentrum kan worden teruggevallen op de in het
beleidsplan 1981-1985 geraamde bedragen. Temeer daar naar ver
wachting vanaf 1-1-1985 in ieder geval een deel van bovengenoemde
tekorten voor vergoeding via de A.W.B.Z. in aanmerking zal kunnen
komen. Op grond hiervan lijkt de verwachting gerechtigtvaardigd
dat het wijkgezondheidscentrum financieel haalbaar is.
- 6 -