Als Algemene voorwaarden voor financiële tegemoetkoming o.g.v. artikel 52, sub d, AWBZ gelden: - multi-disciplinaire samenwerking; - gezamenlijke huisvesting; - in aanmerking komen voor de Voorlopige stimuleringsregeling (zie hierboven onder I); - naar het oordeel van de ZFR aanvaardbare exploitatietekorten. De kostenfactoren waarover financiële tegemoetkoming kan worden verleend zijn: a. extra tijdsinvestering. Multi-disciplinaire samenwerking brengt een extra tijdsinveste ring met zich mee ten behoeve van inter-disciplinair over leg, alsmede de intensivering en differentiëring van werk zaamheden Specifieke voorwaarden voor financiële tegemoetkoming zijn: - dienstverband van de beroepsoefenaar ten behoeve van wie honorering van extra tijdsbesteding wordt gevraagd; - overleggen van een globaal plan, waarin de extra tijds investering tot uitdrukking komt. Vaststelling toe te kennen bedrag. - huisarts. De hoogte van het toe te kennen bedrag wordt gesteld op 17,65% van het produkt van het aantal ingeschreven patiënten maal het netto honorariumbedrag (inclusief de pensioenbijdrage) per patient, zoals vastgelegd in de lande lijke honoreringsovereenkomst tussen LHV en VNZ. Dit bedrag wordt berekend over het werkelijk aantal ingeschreven patiënten tot maximaal 2210 per huisarts; - fysiotherapeuten. Voor deze medewerkers kan een regeling analoog aan die van huisartsen worden getroffen in overleg met de beroepsorganisatie, zij het dat alsdan wordt uitgegaan van een lagere norm; - t.a.v. de overige ziekenfondsmedewerkers kunnen ad hoe regelingen worden getroffen. Praktijkkosten (kosten van huisvesting, overige personele kosten en overige algemene praktijkkosten - de voor huisvesting gemaakte kosten kunnen indien redelijk integraal worden vergoed. Ter bepaling van de redelijkheid wordt aangesloten bij voorhanden zijnde normen zoals de door he N.H.I, opgestelde normen en de normen van de begeleidings commissie stimuleringssubsidieregeling zoals die zijn neer gelegd in het rapport "accommodatiebeleid wijkgezondheids centra". Bij nieuw- en verbouw zal in een vroegtijdig stadium overleg dienen plaats te vinden met het plaatselijke ziekenfonds met. vroegtijdige inschakeling van het secretariaat van de Zieken fondsraad. - t.a.v. inventaris en overige kostenposten wordt aangesloten bij de thans geldende normen op basis waarvan landelijk onkostenvergoedingen voor vrije beroepsbeoefenaren worden vastgesteld; - t.a.v. het hulppersoneel wordt aangesloten bij de norm dat per huisarts één assistente werkzaam is. Een verzoek om financiële tegemoetkoming moet jaarlijks gezamenlijk door het wijkgezondheidscentrum en het plaatselijk ziekenfonds worden ingediend bij de ZFR. Bij dit verzoek moeten de volgende stukken worden overgelegd: - statuten, samenwerkingsovereenkomst, arbeidsovereenkomst en overige op de multi-disciplinaire samenwerking betrekking hebbende stukken zoals detacheringsovereenkomsten; - globaal plan van de door de samenwerking veroorzaakte extra tijdsinvestering; - exploitatiebegroting c.q. -rekening; - overeenkomst tussen het plaatselijk ziekenfonds en het bestuur van het samenwerkingsverband; - alle overige naar het oordeel van de ZFR benodigde beschei den ter beoordeling van het verzoek. III. Bij brief van 29 augustus 1980 is door het Ziekenfonds Leeuwarden- Sneek aangeboden een renteloze lening van 150.000,--, te verstrekken ten behoeve van het wijkgezondheidscentrum Camminghaburen De aflossing van deze lening dient te geschieden in 10 jaarlijkse termijnen van. 15.000,m.i.v. het 6e exploitatiejaar. Als voorwaarden voor deze lening zijn ondermeer gesteld: - er moeten schriftelijke garanties komen dat er voldoende inter disciplinair overleg zal plaatsvinden; - de werkers in het gezondheidscentrum behoren in loondienst te zijn van de stichting wijkgezondheidscentrum. Op basis van de bestaande subsidieregelingen en het aanbod van het Ziekenfonds Leeuwarden-Sneek tot het aangaan van een renteloze lening van 150.000,— is een financiële haalbaarheidsanalyse opgesteld, welke voor U ter inzage is gelegd. Onderstaand overzicht geeft de geschatte resultaten weer van de jaren 1982 t/m 1988. Datum. uitgaven. inkomsten^ verschil^ 1-1-1982 274.000 50.150 - 223.850 1-1-1983 285.869 121.155 - 164.714 1-1-1984 429.475 236.270 - 193.205 1-1-1985 789.950 717.871 - 72.079 1-1-1986 837.848 812.916 - 24.932 1-1-1987 1.012.157 907.252 - 104.905 1-1-1988 1.056.950 960.017 - 96.933 Voor de dekking van de bijdrage van de gemeente in de kosten van het wijkgezondheidscentrum kan worden teruggevallen op de in het beleidsplan 1981-1985 geraamde bedragen. Temeer daar naar ver wachting vanaf 1-1-1985 in ieder geval een deel van bovengenoemde tekorten voor vergoeding via de A.W.B.Z. in aanmerking zal kunnen komen. Op grond hiervan lijkt de verwachting gerechtigtvaardigd dat het wijkgezondheidscentrum financieel haalbaar is. - 6 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1981 | | pagina 209