"Op de bijgaande kaart van een gedeelte van het ontwerp-structuurplan is
de ligging van het dorp in het stadsgeheel aangegeven. Uit deze tekening
blijkt niet alleen de functie van Goutum als aparte eenheid, doch tevens
dat het bestemmingsplan als een "beëindigingsplan" moet worden beschouwd!
Het dorp zal omgeven moeten blijven door een groene zone, waardoor het
bijzondere karakter van Goutum wordt benadrukt en beter kan worden bewaard,
Bij de uitwerking van de ten zuiden en oosten van het dorp gedachte woon-
wijk zal de groene zone dienstig kunnen zijn voor passieve en actieve re
creatie, waarin ook het agrarisch bedrijf een functie kan houden".
Wij menen dat de hiermee in het bestemmingsplan Goutum gedane uitspraak
niet voor wijziging in aanmerking komt, aangezien de burgers anders in hun
rechtszekerheid aangetast zouden worden.
Indien U zou besluiten tot het geheel of gedeeltelijk afzien van een groe
ne zone langs Goutum kunnen belanghebbenden op grond van artikel 4-9 van de
Wet op de Ruimtelijke Ordening een schadeclaim indienen en zich daarbij
beroepen op opgewekte verwachtingen.
Wij zouden dan ook een groene zone langs Goutum willen handhaven met tenmin
ste een afstand van ca. 200 meter tussen de woonbebouwing van Goutum en de
bebouwing van Wiardaburen.
Deze groene zone zou deel uit kunnen maken van een stedelijke herinrichting
van het gebied tussen het Van Harinxmakanaal en Goutum. Dit op basis van
een bovenwijkse recreatieve functie, die tevens betekenis heeft voor Je
wijken Nijlan en Aldlan.
Dit gebied zou daarmee een waardevol element gaan uitmaken van een patroon
van recreatieve voorzieningen, dat tevens zou berusten op de wijk- ert
buurtparken van Wiardaburen en het zuidelijke gelegen landelijke gebied.
Deze groenelementen zouden mede door aantrekkelijk gesitueerde voet- en
fietspaden aan elkaar gekoppeld kunnen worden tot een samenhangende re
creatieve structuur vanaf de huidige stadsrand tot in het landelijk gebied
ten noorden van Wirdum en Swichum.
Een uitwerking in de hiervoor geschetste vorm, waarbij de actieve medewer
king van provinciale en rijksinstanties noodzakelijk is zal aan U worden
voorgelegd.
g) grote recreatievaart.
Op het gebied van de recreatie op en aan het water verwijzen wij U naar
het gestelde onder het voorgaande punt. Evenwel zal vanuit het plangebied
geen recreatievaart van enige omvang op het Van Harinxmakanaal mogen wor
den bevorderd aangezien de eisen van de beroepsvaart op deze hoofdvaarrou-
te daaraan verregaande beperkingen opleggen. Wij stellen voor in het
plangebied wel mogelijkheden voor de kleine recreatievaart te scheppen,
maar een uiterst terughoudend beleid te voeren inzake de grote recrea'ie-
vaart, omdat deze geen andere aansluiting naar buiten zal kunnen vinden
dan via het Van Harinxmakanaal.
De nota's "Wiardaburen wat anders en "PAL over Wiardaburen".
Naar aanleiding van de inhoud van de nota "Doelstellingen en programma" is n
Uw Raad een discussie ontstaan over programma en opzet van de nieuwe wijk. De
wisselwerking in de gedachtenvorming komt onzes inziens ten goede aan het uit
eindelijke plan voor de wijk. Twee fracties hebben naar aanleiding van de d s-
cussie elk een eigen nota inzake deze materie ingebracht.
Deze nota's kunnen mede een bijdrage aan de besluitvorming leveren. In het ier-
navolgende hebben wij bijzondere aandacht gegeven aan hetgeen in deze nota' naar
voren wordt gebracht.
"Wiardaburen wat anders van de P.v.d.A.
De nota richt zich op twee kernpunten, welke als de meest essentiële worden be-
sch jwd, namelijk de woningbouwprogrammering en de stedebouwkundige opzet.
De woninqbouwproqrammering.
In het algemeen kunnen wij ons vinden in de opmerkingen welke op de blad
zijden 3 en 4 over dit punt worden gemaakt. In het rapport "Doelstellingen
en programma" is als voorlopige richtlijn de meest recente raadsuitspraak
in deze aangehouden (Nota Woningbouwbeleid 1979). Er zijn echter duidelijke
voorbehouden bij gemaakt in verband met onzekerheden over een aantal ont
wikkelingen in de toekomst en er wordt voor nader onderzoek gepleit en voor
voldoende flexibiliteit bij de differentiatie. In het rapport "Facetten"
(bladzijde 6 en 7) is een en ander genuanceerd en is op grond daarvan geko
zen voor het uitgangspunt van een kaveldifferentiatie die vele mogelijkhe
den openhoudt, ook ten aanzien van de toekomstige bevolkingssamenstelling
van de wijk. Daarom zien wij in het gestelde in de nota een ondersteuning
van de aanpassing van het woningbouwprogramma zoals geformuleerd in het
rapport "Facetten".
De stedebouwkundige opzet.
Door de gebruikte beeldspraak inzake de schaal van nederzettingsvormen is
een misverstand over de intenties van de planontwerpers ontstaan. Het ligt
geenszins in de bedoeling of binnen de mogelijkheden een aantal aparte dor
pen in het plangebied te situeren. Veel meer is het een poging verbaal de
thematiek van de vestigingsstructuur van de nieuwe wijk in samenspel met
het dorp Goutum en in samenhang met de landschappelijke mogelijkheden en
wenselijkheden van de bouwlocatie Wiardaburen te ontwikkelenl
Centraal in de kritische kanttekeningen bij de kwaliteiten van de huidige
nieuwbouwwijken staat de behoefte van de bewoner zich met zijn leefgebied
te kunnen identificeren. Daarnaast spelen elementen een rol, zoals een goe
de faseerbaarheid, die ook onderweg een afgerond geheel moet kunnen leve
ren, evenals een goede mogelijkheid tot sober bouwen en verkavelen.
Voor de tachtiger jaren speelt het aspect van sober bouwen en verkavelen
een belangrijke rol om naar een geleed geheel voor de stadswijk te streven,
zodat eenvoudige verkavelingen in voor deze regio vrij hoge dichtheden mo
gelijk worden door de situering van de stedelijke eenheden ten opzichte
van het landschap terwijl vanaf dit structuurniveau een goed stedelijk
leefmilieu op de voorhand wordt gewaarborgd.
Bij de inpassing van de agrarische bedrijven in het plangebied zal worden ge
streefd naar een bedrijfsgrootte en kavelvorm die uit bedrijfs-economische
overwegingen aanvaardbaar is.
Door deze eisen, door situering en inrichting evenals door de bestemmings
regeling zullen ongewenste functieveranderingen van het agrarische bedrijf
kunnen worden voorkomen.
Wij menen dat het noch juist is om Goutum als een eiland te behandelen,
noch om de nieuwe stadswijk met bebouwing fysiek aan Goutum te koppelen.
Zoals in het voorgaande reeds is aangevoerd spelen hier elementen van
rechtszekerheid van de burgers een rol, evenals de mogelijkheid tot het
ontwikkelen van een stedelijke recreatiestructuur die voor het gebied tus
sen de hoofdwegen en het Van Harinxmakanaal een gevarieerde samenhang ver
toont en tevens in goede verbinding staat, met name met het noordelijke en
zuidelijke aanliggende gebied.
- 5 -