"Op de bijgaande kaart van een gedeelte van het ontwerp-structuurplan is de ligging van het dorp in het stadsgeheel aangegeven. Uit deze tekening blijkt niet alleen de functie van Goutum als aparte eenheid, doch tevens dat het bestemmingsplan als een "beëindigingsplan" moet worden beschouwd! Het dorp zal omgeven moeten blijven door een groene zone, waardoor het bijzondere karakter van Goutum wordt benadrukt en beter kan worden bewaard, Bij de uitwerking van de ten zuiden en oosten van het dorp gedachte woon- wijk zal de groene zone dienstig kunnen zijn voor passieve en actieve re creatie, waarin ook het agrarisch bedrijf een functie kan houden". Wij menen dat de hiermee in het bestemmingsplan Goutum gedane uitspraak niet voor wijziging in aanmerking komt, aangezien de burgers anders in hun rechtszekerheid aangetast zouden worden. Indien U zou besluiten tot het geheel of gedeeltelijk afzien van een groe ne zone langs Goutum kunnen belanghebbenden op grond van artikel 4-9 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening een schadeclaim indienen en zich daarbij beroepen op opgewekte verwachtingen. Wij zouden dan ook een groene zone langs Goutum willen handhaven met tenmin ste een afstand van ca. 200 meter tussen de woonbebouwing van Goutum en de bebouwing van Wiardaburen. Deze groene zone zou deel uit kunnen maken van een stedelijke herinrichting van het gebied tussen het Van Harinxmakanaal en Goutum. Dit op basis van een bovenwijkse recreatieve functie, die tevens betekenis heeft voor Je wijken Nijlan en Aldlan. Dit gebied zou daarmee een waardevol element gaan uitmaken van een patroon van recreatieve voorzieningen, dat tevens zou berusten op de wijk- ert buurtparken van Wiardaburen en het zuidelijke gelegen landelijke gebied. Deze groenelementen zouden mede door aantrekkelijk gesitueerde voet- en fietspaden aan elkaar gekoppeld kunnen worden tot een samenhangende re creatieve structuur vanaf de huidige stadsrand tot in het landelijk gebied ten noorden van Wirdum en Swichum. Een uitwerking in de hiervoor geschetste vorm, waarbij de actieve medewer king van provinciale en rijksinstanties noodzakelijk is zal aan U worden voorgelegd. g) grote recreatievaart. Op het gebied van de recreatie op en aan het water verwijzen wij U naar het gestelde onder het voorgaande punt. Evenwel zal vanuit het plangebied geen recreatievaart van enige omvang op het Van Harinxmakanaal mogen wor den bevorderd aangezien de eisen van de beroepsvaart op deze hoofdvaarrou- te daaraan verregaande beperkingen opleggen. Wij stellen voor in het plangebied wel mogelijkheden voor de kleine recreatievaart te scheppen, maar een uiterst terughoudend beleid te voeren inzake de grote recrea'ie- vaart, omdat deze geen andere aansluiting naar buiten zal kunnen vinden dan via het Van Harinxmakanaal. De nota's "Wiardaburen wat anders en "PAL over Wiardaburen". Naar aanleiding van de inhoud van de nota "Doelstellingen en programma" is n Uw Raad een discussie ontstaan over programma en opzet van de nieuwe wijk. De wisselwerking in de gedachtenvorming komt onzes inziens ten goede aan het uit eindelijke plan voor de wijk. Twee fracties hebben naar aanleiding van de d s- cussie elk een eigen nota inzake deze materie ingebracht. Deze nota's kunnen mede een bijdrage aan de besluitvorming leveren. In het ier- navolgende hebben wij bijzondere aandacht gegeven aan hetgeen in deze nota' naar voren wordt gebracht. "Wiardaburen wat anders van de P.v.d.A. De nota richt zich op twee kernpunten, welke als de meest essentiële worden be- sch jwd, namelijk de woningbouwprogrammering en de stedebouwkundige opzet. De woninqbouwproqrammering. In het algemeen kunnen wij ons vinden in de opmerkingen welke op de blad zijden 3 en 4 over dit punt worden gemaakt. In het rapport "Doelstellingen en programma" is als voorlopige richtlijn de meest recente raadsuitspraak in deze aangehouden (Nota Woningbouwbeleid 1979). Er zijn echter duidelijke voorbehouden bij gemaakt in verband met onzekerheden over een aantal ont wikkelingen in de toekomst en er wordt voor nader onderzoek gepleit en voor voldoende flexibiliteit bij de differentiatie. In het rapport "Facetten" (bladzijde 6 en 7) is een en ander genuanceerd en is op grond daarvan geko zen voor het uitgangspunt van een kaveldifferentiatie die vele mogelijkhe den openhoudt, ook ten aanzien van de toekomstige bevolkingssamenstelling van de wijk. Daarom zien wij in het gestelde in de nota een ondersteuning van de aanpassing van het woningbouwprogramma zoals geformuleerd in het rapport "Facetten". De stedebouwkundige opzet. Door de gebruikte beeldspraak inzake de schaal van nederzettingsvormen is een misverstand over de intenties van de planontwerpers ontstaan. Het ligt geenszins in de bedoeling of binnen de mogelijkheden een aantal aparte dor pen in het plangebied te situeren. Veel meer is het een poging verbaal de thematiek van de vestigingsstructuur van de nieuwe wijk in samenspel met het dorp Goutum en in samenhang met de landschappelijke mogelijkheden en wenselijkheden van de bouwlocatie Wiardaburen te ontwikkelenl Centraal in de kritische kanttekeningen bij de kwaliteiten van de huidige nieuwbouwwijken staat de behoefte van de bewoner zich met zijn leefgebied te kunnen identificeren. Daarnaast spelen elementen een rol, zoals een goe de faseerbaarheid, die ook onderweg een afgerond geheel moet kunnen leve ren, evenals een goede mogelijkheid tot sober bouwen en verkavelen. Voor de tachtiger jaren speelt het aspect van sober bouwen en verkavelen een belangrijke rol om naar een geleed geheel voor de stadswijk te streven, zodat eenvoudige verkavelingen in voor deze regio vrij hoge dichtheden mo gelijk worden door de situering van de stedelijke eenheden ten opzichte van het landschap terwijl vanaf dit structuurniveau een goed stedelijk leefmilieu op de voorhand wordt gewaarborgd. Bij de inpassing van de agrarische bedrijven in het plangebied zal worden ge streefd naar een bedrijfsgrootte en kavelvorm die uit bedrijfs-economische overwegingen aanvaardbaar is. Door deze eisen, door situering en inrichting evenals door de bestemmings regeling zullen ongewenste functieveranderingen van het agrarische bedrijf kunnen worden voorkomen. Wij menen dat het noch juist is om Goutum als een eiland te behandelen, noch om de nieuwe stadswijk met bebouwing fysiek aan Goutum te koppelen. Zoals in het voorgaande reeds is aangevoerd spelen hier elementen van rechtszekerheid van de burgers een rol, evenals de mogelijkheid tot het ontwikkelen van een stedelijke recreatiestructuur die voor het gebied tus sen de hoofdwegen en het Van Harinxmakanaal een gevarieerde samenhang ver toont en tevens in goede verbinding staat, met name met het noordelijke en zuidelijke aanliggende gebied. - 5 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1981 | | pagina 317