De locatie Wiardaburen betekent voor de ontwerpers een uitdaging, die opge-
nomen is door een totaal kader te concipiëren van een stedelijke vestigings-
structuur waarvan Goutum een onderdeel met een eigen identiteit uitmaakt en
dat gebruik maakt van de specifieke eigenschappen van de locatie. Dit met
name met betrekking tot de bestaande vestigingsstructuur van stad en dorpen
en de aanwezige landschapsstructuur.
Hierbij is niet alleen aan een stedebouwkundige structurering van binnenuit
(straten, pleinen, parken) aandacht geschonken, maar tevens aan een struc
turering van buitenaf (onderscheiden van stedelijke eenheden, indringing en
verband met open landschap en topografische gegevens).
Overigens kunnen wij niet de stelling onderschrijven dat de wegenruit een
keiharde visuele en fysieke barrière tussen Wiardaburen en het omringende
landschap vormt. Deze stelling dient tenminste in zo verre genuanceerd te
worden dat de N 32 deels een visuele barrière vormt en vooralsnog een fy
sieke barrière betekent, dat de Waldwei in beperkte mate een visuele bar
rière vormt door een iets verhoogde ligging maar daardoor tevens geen fysie
ke barrière vormt, omdat de weg op drie plaatsen ongelijkvloers gekruist
kan worden en omdat er een brug over de Wirdumerfeart is, tenslotte dat de
Drachtsterweg geen visuele barrière vormt, maar vooralsnog een fysieks
barrière is.
De gedachte om het gebied tussen Van Harinxmakanaal en Goutum te ontwikke
len voor stedelijke functies heeft onze instemming. In het bijzonder d nken
wij hierbij aan een herinrichting tot een gebied met recreatieve waard
De bepalende factoren voor een woonwijk met een stedelijk karakter zijn vol
gens de nota:
- een gevarieerde bevolkingssamenstelling, hiervoor zijn met name bet al-
bare huurwoningen nodig;
- een hoogwaardig voorzieningenpeil in een aantrekkelijk multifunctiofseel
centrum;
- het bouwen in dichtheden van A-O - 50 won./ha in bepaalde delen;
een herkenbare structuur van straten, pleinen en groene ruimten;
- enige milieuvriendelijke bedrijvigheid in de wijk.
Met name gelet op het gestelde in het rapport "Facetten", evenals de v suele
en verbale toelichting in de informatieve raadsvergadering menen wij t> kun
nen opmerken, dat op het punt van de bepalende factoren algehele overen-
stemming bestaat tussen de ontwerpers en het gestelde in deze nota.
Het alternatief bebouwingsmodel zoals dat in de nota geschetst wordt z Hen
wij betrekken bij verdere uitwerking van de plannen en de voor- en nadelen
analyseren.
Voorshands menen wij te kunnen opmerken dat ten aanzien van de drie invals
hoeken van landschappelijke inpassing, agrarische belangen en recreatief
belang het volgende is op te merken:
- Alle bebouwing in het oostelijk gedeelte leidt tot een geconcentree de
uitbreiding met harde scherpe grenzen. Weliswaar wordt daarmee het and
schap in het westelijk gedeelte gespaard, maar de geleidelijke overgang
van kwelderwal naar open weidelandschap wordt abrupt doorsneden en niet
onderkend.
De mogelijkheden tot het handhaven en versterken van relaties die het
oostelijk deel met zijn omgeving heeft, worden door de scherpe randen
langs de Drachsterweg en de Waldwei afgesneden.
Met betrekking tot de landschappelijke inpassing gaat het niet alleen
om het handhaven en inpassen van waardevol geachte elementen, maar te
vens om landschappelijk waardevol geachte samenhangen.
Overigens toon het facet groen en landschap (rapport "Facetten" onder
3.2) dat gestreefd wordt naar handhaving van het open landschap bij het
"meanderende beloop" van het Aid Djip en gaan de rekenmodellen uit van
de handhaving van de agrarische functie van het gebied ten zuiden van
het Aid Djip. Zodoende kan het overgrote deel van de waardevol geachte
kwelderoeverwal met op een na alle terprestanten behouden blijven.
- Een gebied ten oosten van de Wergeasterdyk waar met name de stedelijke
woon- en werkfunctie komt en een gebied ten westen daarvan als stedelijk
uitloopgebied met een recreatieve functie met behoud van de agrarische
hoofdfunctie impliceert een nogal strikte scheiding van wonen en recre-
eren. De aanzet voor een algehele recreatieve structurering vanaf het
Van Harinxmakanaal tot in het landelijk gebied ten noorden van Wirdum
en Swichum lijkt ons meer mogelijkheden te bieden om met alle beschik
bare onderdelen van de stedelijke, agrarische en landschappelijke struc
tuur optimaal geïntegreerde recreatievoorzieningen te ontwikkelen voor
de inwoners van Leeuwarden.
- De verkeersontsluiting van het voorgestelde oostelijke bebouwingsmodel
levert bij ontsluiting alleen op de Drachtsterweg problemen op in ver
band met de kruispuntbelastingen.
Een aansluiting aan de zuidtangent levert evenzeer problemen op voor wat
betreft de aanleg van lange, dure en niet in de structuur passende elemen
ten als in de nota is uiteengezet met betrekking tot een aansluiting aan
de Overijsselsestraatweg. Bovendien moet worden betwijfeld of een ont
sluiting op de zuidtangent in voldoende mate kan zorgdragen voor een ver
deling van het verkeer over de oostelijk ringweg en de zuidelijke invals
weg van onze gemeente.
Met een aansluiting aan de Waldwei mag nog geen rekening worden gehouden
zolang de plannen tot tracering van de A 31 bestaan (verbinding Werpster-
hoek-Boksum)
De ontwikkeling van het langzaam verkeer alleen over de Wergeasterdyk
lijkt een niet zo doelmatige oplossing, er zullen door het bebouwd gebied
diverse andere langzaam verkeersroutes richting Goutum en stadskern moe
ten komen. Er wordt gebouwd tot aan de Wergeasterdyk, maar indien Goutum
via deze weg met de auto bij de centrumvoorzieningen van Wiardaburen zou
mogen komen, en het openbaar vervoerstracé over Wergeasterdyk, Wiardabu
ren, Taernserdyk wordt gelegd, dan moeten speciale, kwetsbare voorzienin
gen worden getroffen om omvangrijk sluipverkeer van Wiardaburen richting
N 32 - stadskern te voorkomen in de kom van Goutum.
Zowel de Wergeasterdyk als de Tearnserdyk zullen hiermee worden belast.
Overigens leidt de noodgedwongen concentratie van de aansluitingen op de
Drachtsterweg tot een verzamelwegenstructuurdie op de wegvakken hoge
intensiteiten zal krijgen en daarmede binnen de wijk in betekenende mate
geluidwerende voorzieningen zal vergen.
- De onderkenning van het belang van een gezonde agrarische bedrijfsvoe
ring, die zoveel mogelijk gevrijwaard wordt van de functieveranderende
factoren, behoeft nog niet in te houden dat deze bedrijven op één gebied
geconcentreerd moeten worden.
Verder speelt het aspect van het in nuttige exploitatie houden van de
afstandzones langs de hoofdwegen in deze een belemmerende rol. De gron
den zullen grotendeels in agrarische exploitatie gehouden kunnen worden
als ter plaatse aan de bedrijfs-economische eisen in redelijke mate kan
worden voldaan. Dit betekent dat over het algemeen over een bredere ka
vel beschikt moet worden, dan de geluidszone biedt.
- 6 -
- 7 -