eschikbaar stellen van een krediet ten behoeve van een aantal informatie-
unten bij het begin van de wijken en een systeem van parkeerverwijzing.
ijlage nr. 201 Leeuwarden, 1 mei 1981.
Aan de Gemeenteraad.
Vorig jaar hebben wij een werkgroep opdracht verleend om een onderzoek
in te stellen naar de wijze waarop bezoekers van Leeuwarden middels het in
richten van informatiepunten zo optimaal mogelijke gegevens kunnen verkrijgen
over wijkindeling, straten, belangrijke gebouwen e.d. Ook moest worden onder
zocht of de parkeergelegenheden in de binnenstad door een verwijzingssysteem
voor onbekenden meer toegankelijk zouden kunnen worden gemaakt.
De werkgroep heeft inmiddels haar werkzaamheden afgerond en een nota uit
gebracht, welke voor U ter inzage is gelegd. In deze nota worden voorstellen
gedaan, om te komen tot:
a. een aantal informatiepunten langs de invalswegen;
b. stadsbewegwijzering, middels een bebording die gebaseerd is op het post
codesysteem;
c. een systeem van parkeerverwijzing;
d. informatiepunten bij het begin van de wijken.
De totale kosten van uitvoering van dit plan, zouden minimaal
362.000,-- en maximaal 562.000,-- bedragen. De hoogte van dit bedrag is
vooral afhankelijk van de vraag, of de provincie en het rijk bereid zijn me
dewerking te verlenen aan de onder punt a. bedoelde informatiepunten en de
wijze waarop deze informatiepunten moeten worden ingericht.
Naar ons oordeel bestaat er dringend behoefte aan het inrichten van in
formatiepunten aan het begin van de wijken en eveneens aan een parkeerverwij-
zingssysteem.
Gelet op de financiële positie van de gemeente, alsmede op het feit dat
de planonderdelen a. en b. minder urgent zijn, stellen wij voor uitsluitend
een krediet te verlenen voor de uitvoering van de planonderdelen, die genoemd
worden onder de punten c. en d. Op een later tijdstip kan eventueel alsnog
besloten worden de andere planonderdelen uit te voeren.
Parkeerverwijzing.
Het gaat hierbij om het plaatsen van twintig borden, die om ze zo een
voudig mogelijk te houden, maximaal twee verschillende rijrichtingen aange
ven. Daarbij wordt uitgegaan van het gebruik van het wegenstelsel overeenkom
stig het Verkeersstructuur- en Uitwerkingsplan. De terreinen waarnaar ver
wezen wordt zijn bedoeld voor het lang- en middellang parkeren; omdat dit
het meest aansluit bij de parkeerwensen van de zakelijke en recreatieve bezoe
kers van de binnenstad.
De kosten van deze bebording bedragen 10.000,
Informatiepunten aan het begin van de wijken.
Voorgesteld wordt, om bij het begin van de wijk een informatiepunt in
te richten waar een stadsplattegrond (met de aanduiding van belangrijke func
ties en gebouwen) en een wijkplattegrond zullen worden aangebracht.
Tevens wordt hier op duidelijke wijze aangegeven, waar men zich bevindt ten
opzichte van de rest van de stad.
De kosten, verbonden aan het inrichten van deze informatiepunten, welke
in veel gevallen aan een aan te leggen parkeerstrook zijn gesitueerd, bedragen
130.000,